Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Ännu en tråd om dieselvärmare :)
Startar en egen tråd istället för att fortsätta skriva i den andra.

Har på senare tid upptäckt att bilen stinker diesel ibland när man stannar.
Idag upptäckte jag det med när jag körde bilen från garaget till parkeringen.
Började även ryka under bilen.

Dieselvärmaren är alltså aktiverad trots att den står som avstängd i menyn. (auto start off)

Kör mycket korta sträckor så vill inte att den ska starta.
Varför blir det så här? Skapligt sjukt
Senast redigerad av 1 Pnjk, redigerad totalt 0 gånger.
av s6025t
Vid vissa situationer så startar bilen värmaren även om det är avstängt b.la vid partikelfilter rengöring då motorn måste ha upp en hög motortemp som den inte klarar av utan bränslevärmaren det är särskilt tydligt när bilen mest går korta sträckor o inte kommer upp i rätt motortemp då tar den hjälp av värmaren
av Pnjk
s6025t skrev:Vid vissa situationer så startar bilen värmaren även om det är avstängt b.la vid partikelfilter rengöring då motorn måste ha upp en hög motortemp som den inte klarar av utan bränslevärmaren det är särskilt tydligt när bilen mest går korta sträckor o inte kommer upp i rätt motortemp då tar den hjälp av värmaren
Kör ju längre sträckor med bilen också.
Men tycker det är onödigt att värmaren ska gå igång tex när man ska gå och köra in bilen i garaget eller åka till affären en liten sväng.

Hur ofta kör bilen rengöring av partikelfilter? vore ju bra om man kunde se detta så man vet om man ska ta en extra sväng när det är dags...gissar på att det inte är så bra att avbryta detta flera gånger med att stänga av bilen mitt i programet.

Kan man. Läsa detta nånstans som du skriver att bilen aktiverar värmaren trots att den är avstängd för att utföra rengöring av partikelfilter?
Användarvisningsbild
av joel80
Har man start/stop kan man se det under det i menyn My Car / Färdstatistik / Drive (tror jag det heter) Där står det Motorstyrsystem om partikelreningen är igång.. Jag märker det också väldigt tydligt på förbrukningen som ökar med minst 20-30% under de mil den regenererar.
Pnjk skrev:Ännu en tråd om dieselvärmare :)
Startar en egen tråd istället för att fortsätta skriva i den andra.

Har på senare tid upptäckt att bilen stinker diesel ibland när man stannar.
Idag upptäckte jag det med när jag körde bilen från garaget till parkeringen.
Började även ryka under bilen.

Dieselvärmaren är alltså aktiverad trots att den står som avstängd i menyn. (auto start off)

Kör mycket korta sträckor så vill inte att den ska starta.
Varför blir det så här? Skapligt sjukt
Hej!
Hade samma fel på min, finns en mjukvara hos volvo som aktiverar funktionen autostart off/on.
Denna funktion slutade fungera efter senaste servicen, troligen ficka jag med en mjukvara som aktiverade autostart trots att den stod på off i menyn. Åk in till volvo och påtala detta, jag fick det fixat utan att betala då felet var deras.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Brukar bli såhär efter service, gå in i menyn och väl autostart on/off /on/off ett par gånger skiftar du sen ställer du den på off då ska den inte starta under körning

/Kalle
av Pnjk
Bilen är en 2011 så har inte den menyn i min bil.

Hmm okej nu är det många olika bud här.

* Värmaren startar när partikelfilter rengörs.
* Fel i programvaran.
* En bugg efter service som man kan åtgärda själv.

Har testat att aktiverat autostart on\off ett par gånger så ska se om det blir nån skillnad.
Har även åkt en bra bit idag med bilen med autostart aktiverat så då borde rengöringen ha blivit utförd av partikelfiltret om det nu var detta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För att synka efter service måste du.
Ställ auto off, starta bilen
Ställ aut on, starta bilen
Ställ aut off, starta bilen
av Pnjk
VolvoB20 skrev:För att synka efter service måste du.
Ställ auto off, starta bilen
Ställ aut on, starta bilen
Ställ aut off, starta bilen
Har testat detta så får se om det hjälper.
Har inte hunnit kollat nått närmre på det.

Är det alltid så här efter service? Lustigt att man inte har hört talas om det förut och verkar vara bra många som inte vet om det?
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]