Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Men vad har vi här då? Ännu en tråd där tvåhjulsdrivnaförståsigpåare skall förklara att det minsann räcker gott och väl med tvåhjulsdrift och att fyrhjulsdrift är onödigt. Ptja, vissa vill ha det lilla extra och betalar gärna för det. Andra skippar det. Det som känns rätt för den ena behöver inte kännas rätt för den andre. Min förra bil var framhjulsdriven och det gick bra att köra med den men det går ännu bättre med min fyrhjulsdrivna. Nu kommer jag iväg direkt i korsningar, på hala och isiga parkeringsplatser istället för att stå och spinna en stund. Det är heller inga problem att köra hela vägen ned till farsans sommarhus på vintern. Fyrhjulsdrift är helt enkelt inte för alla.
Användarvisningsbild
av EjS
llesrof skrev:Men vad har vi här då? Ännu en tråd där tvåhjulsdrivnaförståsigpåare skall förklara att det minsann räcker gott och väl med tvåhjulsdrift och att fyrhjulsdrift är onödigt. Ptja, vissa vill ha det lilla extra och betalar gärna för det. Andra skippar det. Det som känns rätt för den ena behöver inte kännas rätt för den andre. Min förra bil var framhjulsdriven och det gick bra att köra med den men det går ännu bättre med min fyrhjulsdrivna. Nu kommer jag iväg direkt i korsningar, på hala och isiga parkeringsplatser istället för att stå och spinna en stund. Det är heller inga problem att köra hela vägen ned till farsans sommarhus på vintern. Fyrhjulsdrift är helt enkelt inte för alla.
+1 - läste präcis ett test med en AMG som danska Kleeman fick ut 820 hk och 1.315 Nm.

Pris: 2.8 M DKK

Där finns något för alla ;)

Och så länge det inte är olagligt kan man inte skylla på andra men bara motivera sitt eget val och vara nöjd med det.
av llesrof
EjS skrev:
Och så länge det inte är olagligt kan man inte skylla på andra men bara motivera sitt eget val och vara nöjd med det.
Jupp, så är det. Det tråkiga är bara att det oftast är de som kör tvåhjulsdrivet som hela tiden skall berättat hur onödigt det är med fyrhjulsdrivet och att man minsann klarar sig med tvåhjulsdrift i alla normala. Sedan skall de även tillskriva oss en massa egenskaper och åsikter som att vi har en övertro på vår fyrhjulsdrift och och att vi tycker att vi är tuffa i våra inbillat terränggående CrossCountrys. Jag förstår ärligt talat inte varför det måste vara på detta viset. Visst, utgår man från att ens eget val med tvåhjulsdrift är det enda rätta och att det måste duga åt alla andra också så förstår jag, men så in i helvetes korkad är väl ingen? Jag tror inte heller att det beror på avundsjuka. Det kostar inte så mycket med mer fyrhjulsdrift. Så det måste bero på något annat, men vad?
av Exquattro
sony skrev:det snackas så mycket skit om "gammla motor och låda" men hur många av er känner verkligen någon skillnad. Det är samma sak på BMW forum där alla snackar om "körglädje" sen kör man en 316 eller nåt. Jag köper att vissa ser och känner skillnaden mellan gammal och nytt men jag tror att dem flesta säger vad dem hört från andra. Jag älskar bilar och har haft körkort i snart 20år men när jag testade VEA mot AWD märkte jag ingen större skillnad mellan dessa bilar förutom det som man ser med ögonen. Det jag ville säga med det här inlägget är att vi alla här älskar Volvo och borde inte snacka illa om den gammla motor. Jag köpte en ny xc60 och det blev en D4AWD det bilen är i mina ögon hur bra som hälsat. Nytt eller gammalt oviktigt. Den gammla hederliga 5 cylindriga motor. Bra motorljud och AWD för mig känndes som ett måste på en XC modell. Jag bor i stan men så fort man nämner AWD tar folk upp tärengkörningar. Jag köpte min AWD för att min fru ska kunna köra från Ikeas parkeringsplats med 2 barn när det har snöat utan problem eller att hon ska kunna köra iväg vid en trafikljus utan problem jag köpte inte den för att köra uppe i berget. Ta den bilen som känns rätt för dig men snacka inte skit om andra modeller. Vissa vill ha AWD och skiter i att det är den gammla motor vissa tar VEA pga egarkostnader och vissa tar den pga miljö.
Jag får väl sälla mej till dem som skriver gammal, och du har ju rätt. Den är förvisso äldre än VEA men inte speciellt gammal för det. Det kanske till och med blir så att man tittar tillbaka om några år och längtar tillbaka till 5cylinderljudet och det härliga vridet. Men på samma sätt resonerar väl jänkarna som har så svårt att fatta att de inte kan pysa runt i V8:or i all evighet, och där ler vi lite i mjugg åt dem som inte fattar bättre. :???:
av Exquattro
llesrof skrev:
EjS skrev:
Jupp, så är det. Det tråkiga är bara att det oftast är de som kör tvåhjulsdrivet som hela tiden skall berättat hur onödigt det är med fyrhjulsdrivet och att man minsann klarar sig med tvåhjulsdrift i alla normala. Sedan skall de även tillskriva oss en massa egenskaper och åsikter som att vi har en övertro på vår fyrhjulsdrift och och att vi tycker att vi är tuffa i våra inbillat terränggående CrossCountrys. Jag förstår ärligt talat inte varför det måste vara på detta viset. Visst, utgår man från att ens eget val med tvåhjulsdrift är det enda rätta och att det måste duga åt alla andra också så förstår jag, men så in i helvetes korkad är väl ingen? Jag tror inte heller att det beror på avundsjuka. Det kostar inte så mycket med mer fyrhjulsdrift. Så det måste bero på något annat, men vad?
Jag tror mej veta efter 35000 mil med Audi o Volvo AWD. Tänk dej vintermorgonen vid rödljuset i den lilla uppförsbacken med ishalkan. Det går förbanne mej inte att låta bli och dra på lite extra då(om det är möjligt) när de andra står med hackande drivhjul. Kanske inte för att visa sej utan bara själva känslan eller den snömoddsfyllda omkörningsfilen på motorvägen där jag törs köra men där man inte ger sej ut med tvåhjulsdrift. Detta retar gallfeber på vissa :-(O) Jag har tröttnat på att förklara skillnaden, jag har både framhjuls o bakhjulsdriven bil i familjen så jag törs säga att jag vet. Sen kommer rekylen att- du måste ju kunna BROMSA och det går inte bättre med AWD:n. Jag vet det och det är där omdömet kommer in och det finns omdömeslösa förare i alla biltyper tyvärr.
Användarvisningsbild
av ER
llesrof skrev: Jupp, så är det. Det tråkiga är bara att det oftast är de som kör tvåhjulsdrivet som hela tiden skall berättat hur onödigt det är med fyrhjulsdrivet och att man minsann klarar sig med tvåhjulsdrift i alla normala. Sedan skall de även tillskriva oss en massa egenskaper och åsikter som att vi har en övertro på vår fyrhjulsdrift och och att vi tycker att vi är tuffa i våra inbillat terränggående CrossCountrys. Jag förstår ärligt talat inte varför det måste vara på detta viset. Visst, utgår man från att ens eget val med tvåhjulsdrift är det enda rätta och att det måste duga åt alla andra också så förstår jag, men så in i helvetes korkad är väl ingen? Jag tror inte heller att det beror på avundsjuka. Det kostar inte så mycket med mer fyrhjulsdrift. Så det måste bero på något annat, men vad?
Svenska avundsjukan tar sig konstiga uttryck ibland, ofta, alltid så inget förvånar mig. Fast den dagen man kör fast med tvåhjulsdrivet så ångrar man sina ord om man inte tillhör den pantade sorten som alltid skyller ifrån sig när man kör fast/orsakar incident/trafikstockning eller har behov av dubbat/fler drivande axlar mm.
Samma med dubbfritt vs dubbat att dubbfria åkare "talar om" vad som "vi andra" bör ha utan att dom vet vad som faktiskt gäller utanför deras lilla perfekta värld, sen är det dom som sitter fast så man kan dra långnäsa åt deras dumhet att tala om för andra vad som fungerar trotts att det bevisligen inte fungerar när dom själva sitter fast eller glider bakåt i backen som man med dubbat utan bekymmer tar sig upp för och kan stå still i när dubbarna greppar. Vet dom som själva inte klarat av att köra bil och blivit sura för att man tänkt till och kan ta sig fram med FWD i fjollträsk under värsta "kaoset" utan att ens svettas trotts mer än 1dm nysnö.
Alltid lika förnöjande att vid rödljus lämna spinnande/icke rörande hjul pga "hela alfabetet till hjälp som hindrar rörelse på hjulen" dubbfria bilar efter sig som det tutas på för det inte rör på sig när vägen polerats av tung trafik samt dubbfria däck så den är halare än hal och sanden blåst bort sen länge av tunga trafiken.
I år ännu trevligare än tidigare att lämna dessa efter sig vid behov.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag startade tråden för att jag upplevde precis tvärtom, Illesrof m.fl. Att AWD-brukare slängde sig på de som ansåg att det finns fördelar med att välja FWD beroende på hur man kör, var man bor etc. Vem som skjuter underifrån är nog tvärtom. Typexemplet var en tråd med en person som ville ha råd angående att välja FWD eller AWD. Det var inga nyanserade råd som kom från AWD-anhängare där inte. Det kan ju faktiskt vara så att för den vanliga vardagsåkaren, utan dragkrok eller fjällsemester, att prioriteringen bättre ekonomi kontra lite nytta av AWD, kan vara en upplysning och ett gott råd. Det är väl självklart att jag tycker att AWD är bättre på en bil. Men till den avvägningen kommer andra saker också som hög skatt, förbrukning, högvarvig bil, servicekostnader etc. Om man då kör kortsträckor i stad och åker på långsemester på sommaren då kanske nackdelarna med AWD väger över? Fast det var kanske att hoppas för mycket att få till en nyanserad och objektiv diskussion om detta?
av Andis
Robbie

Intressant tråd du skapat.

Många olika tycken. Jag vet själv inte vilket jag skulle råda om någon fråga mig.

Men ungefär så här.
Ekonomi : välj inte AWD

Service : välj inte AWD

Behöver man AWD : sällan egentligen från Stockholm och neråt i alla fall.

Stark motor : välj AWD (FWD slirar ju något otroligt lätt med mycket vrid i maskin eller så har du antispin och får reducerad acceleration)

Mycket vinter körning : välj AWD

Kör mycket på grusväg och dålig väg : välj AWD

Tung båt att dra upp och sjösätta : välj AWD

Själv har jag haft en AWD som nu konverterat till FWD :-)
Har märkt att Tjitt vad lätt den spinner vid start även på torr asfalt små tjuter om däcken titt som tätt i Stockholms ganska stressade trafik ( har en 04 utan antispin gick att köpa utan på den tiden) får se hur det känns i vinter att köra utan AWD.

Kommer sakna bredställen som gick att göra när AWD fungera.

Laga säger nog en del nu. Men den har gått långt och är nu 10 år kommer kosta lika mycket att laga som bilen är värd sen vet man ju inte kanske något annat pajar. Men kommer en stor summa pengar in oförhappandes så blir det nog repration av AWD :-)
av llesrof
Robbi skrev:Jag startade tråden för att jag upplevde precis tvärtom, Illesrof m.fl. Att AWD-brukare slängde sig på de som ansåg att det finns fördelar med att välja FWD beroende på hur man kör, var man bor etc. Vem som skjuter underifrån är nog tvärtom. Typexemplet var en tråd med en person som ville ha råd angående att välja FWD eller AWD. Det var inga nyanserade råd som kom från AWD-anhängare där inte. Det kan ju faktiskt vara så att för den vanliga vardagsåkaren, utan dragkrok eller fjällsemester, att prioriteringen bättre ekonomi kontra lite nytta av AWD, kan vara en upplysning och ett gott råd. Det är väl självklart att jag tycker att AWD är bättre på en bil. Men till den avvägningen kommer andra saker också som hög skatt, förbrukning, högvarvig bil, servicekostnader etc. Om man då kör kortsträckor i stad och åker på långsemester på sommaren då kanske nackdelarna med AWD väger över? Fast det var kanske att hoppas för mycket att få till en nyanserad och objektiv diskussion om detta?
Men vad är det att diskutera? Det går utmärkt att ta sig fram med tvåhjulsdrivet men under vissa omständigheter går det bättre med fyrhjulsdrivet även om det kostar mer i inköp, bränsle och service. Vissa är beredda att betala för detta och tycker att det är värt varenda öre. Andra lägger hellre pengarna på annat. Vad är problemet? Det är ju som att diskutera huruvida en Mac är bättre än en PC eller om hårdrock eller synth är den bästa musiken. Den ena tycker si och den andra tycker så.
Användarvisningsbild
av Robbi
Andis: Jag har tänkt ungefär så också
Ilestrof: Jag har upplevt en hype för AWD och ska vi tro Volvo ÅF så ska alla ha det. Fast jag tror att det ligger andra intressen bakom. Jag ville nog lufta och kanske ha en liten diskussion kring om alla verkligen ska prioritera AWD och kanske bli lyckligare med FWD då de kanske prioriterar ekonomi. Går det att definiera intressegrupper för dessa, lite som Andis gjorde ovan.

Scenariot en familj i Skåne med ansträngd ekonomi. Gubben bilar till jobbet någon kilometer. På helgen åker familjen till IKEA och på sommaren åker de långsemester någonstans. Är då en D5 AWD verkligen att rekommendera för dem? Jag skulle säga typ V60/70 D4 VEA som är skattebefriad och drar lite sopp. Men attityden verkar vara, alla ska ha AWD då du får det gratis!

Scenariot en familj som bor på landet och åker på husvagnsemester osv. Bästa råd Xc60/70 D4 AWD.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]