Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mbc skrev:Dess huvudsyfte är att få upp tempen snabbare på motorn så den går alltid när det är under 5 plus innan motorn är driftvarm.
Går inte att programmera bort.
Tidur är egentligen bara en underbar bonus.
På nyare modeller går autofunktionen att stänga av. Volvo har blivit bättre.
Testade tiduret nu, trodde motorn skulle bli fullvärmd men så blev det inte. Osäker hurvida kupén var värmd eller inte, kändes varken kall eller varm. Har det betydelse hur mina reglagen var ställda vid senaste färden för jag hade fläktläget på noll då.
Ställde du verkligen in rätt tid? Du skall ställa in den tid du skall åka iväg, inte när du vill att värmaren skall starta.
Min motor (som dock är en liter mindre) brukar bli ca 70 grader när min överdimensionerade bensinvärmare går 25 minuter när det är några grader på kölden. Efter ett par hundra meters bilkörning når jag 90. Och det är en motor som i princip aldrig når arbetstemp vid typ stadskörning i sträng kyla.

Firmabilens värmare (tvåliters dieselmotor) brukar orka komma upp till två streck på tempmätaren, där fyra streck betyder arbetstemp. Den visar dock aldrig nåt annat än två eller fyra streck. Eller noll streck då förstås. :)

Testa kör värmaren igen med autoläge och 22 grader så borde det nog bli skillnad. :)
SvenB skrev:Ställde du verkligen in rätt tid? Du skall ställa in den tid du skall åka iväg, inte när du vill att värmaren skall starta.
Jo jag skrev fel, ställde tid för avfärd och den startade före klockslaget.
Det kan varit att den stoppade tidigare pga svagt batteri men det märktes inget när jag skulle starta motorn vilket det gjort andra gånger när batteriet varit trött.

är det meningen att den ska värma motorn till sin fulla temperatur eller bara lite lagom nivå där det är varmt nog att ge värme in i kupen?
Rumpnisse skrev:är det meningen att den ska värma motorn till sin fulla temperatur eller bara lite lagom nivå där det är varmt nog att ge värme in i kupen?
Den värmer väl så mycket den orkar. :) Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag får ungefär 70 grader i motorn om det är några grader under noll ute. Kör du den då det är 25 plusgrader ute så får du säkert full arbetstemp i motorn.
Jag håller med, den värmer vattnet till uppskattningsvis 60-70 grader. Men kupén är varm tillräckligt. Eftersom du ställer in avresetiden, så startar värmaren tidigare alltefter det är kallare ute.
Jago skrev:Fantastisk uppfinning!! Borta är dagarna med frusna händer och skrapning av rutor samt hoppa in i en iskall kupé..
Ja det är många år sedan ja skrapade rutorna, vill ju inte ha några repor :lol:
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]