Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Njae, 16k mil och du säger själv att du fick den under marknadspris, el väldigt bra pris som du själv benämner det. bilhandlare är ju inte dumma i huvudet och ger bort något gratis, jag skulle säga att du fått vad du betalat för med tanke på ålder och mil.
16k mil är ingenting och såvida inget annat är angivet i varudeklarationen har man rätt att förvänta sig en bil som kan användas för sitt syfte. Om bilen inte startar uppfylls inte det.
Droopy skrev:Njae, 16k mil och du säger själv att du fick den under marknadspris, el väldigt bra pris som du själv benämner det. bilhandlare är ju inte dumma i huvudet och ger bort något gratis, jag skulle säga att du fått vad du betalat för med tanke på ålder och mil.
Så en bil som inte startar ordntligt och inte går igenom besiktningen är vad jag har betalat för mtp. ålder och mil?
Dumheter att man ska räkna med startproblem och trasiga avgasvärden på grund av att en bil gått 16k mil.
med de s.k. startproblemen har du tyvärr inget case.
Smart att kolla avgasvärdena dock. Jag hoppas att bilen inte är nybesiktigad.
Det är dessutom viktigt att du reklamerar skriftligt snarast annars förlorar du rätten att reklamera felet.
Men att startproblemet fanns vid provkörning och inte doldes av säljaren kommer ARN att ta fasta på...
På -08 kollar ju inte besiktningen avgasvärden, utan läser ut information via OBD.

Om avgasvärdena som visas på bilden är representativa för när bilen körs ska du få ett felmeddelande. Det ska inte vara möjligt att köra bilen med flera hundra ppm HC och högt lambdavärde utan att det ges varningar.

Så om den faktiskt har dessa värden, och ingen varningslampa eller meddelande syns, är det ytterligare något fel.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]