Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej,

Har efter väldigt mycket letande och även långtgående planer på att bygga nytt (vilket stupade på att de intressanta tomterna hann bli sålda före vi hann vela färdigt) äntligen köpt hus.

Så nu är jag på jakt efter larm. Vad ska jag ha och vad ska jag tänka på?

Jag är sådan som hellre betalar en högre startavgift och sen har en lägre månadskostnad men det verkar vara tvärt om vad gäller larmen?

Trådlöst är att föredra.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Perra83
Vi har ett Securitas larm. Fick det till ett bra pris när vi tog Folksam som försäkringsbolag, typ gratis.

Valde till extra fjärr till nyckelknippan, magnetbrytare och en rörelsesensor. Ingen extra månadsavgift. Kostade inte alls mycket. Ger 279kr/månaden.
Vi har haft det i 2,5år. Kommer SMS när någon sensors batteri börjar bli dåligt. Allt är trådlöst. Rätt små och diskreta sensorer.

Fasen så svårt det är att röra sig i huset, alltid en det nån sensor som reagerar och blinkar till. Syns bra på natten när man är uppe o pissar :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade byggt ihop mitt eget. Minns inte vad det jag tittat på tidigare heter nu men då får du sms vid larm. Du kan även skalsäkra på natten om du vill eller tex larma källaren. Såvida de inte rör sig om ett överfalls larm vet man ju ändå inte när vaktbolaget väl kan ta sig dit och då anser jag det vara bättre att ringa och be en granne titta ut genom sitt fönster för att se om något pågår. Är det dessutom ett pågående inbrott ör det bara för denne att ringa Polisen. Så slipper man månadsfakruror också.

Annars, skaffa hund, tjuvar avskyr hundar mer än larm.
Användarvisningsbild
av P210
Har också byggt ett eget, skulle aldrig ge hundratals kronor för ett abonnemang, jag tror inbrottstjuvar oftast gör blixtvisiter och vad gör det för skillnad om inte larmljudet skrämmer dem! Att det dyker upp en väktare flera minuter senare gör inte skadan mindre?
Har satsat på en terminal med fyra larmnivåer, från fullt skydd ned till brandvarning/skalskydd på nätterna.
SMS och övervakning via app. Stort 12V blybatteri med underhållsladdning och sabotagesäkring.
Magnetkontakter med kabel till alla dörrar/fönster. Glaskrossensorer och IR-detektorer i hall/pekande på alla inbrottsvägar. Kan övervaka temp i husen/frysen (bra vid elavbrott!)
En enerverande siren inomhus som skär i trumhinnorna och en mer beskedlig utomhus (falsklarm kommer man få och grannarna hör den ändå...)
Engångskostnad för några år sedan, under 5000:-
Användarvisningsbild
av Funk
Även jag har ett eget "hemmakomponerat" . Fördelen är att man kan få till skyddet exakt som man vill ha det och variera skyddet beroende på om man är hemma eller inte. T.ex larma garaget trots att huset är avlarmat eller bara skalskyddat.. Anslutning till larmcentral då ? Ja man kan ju fråga sig varför efter att ha pratat med andra, väktare kommer för sent och ingriper ändå inte om dom skulle hinna...Men allt hänger på hur man bor och vilka grannar och vänner man har. Bor man ensligt och inte har grannar eller vänner som kan hjälpa till att spika igen en krossad ruta när man själv ligger på beachen i Thailand så bör man nog satsa på centralanslutet.
Personligen har jag siren inne och ute samt uppringare/SMS. Jag gav väl runt 3500:- för allt då det köptes för drygt 10 år sedan (kompletterad lite också) och det har fungerat ypperligt hela tiden. Backupbatterier håller i mitt fall ca fem år (250:- på Biltema) och de sensorer som är trådlösa behöver batteribyten någon gång om året. Allt detta gör man själv så man som hos vissa operatörer inte behöver betala minst 500:- per batteribyte.
Ett liknande larm via Verisure (som iofs är bra men dyra) hade kostat dubbelt upp under de första tv åren ! :shock: Mitt val var enkelt..

Lite jämförelser för de mer etablerade larmcentralerna finns här: http://www.larmkollen.se/

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
Har inget bra tips på hemlarm. Håller med om att allt verkar ha hög månadsavgift. Men ett bra komplement till larm kan vara en IP-kamera inställd på rörelsedetektering som skickar mail till mobilen vid händelser. Via mobilapp kan man dessutom gå in och kolla att allt är OK hemma, eller i trädgården. Är man borta på semester och ser i mobilappen att tomatplantorna börjar sloka, så är det bara att skicka dit akut vattningshjälp. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Allinug skrev:Har inget bra tips på hemlarm. Håller med om att allt verkar ha hög månadsavgift.
Det skall väl vägas mot den rabatt du får på hemförsäkringen om du har ett godkänt larm. Jag tvivlar på att ett "hemkomponerat" larm ger någon rabatt.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Har kennel. Både trådlöst & högljutt. :x Men betydligt dyrare än dem hundralappar det kostar med riktigt larm. :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:
Allinug skrev:Har inget bra tips på hemlarm. Håller med om att allt verkar ha hög månadsavgift.
Det skall väl vägas mot den rabatt du får på hemförsäkringen om du har ett godkänt larm. Jag tvivlar på att ett "hemkomponerat" larm ger någon rabatt.
Hos mitt bolag får man 5% på premien för själva hemförsäkringen (vilken kostar mig runt 200kr/månaden) så "besparingen" blir i trakten av 120kr/år... Folksam har även rabatt för icke-centralanslutet larm i villkoren, oklart dock vad det ger i besparing. Fixar man larmet via Folksam så får man larmet "gratis" men åker på ungefär samma kostnader som för de övriga bolagen, vilka för övrigt också alltid verkar ha ett "oslagbart erbjudande" . Så man får kolla noga i varje enskilt fall..

/Thomas
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]