Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag skall lämna in min bil XC90 -03, på Bilia pga lite fel(spolarna till strålkastarna och sekretesstelefonen) som går på garantin. Jag funderar på om man skall göra en uppdatering av mjukvaran när den ändå är inne????
Jag hittar inget speciellt fel på bilen, men jag har läst en del på forumet om uppdateringar och att det skulle vara bra, men är det någon idé när det inte finns några direkta fel?? Den kanske skulle dra lite mindre bensin om man uppdaterar??

Vad brukar det kosta att uppdatera? Killen på Bilia sa att uppdateringen kostade ca 300kr och jobbet 300 kr, totalt 600kr är det rimligt?

Bilen var inne på service för ca 350 mil sedan (8000-mil service), brukar de göra uppdateringar i samband med servicen??

/VolvoXc90 -03
av matzen10
En "Total Upgrade" tror jag går lös på närmare 1500:-?!?

Jag skulle göra det om det fanns något som spökade men inte annars.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av MartinS
Totaluppgradering kostade mig totalt 525:- i höstas till min v70-01. En del smågrejjer som blev bättre efter det, trots att det inte var något fel innan. t.ex. blev klimatenheten mycket smartare och lyckas hålla mer konstant temp etc. etc.

/Martin
Kena skrev:....ändra aldrig på ett vinnande koncept. Väck aldrig den björn som sover, OCH uppgradera aldrig en bil som funkar.
= NEVER touch a running system.
Håller helt o hållet med till 10000000000 %
greeeken skrev:
Kena skrev:....ändra aldrig på ett vinnande koncept. Väck aldrig den björn som sover, OCH uppgradera aldrig en bil som funkar.
= NEVER touch a running system.
Håller helt o hållet med till 10000000000 %
Kan diskuteras.... har diskuterats i många trådar här på forumet. Tror inte vi kommer att enas om ett svar (ja eller nej). jag är generellt för en totaluppgradering även om jag inte själv gjort det (ännu).
av knutte
HAR ALLTID UPPGRADERAD MIN V70 04a VI SERVICE OCH DET HAR ALDRIG VARIT NÅGOT PROBLEM.
JAG TYCKER MIN BIL DRAR MINDRE SOPPA OVH ALT FUNKAR UTMÄRKT.
SÅ JAG TYCKER EN TOTAL CAN UPPGRADERIN OCH EN TOAL MOST UPPGRADERING ÄR VETTIGT
av jbl
Jag har också uppgraderat min bil varje gång jag vart in med den på verkstaden. Speciellt har det varit motorstyrning jag har uppgraderat till senaste versionen. Har även gjort can uppgraderingen.

Har inte märkt nån skillnad alls.
av VolvoXC90
Det blev en Total uppgrade av CAN och MOST. Det jag märkte var att det blev bättre drag i bilen :D Samt att medelförbrukningen har minskat.
Ca 700kr gick det på.

Hade önskat att en uppdatering skulle fixa till volymen i handsfreen, lite svårt att höra den man pratar men, men tyvärr......... Kanske finns något annat tips?

/VolvoXC90
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoXC90 skrev:Det blev en Total uppgrade av CAN och MOST. Det jag märkte var att det blev bättre drag i bilen :D Samt att medelförbrukningen har minskat.
Ca 700kr gick det på.

Hade önskat att en uppdatering skulle fixa till volymen i handsfreen, lite svårt att höra den man pratar men, men tyvärr......... Kanske finns något annat tips?

/VolvoXC90
Ja nu har ni ju fått en riktig racer juh :D Kan detta klassas som trimmning???
Medelförbrukningen kollar du väll inte på färddatorn ,den stämmer sällan bra.
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]