Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Iceer
#91838
HEJ

är på gång och sälja audin nu för att skaffa en S60

har letat runt lite här men inte hittat nå köpråd och vanliga fel om s60n.

ska man välja 2.4T eller t5 ? 2.5t är nog uteslutet, den e för dyr.
är det bättre att köpa en 2.4t och skaffa ppc box till en sån om man skulle vilja ha lite extra hk nån gång än att köra t5an orginal med tanke på att t5an är förmodligen dyrare i försäkring och bensinkostnad?

vad gör 2.4t 0-100 på och hur mycke Nm är de orginal?

vad är vanliga fel på s60n?

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Loner
#91847
2.4T och T5 har helt olika karaktär,
enkelt sagt, T5:an vaknar när 2.4T inte orkar mer..

Så det beror lite på hur din körstil är...

/L
Användarvisningsbild
av MartinS
#91854
Jag skulle hellre köpa en T5:a från början än en 2.4T och chippa. Skillnaden vid inköpet är inte mycket mer än vad en ppc kostar.
Försäkringen är lite dyrare på en T5:a, men då försäkrar du åtminstone det du har, vilket du inte annars gör.

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
#91864
T5:or har i regel mera utrustningän 2.4T oxå..

Men jag tycker att 2.4T är mera "körbar" än T5. Iom att lågtryckaren laddar mycket tidigare och inte behöver varvas på samma sätt som T5:an. DEtta ger en behagligare körning vid vanlig landsvägskörning.

/L
av Iceer
#92128
då borde 2.4T dra bra mycket mindre soppa än T5an då om den inte behöver varvas lika mycket som T5an ??

ska ju va hyffsat ekonomiskt (pendlar 7 mil/dag)

är de nå speciellt va ska kolla om man skulle åka å kika på en S60?
av OrsonGbg
#92140
Eller så köper du en 2.5T som är en kanonmotor med verkligt fin karaktär. Har själv en sådan som jag är nöjd med.
Användarvisningsbild
av Loner
#92154
Iceer skrev:då borde 2.4T dra bra mycket mindre soppa än T5an då om den inte behöver varvas lika mycket som T5an ??
Jag åker chippad V70 2.4T, pendlar ofta till en kund, blir 16mil inkl resa till lunchbaren. Kör jag lagligt så ligger jag på 0,7.

Vart tvungen att låna morsans Skoda Felicia 75Hk en gång, den drog 0,63 på samma resa samma körsätt

/L
av Iceer
#92316
0.7 är inte mycket!

hur mycket klarar växellåda och koppling om man skulle börja trimma då?

är växellåda och koppling lika i T5 och 2.4T? om de är lika så borde ju grejerna klara 300hk iallfall om man tänker sej en chippad T5a håller?


har de varit nå stora fel för volvo med turbo å så? felaktiga gasspjäll har ja hört talas om? att de byts ut på garanti? nåt ni vet om?
av superpackman
#92403
Iceer skrev:0.7 är inte mycket!

hur mycket klarar växellåda och koppling om man skulle börja trimma då?

är växellåda och koppling lika i T5 och 2.4T? om de är lika så borde ju grejerna klara 300hk iallfall om man tänker sej en chippad T5a håller?


har de varit nå stora fel för volvo med turbo å så? felaktiga gasspjäll har ja hört talas om? att de byts ut på garanti? nåt ni vet om?
en volvo s60 2.4t klarar nästan det dubbla hk från orginal, gasspjäll problem finns på 01 och går inte på garanti utan kostar 7000kr att få nytt på volvo. Jag själv har en S60 med ppc box och är helnöjd!
av Kena
#92443
Försäkra i Volvia, köper du bilen på Volvo täcker maskinförsäkringen till 15000mil, köper du privat räcker den tom 10000mil. Självrisken tror jag är på 3000kr. När jag köpte min V70 kostade helf. ca 400/mån de flesta andra bolag var nästan dubbelt så dyra.
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]