Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Den förväntat spännande upplösningen blev något av en västgötaklimax: inget fel på batteriet och inget som drog tjuvström, däremot krävdes (eller gjordes i alla fall) en mjukvaruuppdatering.

Säljaren tog kostnaden fast det kanske inte var helt glasklart att det var fråga om ett köprättsligt fel. Brandts i Vänersborg, en schysst bilhandlare.
Du har väl nybilsgaranti kvar om det är en -13 eller i vilket fall som helst så finns konsumentköplagen som gäller i 3 år för första ägaren.
Hur som.. Dieselbrännare verkar äta batterier vad det verkar. Så här års på forumet är ju vart tredje inlägg om startproblem eller andra mystiska saker som verkar ha med dåliga batterier att göra.
En modern bil med dieselvärmare måste man:
* Underhållsladda på hösten/vintern/våren om man kör korta sträckor <- Undvika batteriproblem
* Underhållsbränna värmaren under sommarmånaderna <- Undvika värmarproblem

Så lite pyssel är det allt med dom.
Användarvisningsbild
av leiwi
berrabus skrev:
Hakan975 skrev:* Underhållsbränna värmaren under sommarmånaderna <- Undvika värmarproblem
Varför måste man göra det?

Går det att köra den om det är över +5 degC ute?

Nej!! :!:
Användarvisningsbild
av bem
berrabus skrev:
Hakan975 skrev:* Underhållsbränna värmaren under sommarmånaderna <- Undvika värmarproblem

berrabus,

Så här står det i handboken till min V70 D3 2014:

"Om yttertemperaturen överstiger 15°C kan den bränsledrivna värmaren inte startas.
Vid –5°C eller lägre är värmarens maximala gångtid 50 minuter"

Och "Vid direktstart av värmaren kommer den att vara aktiverad i 50 minuter" (om du inte manuellt stänger av den dessförinnan).

Och "I bilar med dieselmotorer är en bränsledriven extravärmare monterad.
Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av.
Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.
Om extravärmaren är kompletterad med tidursfunktion, kan den användas som en bränsledriven kupévärmare."

Varför man bör köra värmaren emellanåt (även när det inte är kallt så man behöver använda den av den anledningen) är bl a som jag förstått det att sot och fukt bränns ur och därmed förebygger problem. Dessutom kan många korta starter av värmaren rent generellt bidra till att dieselvärmaren lättare sotar igen. Bäst är nog att låta dieselvärmaren gå hela cykler (50 min i mitt fall vid manuell direktstart) regelbundet så den blir ordentligt varm och sot bränns bort.
T ex Webasto rekommenderar:
Parkeringsvärmaren bör under hela året slås på en gång i månaden i ca 15 till 30 minuter.
http://www.webasto.com/se/marknaderochp ... rvice/faq/
(se under "Behöver parkeringsvärmare underhållas?")
Har själv en dieselvärmare i min V70 D3 2014 som jag haft i precis 1 år nu och hittills inga problem med dieselvärmaren.
På vinterhalvåret laddar jag (AGM) batteriet i bilen ibland så att jag vet att det är fulladdat, dieselvärmarstarter tar ju en del kapacitet av batteriet så det är bra att ha det fulladdat.
/Bo
av andy78
Mamel skrev:
poseidon skrev:Vad är det för bil?

Om de skall diagnostisera batteriet måste det va väldigt dåligt annars funkar inte deras diagnosverktyg.
V70 MY13. Batteriet lär inte vara jättedåligt - det duger ju att starta med och att köra värmaren, åtminstone en stund.
Bara för att du kan starta bilen så betyder det inte att batteriet har bra kapacitet, det första du bör kontrollera är laddspänning i batteriet när bilen är avstängd.
Samt på tomgång, på tomgång ska mätaren visa nästa 14 volt gör den inte det så är din generator dålig.
bem skrev:
berrabus skrev:

berrabus,

Så här står det i handboken till min V70 D3 2014:

"Om yttertemperaturen överstiger 15°C kan den bränsledrivna värmaren inte startas.
Vid –5°C eller lägre är värmarens maximala gångtid 50 minuter"

Och "Vid direktstart av värmaren kommer den att vara aktiverad i 50 minuter" (om du inte manuellt stänger av den dessförinnan).

Och "I bilar med dieselmotorer är en bränsledriven extravärmare monterad.
Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av.
Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.
Om extravärmaren är kompletterad med tidursfunktion, kan den användas som en bränsledriven kupévärmare."

Varför man bör köra värmaren emellanåt (även när det inte är kallt så man behöver använda den av den anledningen) är bl a som jag förstått det att sot och fukt bränns ur och därmed förebygger problem. Dessutom kan många korta starter av värmaren rent generellt bidra till att dieselvärmaren lättare sotar igen. Bäst är nog att låta dieselvärmaren gå hela cykler (50 min i mitt fall vid manuell direktstart) regelbundet så den blir ordentligt varm och sot bränns bort.
T ex Webasto rekommenderar:
Parkeringsvärmaren bör under hela året slås på en gång i månaden i ca 15 till 30 minuter.
http://www.webasto.com/se/marknaderochp ... rvice/faq/
(se under "Behöver parkeringsvärmare underhållas?")
Har själv en dieselvärmare i min V70 D3 2014 som jag haft i precis 1 år nu och hittills inga problem med dieselvärmaren.
På vinterhalvåret laddar jag (AGM) batteriet i bilen ibland så att jag vet att det är fulladdat, dieselvärmarstarter tar ju en del kapacitet av batteriet så det är bra att ha det fulladdat.
/Bo
Fukt skulle jag kunna tänka mig men sot är tveksamt. Bildas ju inte extra sot under sommarmånaderna bara för att brännaren inte används.

Sedan var det ju det där om det går att köra den överhuvudtaget och svaret är då i princip nej det går inte beroende på att yttertempen förhoppningsvis är för hög :D
av joelf
Angående det lilla sidospåret brännare under sommaren. De gamla värmarna i 850/V70 samt V70N bilarna var det bra om man körde värmarna under sommaren för annars var det lätt att cirkulationspumpar och bränslepumpar gav sig. Samt fukten tog interna komponenter i brännare. Då gjorde man helt sonika så att man la en påse med is på backspegel vilket fick den uppmätta yttertempen att sjunka, i brist på is kunde man ta lite startgas också. Tror de nya värmarna har lite högre kvalité, men om några år när värmarna börjar bli runt 10-15år skulle jag nog rekommendera lite underhållskörning på sommaren, för att undvika problem. Det är ju inte jättejobbigt.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]