Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Däck som kräver en viss rotationsriktning brukar vara ganska tydligt märkta men en stor pil på sidan finns inte det så ska det inte spela någon roll, vare sig mina sommar eller vinter däck är pilar, jag har dock fått för mig att man ska försöka behålla däcken på samma sida pga slitage men om det är så på riktigt är jag inte säker på :)
Eftersom däcken är asymmetriska är det nog viktigare att "den korta sidan" ligger åt samma håll än att "plogformen" pekar samma. Vänder du däcken så "plogformen" pekar åt samma håll kanske du får en bil som "drar" mer eller mindre åt höger (eller vänster) när du vill rakt fram. Jag håller dock med att det ser "tokigt ut. Kolla en gång till att det står outside eller inside på rätt håll

Mvh
Lennart

Kunde inte göra en "direkt länk", men gå in på länken nedan
http://www.rezulteo-dack.se
Och följ "sidhänvisningen" nedan
Hem > Guide däck > Köpa rätt däck > Symmetriska däck, asymmetriska däck, däck med riktningsprofil: vad ska man välja?
Det går att hitta rätt, man får "gissa" lite, men där står om skillnaderna och hur det ska monteras
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]