Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Hej forumvänner!

Jag lade i veckan som gick en beställning på en ny XC70.
Efter 3,5 år med V70 2,5FT R-Design, så kommer jag byta till gubbgung och markfrigång. Troligen kommer jag att sakna kraften och ljudet från 2,5-litersmotorn, men vinner ju å andra sidan bränslebesparing och komfort.

Spec:
XC70 D4 Summum BE Pro
Automat
Driver alert med adaptiv farthållare
Klimatpaket med tidur
Solid Vit
Takspoiler
Soft Beige Läder
Sommardäck på Valder 17"
Vinterdäck på Cecino 16" Friktion

Ovanstående innebär i praktiken en massa lullull (som Christer Glenning skulle ha uttryckt det), och i mina ögon att bilen är välsmetad med utrustning:
Adaptiv farthållare
Driver alert (med att pling-plong)
Parkeringshjälp fram/bak
El-uppvärmd ratt
Keyless
El-förarstol
Navigation
Taklucka
Läderklädsel

Jag kan vara tveksam till följande:
Ljust läder - lite rädd för att det ska vara svårt att hålla rent.
Driver alert (gå ju att stänga av)
Jag har inte kört D4 VEA, däremot gamla D4 2,4 och D4 2,0, och de var ju trevliga. Fast den nya 8-stegade har ju fått bra kritik och D4 VEA lär ju i alla fall på pappret vara lite snålare än de gamla, eller?

Vad gäller den gamla bilen, så har jag trivts bra med den. Jag var redan från början tveksam till sportchassiet och kan säga att jag fått mina fördomar besannade. Bilen är stötig, även fast jag bytt bort 18"-sporthjulen mot lite mer sobra 17".
Att bilen var sänkt var inte något som jag tänkte på vid köp, men som jag har tänkt på många gånger därefter. Det ska bli skönt med +8,5 cm markfrigång.

Jag är omringad av idel bilointresserade människor, så jag ville bara dela min glädje med någon.
Tack för att ni finns, med allt ert kunnande och alla bra frågor och svar!
Användarvisningsbild
av Robbi
Grattis till ett bra val. Jag kan lugna dig på ett par punkter. Jag har själv XC70 Sport edition med D4 VEA. När det gäller sportchassi på en bil som XC70 så blev den inte stötig alls. Du har det vanliga chassit och allt vad stötighet heter är ett minne blott. Grattis till den kanske mest komfortabla bilen av alla. Det du har skaffat är en riktig lyxherrgårdsvagn och en riktig motorvägsglidare, bekväm för långresor och höga hastigheter med låg förbrukning.

Förbrukningen ligger i realiteten på 0.62 vid blandad och du kan komma ner till 0.52 på motorväg. Detta beror på körstil. Jag har kommit ner till 0.49 på landsväg vid 100 km/h med ecodrive inkopplat. Den nya automaten är riktigt snål och skiljer inte mycket alls från manuell. Spec är 0.45 man och 0.49 aut. Det bästa är åtta växlar vilket ger dig en överväxel ochvarven lägger sig på låga 1700 varv vid 120 km/h. Därför beskriver jag den som perfekt långmilare. Lågvarvig. Jag tror att motsvarande siffra är närmare 3000 varv med sexväxlad? Får vara osagt, har för mig jag låg där ungefär. Stor skillnad på motorväg alltså.

Kort och gott, du har beställt en grym bil. Plingplonget går att stänga av eller så kanske du vänjer dig? Jag har inte det själv men hade nog kunnat tänka mig det.

Grattis
Användarvisningsbild
av Robbi
Glömde jämförelsen. Blandad körning för D4 AWD sexväxlad är specad 0.53 man och 0.64 aut. Så de flesta ligger nog på minst 0.8 vid blandad körning i realiten med aut. Det är alltså stor skillnad på förbrukning med sexväxlad mot manuell medan åttalådan inte skiljer mycket.
Användarvisningsbild
av poseidon
Bra val, fin bil men jag hade nog ändå tagit grå läderklädsel så Mr T kan spilla i och härja i baksätet....
av para
Har du inte med VOC?
Ljust skinn hade jag inte heller vågat mig på men då har jag 3 ouppfostrade barn och alltid jeans på mig.

Robbi skrev:Glömde jämförelsen. Blandad körning för D4 AWD sexväxlad är specad 0.53 man och 0.64 aut. Så de flesta ligger nog på minst 0.8 vid blandad körning i realiten med aut. Det är alltså stor skillnad på förbrukning med sexväxlad mot manuell medan åttalådan inte skiljer mycket.
Robbi, jättebra att du är nöjd med din VEA men du behöver inte hävda det mot D4 AWD i varenda tråd :wink: .... snart är det vinter och halt ute
Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:Grattis till ett bra val. Jag kan lugna dig på ett par punkter. Jag har själv XC70 Sport edition med D4 VEA. När det gäller sportchassi på en bil som XC70 så blev den inte stötig alls. Du har det vanliga chassit och allt vad stötighet heter är ett minne blott. Grattis till den kanske mest komfortabla bilen av alla. Det du har skaffat är en riktig lyxherrgårdsvagn och en riktig motorvägsglidare, bekväm för långresor och höga hastigheter med låg förbrukning.

Förbrukningen ligger i realiteten på 0.62 vid blandad och du kan komma ner till 0.52 på motorväg. Detta beror på körstil. Jag har kommit ner till 0.49 på landsväg vid 100 km/h med ecodrive inkopplat. Den nya automaten är riktigt snål och skiljer inte mycket alls från manuell. Spec är 0.45 man och 0.49 aut. Det bästa är åtta växlar vilket ger dig en överväxel ochvarven lägger sig på låga 1700 varv vid 120 km/h. Därför beskriver jag den som perfekt långmilare. Lågvarvig. Jag tror att motsvarande siffra är närmare 3000 varv med sexväxlad? Får vara osagt, har för mig jag låg där ungefär. Stor skillnad på motorväg alltså.

Kort och gott, du har beställt en grym bil. Plingplonget går att stänga av eller så kanske du vänjer dig? Jag har inte det själv men hade nog kunnat tänka mig det.

Grattis
Enligt länken är varvet vid 120 kmh 2150 v/min:

http://www.cars-data.com/en/volvo-xc70- ... pecs/64227

Förbrukningen 0,64. Om man tänker på att det är en 2,4 med bättre vrid speciellt på lågt varv är det väldigt bra.

Men Aising lådan är hemsk. Det är säkert. Jag åker oftast i s-läge eller manuellt. Och när jag inte gör det är d-läge ok för stadstrafik osv.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Grattis till en bra bil.
Jag har Driver Alert och det stör inte något nämnvärt, min uppfattning är att det är märkligare och göra tillägget och sen stänga av funktionen...
Eluppvärmd ratt trodde jag inte att jag skulle uppskatta så mycket jag gör nu när vintern är här.
Ljust skinn hade jag själv inte valt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Grattis till bilen! Bra val av inredning :) Själv tycker jag det är mycket snyggare med ljus inredning, inte så värst mycket svårare att hålla ren och sen är den svalare på sommaren än mörk, plus att jag tycker bilen känns mycket lyxigare. :-)-)

Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
para skrev:Har du inte med VOC?
Ljust skinn hade jag inte heller vågat mig på men då har jag 3 ouppfostrade barn och alltid jeans på mig.

Robbi, jättebra att du är nöjd med din VEA men du behöver inte hävda det mot D4 AWD i varenda tråd :wink: .... snart är det vinter och halt ute
Haha, jag som försökte besvara frågan "är VEA ekonomisk mot den gamla motorn" på ett empiriskt sätt med officiella siffror och utan värdebegreppBild

Det låter nästan som att du vill att jag ska köra av så jag lär migBild

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]