NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
Tack för den utförliga beskrivningen! Givaren till fläktmotorn blir nog lite krångligare att byta själv - tur jag har en extra garantiförsäkring mot elfel om det är den som krånglar.

Jag har inte kollat felkoder än men det verkar vara dags att skaffa en läsare ändå. Finns det någon till hyfsat pris som även klarar felkoder från CCM?
av timebandit
TreVolvos skrev:Tack för den utförliga beskrivningen! Givaren till fläktmotorn blir nog lite krångligare att byta själv - tur jag har en extra garantiförsäkring mot elfel om det är den som krånglar.

Jag har inte kollat felkoder än men det verkar vara dags att skaffa en läsare ändå. Finns det någon till hyfsat pris som även klarar felkoder från CCM?
Vet inte om jag har fel eller inte men givaren och fläktmotorn sitter i samma del men det går inte att byta ut den ena utan den andra.

I så fall så sitter den bara fast med 2st plasthakar på sidan som man trycker in. Den som sitter vid höger knä och lite åt höger typ. På plastgrejen som man lätt petar loss?

Det enda jag kan rekommendera är en VIDA/DICE och laptop faktiskt. Då får du alla felkoder på riktigt och utförligt sätt och slipper Googla å leta efter olika P-koder osv.

Kostar strax under 1000:- för en DICE/VIDA. Finns en STOR tråd om just detta på forumet. Söker du så lär du hitta den utan problem :)

Men har du garanti så försök få den bytt på den först innan du slösar egna pengar :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
Precis, fläkten och givare är en del, kan inte ta mer än några minuter att rengöra om man vill.

Bort med plasten med de tre avlånga hålen på bakom stereon, bara att rycka den så är den lös. Tror det räcker för att komma åt den.

Om inte får du lossa plastdelen under ratt/instrumentbräda på förarsidan.
- Öppna förardörren, ryck bort plastkåpan som sitter i instrumentbrädan mot förardörren som har ett runt hål med gummiring runt hålet.
- Skruva loss skruven som sitter under ljusvredet,
- Skruva bort skruven ovanför pedalerna.
- Tror det sitter en till under nyckelhålet som du sätter startnyckeln i med. Sen är det klart.

Såhär ser den ut, den kan även ha skumgummi i änden mot kupén: http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... 7999508ba4
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Tack för all hjälp! Var iväg på en 100-mila tripp i 2 dagar och då dök temperaturen som innan :x

Kände efter noggrant och det kom kall luft ur munstyckena i mitten och på sidorna av panelen (jag hade stängt dessa ca 50% då det kommer alldeles för mycket varm luft direkt efter start). Där kommer det varm/ljummen luft under de första 30 minuterna men sedan bestämmer sig tydligen systemet att det är dags för kall luft - alldeles för mycket av den varan också. Vilket resulterar i det "kallras" som upplevs. Provade att stänga dessa munstycken helt och problemet försvann (nästan). Nu är temperaturen mera "jämn", ett temperaturfall kommer efter 30 minuter men det upplevs inte alls som ett kallras längre.

Det är möjligt att problemet med den för varma luften ur mittmunstyckena i början hänger ihop med den för kalla luften senare.

Frågan återstår ändå varför systemet alltid bestämmer sig för att sänka kupétemperaturen efter en halvtimmes körning. Jag ska försöka läsa ur ev. felkoder vid tillfälle.

Det roligaste med bilen är dock förbrukningen - 0,45 l/mil både på färddatorn och vid pumpen på den här trippen med 93 km/h i medelhastighet och 95% landsväg/motorväg :D
av ssiimoon
Du har inte låg kylvatten nivå? Prova att fylla på lite kylarvatten. Min lillasyster hade problem med att det fört blev varmt,sen blåste det kallt i alla munstyckena. Vi fyllde på 2l, sen kom det värme. Kanske är liknade problem på din. Hon fick inget indikering på att det var låg nivå. Är iallafall värt att prova.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
ssiimoon skrev:Du har inte låg kylvatten nivå?
Kollade nivån idag, den ligger precis på MIN vid kall motor så det bör vara rätt mängd.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]