Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
apersson850 skrev:Batteriet är knappast något problem. Larmen går en begränsad tid och aktiveras bara ett begränsat antal gånger mellan varje motorstart. Men det är förstås störigt så länge det håller på.
Har man slutat med inbyggda batteripack i sirenerna som på P2-modellerna? Eller kommer bilens vanliga batteri in i bilden på något annat vänster? Används väl bara till att tända varningsblinkers.
av joelf
Tycker det är lite tråkig ton. Jag själv är oerhört bilintresserad och har hund själv men min XC70 står titt som tätt och larmar när hunden åker med ibland, skulle jag stå på en färja skulle min också stå och larma troligtvis, då inte pga att jag inte är hänsynsfull eller att jag saknar tekniskkompetens utan för att med har inte behövts på tidigare volvobilar. Så man tänker inte i de banorna. Tycker det är väldigt dålig injustering på bilen, kan ju fan inte ens stå i P-hus utan att volvo-oncall ringer. Ibland räcker det med att en lastbil står på tomgång brevid. Så enligt mig är det inte ägarnas fel utan volvos.
Användarvisningsbild
av Robbi
joelf skrev:Tycker det är lite tråkig ton. Jag själv är oerhört bilintresserad och har hund själv men min XC70 står titt som tätt och larmar när hunden åker med ibland, skulle jag stå på en färja skulle min också stå och larma troligtvis, då inte pga att jag inte är hänsynsfull eller att jag saknar tekniskkompetens utan för att med har inte behövts på tidigare volvobilar. Så man tänker inte i de banorna. Tycker det är väldigt dålig injustering på bilen, kan ju fan inte ens stå i P-hus utan att volvo-oncall ringer. Ibland räcker det med att en lastbil står på tomgång brevid. Så enligt mig är det inte ägarnas fel utan volvos.
Vad är det som är tråkig ton? Att önska att folk reducerar larmet så man slipper bli döv när man ska kliva i sin bil? Jag hade ringade öron hela dagen efter det. Så om man kan upplysa så många som möjligt att reducera larmet på färjan så är det väl en bra sak? Sedan var det väl tråkig ton att jag blev lite sur över att få blockerade öron, är tyvärr inte mer än människa. Håller dock med att Volvo kunde ordnat en annan lösning på det hela men samtidigt går det? Jag vill nog ha rörelselarm i min bil som säkerhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Och hade det inte larmat för minsta lilla så skulle det gå att sno allt möjligt utan att larmet går. Nu spelar det ingen roll, för det är bara om ägaren själv hör det som någon bryr sig, men tanken med larmet är förstås att det ska sätta igång om något händer med/runt bilen.

Men det är ju många som inte ens packar upp instruktionsboken, om det är plast runt den från början.
av mattish
Man kan faktiskt ställa in så att bilen frågar om man vill reducera larmet varje gång man stannar bilen. Just för att hundägare osv inte ska behöva gå in i menyerna varje gång..
Användarvisningsbild
av Jahaja
mattish skrev:Man kan faktiskt ställa in så att bilen frågar om man vill reducera larmet varje gång man stannar bilen. Just för att hundägare osv inte ska behöva gå in i menyerna varje gång..
Särskilt praktiskt nu på vintern om man kör med kupéfläkt, då slipper man tejpa över sensorerna. Dock måste man komma ihåg att trycka "Enter" innan man trycker ut nyckeln...och det sitter ju ganska inövat i muskelminnet att man trycker av motorn och därefter direkt trycker ut nyckeln :)
Användarvisningsbild
av Sceptic
Har inställt så att frågan om nedsatt skydd alltid kommer upp när man slår av bilen, perfekt om man har hund, men jag har aldrig behövt trycka enter pga kupéfläkten.
Användarvisningsbild
av Robbi
mattish skrev:Man kan faktiskt ställa in så att bilen frågar om man vill reducera larmet varje gång man stannar bilen. Just för att hundägare osv inte ska behöva gå in i menyerna varje gång..
Man kanske inte ska lämna hunden i bilen överhuvudtaget?Bild
Användarvisningsbild
av Sceptic
Robbi skrev:
Man kanske inte ska lämna hunden i bilen överhuvudtaget?Bild
I en ideal värld kanske man inte heller lämnar barnen på dagis :wink:
Användarvisningsbild
av daSea
Det är inte alltid hunden är välkommen in på t.ex. Bolaget eller Ica om man bara behöver in en snabbis när man är på väg någon stans och hunden är med... har också som hundägare aktiverat frågan om nedsatt skydd i menyn.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]