Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag är lite intresserad av en V60. Budgeten är inte skyhög :) Jag har funderat lite mellan olika motorer, och självklart påverkas priset. Skall tilläggas att jag kör 1000 - 1500 mil per år.

Jag har dock varit och provat en T3:a och en D4 och har lite frågor, skall tilläggas att jag har noll kunskap om motorer etc. Skulle vara jätteglad om någon kunde svara på följande frågor (ser nästan ut som en enkät!).

1. Hur pass stor skillnad är det mellan T3 och D4? När jag provkörde dom båda bilarna så märkte jag ingen jätteskillnad? Är det mest efter 100 km/h det märks. Dvs T3:an kommer låta mer, typ varva?

2. Hur är D2 jämfört med T3? Jag har googlat runt lite men som jag fattar det är D2 betydligt slöare än T3:an?

3. D3 vs T3. Är det här en jätte kännbar skillnad?

Skall tilläggas att för mig som nu kör en 2.0F så kändes T3:an som en polestaroptimerad sportbil hehe :)

Notera nu dock att jag är inte ute efter att pressa på gasen. Det är mer en generell fråga. Jag gillade T3:an, tyckte den var helt ok!
1. Hur pass stor skillnad är det mellan T3 och D4? När jag provkörde dom båda bilarna så märkte jag ingen jätteskillnad? Är det mest efter 100 km/h det märks. Dvs T3:an kommer låta mer, typ varva?
-Skillnaden är vad du känner att den är. Motorerna har olika karaktär och kommer upplevas olika beroende på hur man använder dem. Märker du ingen skillnad med ditt körmönster så är det ingen skillnad, för dig. Rent objektivt har D4 enormt mycket mer vridmoment i mellanregistret och kommer upplevas oändligt mycket starkare där när du pressar den på omkring 2000 varva. T3 kommer ha svagare botten men hyfsat likvärdig topp. Men som sagt allt handlar om hur du kör.

2. Hur är D2 jämfört med T3? Jag har googlat runt lite men som jag fattar det är D2 betydligt slöare än T3:an?
D2 är svagare än T3 i större delen av registret men toppvridet är högre. T3 kommer uppfattas något rappare generellt. Betydligt slöare beror på hur du använder den. Använder du aldrig toppeffekten hos T3 kommer du uppleva dessa motorer väldigt lika förutom att D2 låter mer.

3. D3 vs T3. Är det här en jätte kännbar skillnad?
Beror på hur du kör. D3 har snabbt och högt vrid men tappar sedan. T3 är betydligt svagare i botten.

Summan av kardemumman är ungefär att om du inte är någon bilkonnässör: skit i emblemet och köp den billigaste bil du trivs med. Om den har 240 eller 400Nm maxvrid spelar ingen roll om du ändå kör försiktigt och bara plockar ut 200 ur motorn... Kände du ingen direkt skillnad på D4 och T3 så är du uppenbarligen extremt långtifrån motornörd och skulle i mitt tycke endast kasta pengarna i sjön på att gå på vad andra tycker om dem.
T3 är en fenomenal vardagsmotor som kombinerar låga servicekostnader, låg skatt och låg bensinförbrukning. Det den saknar är stora mängder vridmoment på låga varv som dieslarna. Den behöver något mer varv vid en omkörning exempelvis. Den är i alla lägen tystare än dieslarna, det behöver du inte oroa dig för.

D2 skulle jag aldrig köpa. Den erbjuder alldeles för låg effekt i förhållande till sin prislapp och förbrukning.
Ekonomiskt för dig är nog T3an att föredra. Den är något billigare.. Och kör man inte mer än du gör blir servicen nog billigare den också. Många korta resor är inte heller helt optimalt med en dieselmotor.. Den tar betydligt längre tid på sig för att komma upp i hälsosam temperatur. :)
Jag säger som föregående skribenter och råder dig att välja T3. En utmärkt motor för normalbilisten och med bra ekonomi. Med ditt körmönster - och ditt begränsade intresse för bilar och motorer - hade jag alla dagar i veckan valt en T3 med kanske lite färre mil och lite mer utrustning än en D4 med högre miltal och mindre utrustning, för samma pengar.
Crumpets, hur kommer det sig? Är 2.0F tyngre? Eller är det helt olika motorer bara?
Rätta mig om jag har fel, men T3 och 2.0F har väl aldrig erbjudits till en och samma modell? Jag har haft 2.0F (manuell) innan och är nu inne på min andra T4, båda med automat. Bränsleförbrukningen är ungefär den samma, vilket ju då får sägas vara ett gott betyg åt T3/T4 med tanke på att dessa varit/är automat mot 2.0F som var manuell.

2.0F var f ö löjligt törstig med etanol i tanken. Storstad och mycket korta sträckor är ju inget bra recept förvisso, men 1,3-1,4 l/mil var standard (V70).
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ryssland hotar med evigt krig - ”Vi stred mo[…]