Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av f_palsson
Hej,

Idag fick jag hjälpa min far vars Opel vägrade starta (hade en kort diskussion opel/volvo ;-) ). Vi skulle bogsera en kort bit. Jag har en V70 -01.

När jag öppnade luckan bak på kofångaren där "bogser-öglan" väl bör sitta hittade jag inget annat än något som väl får beskrivas som ett rör (ca 20 mm diameter, 200 mm långt) som var fäst i fyra plattjärn (ungefär som två v). Detta arrangemang satt fast i karossen. Verkade som om en ögla skulle kunna vara fäst i röret....

Lyckades trä bogserlinan genom et av v:na, och drog så försiktigt. Gick bra.

Hur bör det egentligen vara? Kommer inte öglan med från början? Kanske blivit stulen....
av Frigge
Öglan bör ligga i verktygspåsen eller dess närhet,annars får du nog betrakta den som borta :cry:

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Whisky
Jo, som Frigge säger så är den nog borta... men en ny torde inte ( :?: :shock: ) kosta en förmögenhet.

Den ska gängas in bakom nämnda lucka
Användarvisningsbild
av CarMan
Ögglan är som dom andra redan sagt en lös det som man skruvar dit, så är det på nästan alla bilar oavsett fabrikat !

Jag själv tittar sällan i en instruktionsbok, men jag förvånas dagligen över hur många som heldre åker tillverkstan, med allt besvär, man ska ha skjuss, ta ledigt en stund från jobbet & bokatider m.m.
detta gör folg häldre än att titta i instruktionsboken när dom stöter på ett frågetecken, det står mycke i den boken. Bland annat hur & var man bogserar bilen.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Jag hade behov av öglan igår kväll och fann till min förvåning att den där öglan var ogängad! Det var bara en massa ringar på den, som flänsar typ. Så ska det väl inte vara? Det gick iaf inte att gänga fast den, så jag fick slå bogserlinan om ena bakaxelarmen...
av Yaniz
Kostar 100:- på bildemontering (skrot). Volvobutiken lär vilja ha bra mycket mer. Av erfarenhet vet jag att det inte är mycket på Volvo som kostar mindre än 500:-
av llesrof
Enda gången jag använt min var när jag druttlat ned i ett snöfyllt diket och fick draghjälp av en bonde med traktor (är honom evigt tacksam). Vill minnas att stången var fingängad som tusan. Man fick skruva å skruva å skruva å skruva.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
llesrof skrev:Enda gången jag använt min var när jag druttlat ned i ett snöfyllt diket och fick draghjälp av en bonde med traktor (är honom evigt tacksam). Vill minnas att stången var fingängad som tusan. Man fick skruva å skruva å skruva å skruva.
Måste ta en bild på den där öglan. När jag följde gängan med en nageln under kvällen kom jag aldrig nånstans, utan bara runt-runt.
Både jag och snubben som drog loss mig tyckte det var underligt att det var flänsar och inte en gänga. Återkommer.

Visst är det bak på stötfångaren, bakom den lilla luckan till höger i färdriktningen, man ska gänga på öglan i en liten hylsa en bit in?
av llesrof
adrian_vg skrev: Visst är det bak på stötfångaren, bakom den lilla luckan till höger i färdriktningen, man ska gänga på öglan i en liten hylsa en bit in?
Jepp, där var det på min bil i alla fall.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]