Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag köte en uppsättning begagnade (fast nya) vinterdäck till min XC60 för en månad sedan.

Idag när jag skulle montera insåg jag att alla däck va vända åt samma håll. Det finns ingen pil som anger rotationsriktning på sidan av däcket men genom att tiltta på mönstret så borde det la vara EN rotationsriktning som gäller?

I vilket fall som efersom alla däck är påsatta på fälgarna på samma sätt så får ena sidan motsatt mönster jämfört med andra. Se figuren för att förstå min eventuellt kassa förklaring... Fotot är alltså taget med utsidan på fälgarna utåt så det är såhär jag har monterat i nuläget (har ju inget val..)

BVheöver jag kränga av och vända fälgen på ena sidan tro eller kan man köra såhär?? Det är förövrigt Continental däck om det nu säger nått:)
Bilagor
vinterdäck.jpg
vinterdäck.jpg (193.73 KiB) Visad 3785 gånger
Ser ju rätt ut.. Dom är ju spegelvända nog varandra så att säga.. Så på insidan mot bilen har du samma mönster.

Eller jag lurar mig själv nu kanske..

Är dom andra två likadana?
Står det inte någonstans på däcksidorna, "outside" resp. "inside" ?
/Lennart
Alla däck är monterade på fälgen med märkningen "inside" på insidan. MEN eftersom alla däck är monterade med fälgarna vända åt samma håll blir det ju olika när man monterar dom. Bilden visar alltså hur det ser ut på höger och vänster sida när dom är monterade och mönstret i mitten av däcket som är typ "plogvinklat" blir rätt (enligt mig) på ena sidan, skickar snön utåt medans det blir tvärt om på andra sidan
Detta är en bild på vänster framdäck sett från sidan. Denna montering känns enligt mig rätt. Skulle det alltså vara rätt även om det satt på höger sida?
Bilagor
Vänster_fram.jpg
Vänster_fram.jpg (130.49 KiB) Visad 3770 gånger
Har samma mönster själv på mina, de sitter rätt. Tror det är Michelin ice north nånting, om jag inet mins helt fel. Stod ochså och kliade mig i huvudet i år igen då jag la på dom, men de ska vara så.

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]