Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
Hur pass lidande blir den då? Samma svängradie som en oljetanker eller?
Man får la låta bli att svänga fullt annars helt enkelt, va o köpte däck idag som ska slängas på imorgon, blev 205/55R16 som ska på turbo-fälgarna. Har man tur så kanske de inte tar i alls.. :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
KeiNo skrev:Och hur åtgärdas de? Försökte googla på styrslagsbegränsare, men hitta inge till 850?
Montera styrstoppar från en T5a förslagsvis :roll: lite sämre svängradie, men bra mycket bättre än om du skulle köra med C70-stoppar som någon sa.
Personligen tycker jag skillnaden är minimal mellan T5 och sugisar i svängradie. C70 är det en markant försämring på.

StefanWasa skrev:Hur menar du, andra styrstoppar jämfört med vad?
Jämnfört med sugmodellerna som levererades med cykelhjul(15") orginal.
av StefanWasa
Lucif3r skrev:Montera styrstoppar från en T5a förslagsvis :roll: lite sämre svängradie, men bra mycket bättre än om du skulle köra med C70-stoppar som någon sa.
Det var jag som skrev tipset om C70-stoppen, för jag trodde inte att det fanns två olika typer av styrstopp till 850 o x70 om vi inte ska räkna med C70 som ett tredje alternativ.

För när jag körde med 205/55-16 så skrapade det i lite vid fullt rattutslag...men då betyder det att antingen så var det däck-modellen som gjorde att det tog i, eller så var det styrstopp till en sugis monterat på min R?

Vet du vad det skiljer i tjocklek på dessa två typer?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StefanWasa skrev:Vet du vad det skiljer i tjocklek på dessa två typer?
Har inte den blekaste :(

Jag kör ju själv med 205/55R16 på vintern, och jag har rätt mycket till godo vid full rattutslag. Har inte mätt, men uppskattningsvis ungefär 2cm på plan mark.
Frågan är då, hade du orginalfälgar till 85x70? Tänkte om ET'n skilljde lite, för då kan det ju också ta emot.

Att någon monterad sug-stoppar på din R är inte så långsökt. Eftersom man måste byta hela länkarmen när spindelleden pajar så kan ju någon föregående ägare ha köpt begagnat och inte flyttat över styrstopparna.
av MickeM
Tjena.

Jag har 205x60/16 vinterdäck på Volvo stålfälg, (aningen större däck än Lucif3r) och dom skrapar lite i innerskärmen framför hjulen åt båda håll vid fullt utslag.
Bilen är 100% original.

Micke
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Hej.

Ändrade mitt inlägg medan du skrev Lucif3r.

Men att gå endast en dim över orginalomkrets gör att det tar i.
Sommardäcken av samma dim tar inte i. (Alufälgar)

Micke.
av StefanWasa
Jag körde på Meteor-fälgar som var original tillval till x70R som kom 98:a.

Ja ok, men då ringer jag till Volvo imorgon och kollar upp detta om det finns olika typer och vilka artikelnummer dem har i så fall, så vi får rätt information i tråden :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:Men att gå endast en dim över orginalomkrets gör att det tar i.
Sommardäcken av samma dim tar inte i. (Alufälgar)

Micke.

Orginalomkretsen, iaf på min T5a enl. trafikstyrelsen, är 205/50R16(vilket jag har på sommarsulorna).
"Däckdimension axel 1: 205/50R16
Däckdimension axel 2: 205/50R16"
Så 60-profil är 2 dim större isf.

Att inte sommardäcken tar i är inte heller så konstigt, då vinterdäck brukar vara grövre än sommardäck åt något håll, även om det är samma dimension.

-----
Offtopic men, reg. nummret på min gamla 855a som jag skrotade förra året har redan hittat ny ägare. Nån ful mitsubishi av årsmod. 2014 :lol:
Stackars reg.nr... Från en T5a till en hamster med 59kW effekt och en maxhastighet på 170km/h :lol:
av KeiNo
Lucif3r skrev:
KeiNo skrev:Och hur åtgärdas de? Försökte googla på styrslagsbegränsare, men hitta inge till 850?
Montera styrstoppar från en T5a förslagsvis :roll: lite sämre svängradie, men bra mycket bättre än om du skulle köra med C70-stoppar som någon sa.
Personligen tycker jag skillnaden är minimal mellan T5 och sugisar i svängradie. C70 är det en markant försämring på.

Bilen ifråga är en T5, svenska dessutom :p ska montera idag,återkommer med resultat senare! :)

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]