Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spuzz
Jag provkörde D4AWD och D4VEA och var helt klart såld på D4 VEA. Lägre förbrukning. Mjukare låda och slippa dieseldurret som jag redan idag har på min MY11 D3. I stadstrafik så är det mysigt att smyga omkring med VEA motorn istället. Förbrukningen på mina testkörningar uppgick samma sträcka i snitthastighet 80 enligt färddatorn på 0.45 med D4 VEA (0.38 med V60) samtidigt som D4 AWD snuddade 0.55. I mitt fall var valet enkelt. Min V60 D3 drar 0.7-0.8 på pump med 16" 205x65 vinterdäck/17" sommardäck 235x55 och jag ville få ner förbrukningen med ny bil.
av skillls
tlund skrev:Hej!

Jag står inför mitt livs första bilköp. Vi har bestämt oss för en XC60 med automatlåda för att det är bekvämt och OK pris och för att vi gillar Volvo. Jag har några frågor inför köpet. OBS! Jag är helt ny på detta med bilköp och inte alls kunnig om bilar, frågorna kan säkert reflektera detta.

1) AWD D4 eller D5? Prisskillnaden verkar inte jättestor. Är D5 ett givet val om man vill ha något som svarar lite när man trycker på gasen?

2) Vad borde den kosta efter prutning? Prutar man förresten fortfarande i bilbranschen på nybilspris? På webben står det att en AWD D5 med automat och momentumpaket och elbaklucka kommer upp i 387,700 SEK. Vad borde den kosta, enligt er? Jag avskyr att hålla på och pruta, finns det inget sätt att komma runt detta moment. Avskyr det. Skulle helst beställa bilen på webben om det gick.

3) Har hört att XC60 AWD D5 vill ha ca 1l/mil. Det känns otroligt mycket men inte förvånande vad gäller Volvo. Kan någon bekräfta detta?

4) Någon som har koll på ungefärlig leveranstid? 2 mån?

5) Är det nåt annat jag borde tänka på?

Mycket tacksam för svar.
Jag har beställt en xc60 t5 summum e pro 19 tum mm. pris på spec. ca. 440000:- kr efter mycket om o men så slutar priset på 383000 inbyte v70 t4 2012. ta inte första pris från försäljare åk till flera återförsäljare visa prisförslag som du fick på första stället och du kommer bli förvånad över vad som kan hända då dom vill ha dig som kund . jag har gjort detta med tre bilköp de senaste 6 åren.regel går ner runt 5000 per ställe. återvänd sen och pressa priset. nu bor jag i stockholm o har många och välja på men det lönar sig då du kan vända på slutet och ta de tillval du inte trodde du hade råd med.
Det är inte lätt att köpa bil men du måste se till att alltid få över 10% rabatt.
Användarvisningsbild
av Robbi
spuzz skrev:Jag provkörde D4AWD och D4VEA och var helt klart såld på D4 VEA. Lägre förbrukning. Mjukare låda och slippa dieseldurret som jag redan idag har på min MY11 D3. I stadstrafik så är det mysigt att smyga omkring med VEA motorn istället. Förbrukningen på mina testkörningar uppgick samma sträcka i snitthastighet 80 enligt färddatorn på 0.45 med D4 VEA (0.38 med V60) samtidigt som D4 AWD snuddade 0.55. I mitt fall var valet enkelt. Min V60 D3 drar 0.7-0.8 på pump med 16" 205x65 vinterdäck/17" sommardäck 235x55 och jag ville få ner förbrukningen med ny bil.
Nu vet jag inte om din mätning på 80 km/h är så relevant. Man ligger ju inte där och kör på motorväg. Skulle du göra samma mätning vid 110 km/h skulle du få helt andra siffror. Med VEA OCH en 8-växlad låda blir det som en överväxel och låga varv och lägre förbrukning. Den gamla femman med AWD varvar högt vid 110 km/h och börjar sluka enormt med diesel där.

Jag ligger i Lübeck och skriver detta. Vi blåste ner från Göteborg idag och jag låg mest i 120 km/h och sådär 140 km/h de 9 milen på tysk mark. Jag tittade på snittet när jag parkerade och det låg på låga 0.51 L / mil. Bilen är en tung XC 70 Sport edition D4 VEA med 8:a aut och jag kan tänka mig att det blir likvärdigt med XC60. Kanske att sextian drar lite mindre med samma motor?

I vilket fall, kombinationen D4 VEA och aut får en att känna sig som en kung på vägen med en behagligt drag och lugna varv vid hög fart. Det är lätt att bli fartblind då 120 km /h knappt känns. Jag gled upp för Hallandsåsen i 120 utan att lådan växlade ner och kändes inte ansträngt alls. Min bil är helt enkelt den bästa långfärdsbil jag har upplevt. Jag vet att en del tycker att V70 borde vara bättre för det men jag gillar helt enkelt den högre gången och slippa känna varje litet gupp i häcken. Speciellt skönt var det på Autobahn som numera är så lappad så det känns som att köra på räls. I somras med min förra V70 var varje skarv en plåga. Nu gick det att överlevaBild
Användarvisningsbild
av MartinS
Xc60 lär dra mer sås än xc70 med samma motor. Högre, mer luftmotstånd och även marginellt tyngre.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Såg i senaste AMS att XC60 D4 VEA med manuell låda blev snålast i deras SUV-test. De andra var dock fyrhjulsdrivna + automat. 0.67l/mil i testförbrukning.

Minuset för framhjulsdriften var just att den spinner osnyggt när det är fuktigt, men i övrigt gillade dom den mycket!
Användarvisningsbild
av Robbi
MartinS skrev:Xc60 lär dra mer sås än xc70 med samma motor. Högre, mer luftmotstånd och även marginellt tyngre.
Det måste vara väldigt marginellt. Ställ en XC60 och 70 jämte varandra. Lika högt över marken och lite höjdskillnad. Är verkligen 60 tyngre?
av skillls
summum black.jpg
försök att inte vilja ha denna bil. t5 summum pro paket
summum black.jpg (34.65 KiB) Visad 4028 gånger
Robbi skrev:
MartinS skrev:Xc60 lär dra mer sås än xc70 med samma motor. Högre, mer luftmotstånd och även marginellt tyngre.
Det måste vara väldigt marginellt. Ställ en XC60 och 70 jämte varandra. Lika högt över marken och lite höjdskillnad. Är verkligen 60 tyngre?
av SweRonin
Robbi skrev: Det måste vara väldigt marginellt. Ställ en XC60 och 70 jämte varandra. Lika högt över marken och lite höjdskillnad. Är verkligen 60 tyngre?
Xc60 D4 Vea Höjd 1713mm tjänstevikt 1844Kg
Xc70 D5 AWD Höjd 1604mm Tjänstevikt 1940kg
Robbi skrev:Ok, då är jag med. Och det är skillnad i förbrukning på dessa bilar?
Enligt min körschema så förbruka dom nästan lika mycket. XC70 var lite törstigare.
Jag körde 110 120mil med xc70, Kör nu 120- 130mil med XC60

Jag skulle inte låta förbrukningen påverka mitt beslut om vilken motor jag skulle ha valt då förbrukningen är nästan lika mycket.
Vad jag tycker är viktigast är tystare motor, automat lådan, lägre skatt, billigare inköp, testa något nytt,
av skillls
SweRonin skrev:
Robbi skrev: Det måste vara väldigt marginellt. Ställ en XC60 och 70 jämte varandra. Lika högt över marken och lite höjdskillnad. Är verkligen 60 tyngre?
Xc60 D4 Vea Höjd 1713mm tjänstevikt 1844Kg
Xc70 D5 AWD Höjd 1604mm Tjänstevikt 1940kg
Robbi skrev:Ok, då är jag med. Och det är skillnad i förbrukning på dessa bilar?
Enligt min körschema så förbruka dom nästan lika mycket. XC70 var lite törstigare.
Jag körde 110 120mil med xc70, Kör nu 120- 130mil med XC60

Jag skulle inte låta förbrukningen påverka mitt beslut om vilken motor jag skulle ha valt då förbrukningen är nästan lika mycket.
Vad jag tycker är viktigast är tystare motor, automat lådan, lägre skatt, billigare inköp, testa något nytt,
Allt du nämner ovan tyst motor, testa nytt, mm. har jag gått på . har alltid önskat t5 i mina volvo bilar som jag kört de senaste 6 åren- v50 2.4 - v70 t4, kör bensinmotorer då jag ligger på 1000 mil året sen gillar jag tystare motorer.Ändå har rädslan för bränslekostnad avgjort tråkigt nog.
Kommande bil som jag beställt blir xc60 t5 . Tror inte jag blir fattig på grund av hästkrafter i motorer. sen är det ju inte helt fel med nya t5ans ekonomi om man räknar skatt,försäkring mm. Känslan är viktigare i längden tror jag.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
80km/h är nog en sån där magisk, perfekt hastighet för en D5 awd aut Polestar. Jag kör med 18" centraleuropeiska friktionsdäck just nu och testade idag att köra två mil en landsvägssträcka där det är 80km/h. Svårt att hitta en helt jämn väg, denna gick både upp och ner men det är inga problem att ligga på 0.45-0.5l/mil även med en gammal rutten D5 awd automat med 230hk/470Nm (fast bilen är en MY15) :wink:

Jag kör dock en massa mil motorväg varje dag och då ligger den på 0.65-0.85 beroende på hastighet/väder/vind/lutning.

Har för ett par år sedan kört en MY10 XC60 D5 awd aut R-design Polestar och jag har loggat alla tankningar i samma app nu som då. Den förra XC60in tog ett par dl mer per mil än den nya. Så utvecklingen har gått framåt även på den gamla drivlinan.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]