Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Du skulle eventuellt, kanske, möjligen skaffa en större kupévärmare (om du har en för liten nu?) Men då måste du ha klargjort vissa faktorer: Eluttaget på stolpen/väggen är säkrat med 10 Ampere i bästa fall. Det betyder att du kan ta ut 10 x 230 = 2300 Watt. Om vi räknar på din motorvärmare och antar att den är på 450 Watt så blir det 2300 - 450 = 1850 Watt. I teorin kan du alltså ha en kupévärmare på max 1850 Watt. Nu skall man inte lägga sig så på marginalen utan man skall gå ner lite så att det finns lite armbågsutrymme för säkerhets skull. Så säg att maxläget på kupévärmaren får vara 1750 Watt. Då är man säker på att propparna håller.
Det finns ju fläktar med inställbart effektreglage. Skulle fläkten ha ett högre läge än tillåtet, så försök spärra reglaget med en tejpbit eller något annat. Har du ofta klåfingriga passagerare så får du exercera med dom att dom får inte röra kupéfläkten!!! Och kvinnor i dessa sammanhang är ett speciellt kapitel. Många av dom använder fläkten som fotstöd när dom åker med.
I ditt fall ville du ha mycket värme på framrutan? Fläkten kanske inte är placerad optimalt för att värma rutorna? Den kanske värmer golvet i baksätet mer än allt annat? Kolla upp detta också, men tänk på att inte blockera tilluften. Då får inte fläkten den kylning som den behöver och kan bli överhettad. Och det kan sluta riktigt illa i värsta fall.
12-volts värmefläktar och liknande lösningar tycker jag du skall glömma.
Jag har haft en 12 v inte säker hur den va kopplad men kan vart via egen säkring och så och den funkade jävligt bra och drog inte ur nå batteri eller liknande starta den när ja kåpa i bilen och 2 min senare var det varmt och när värmen kom upp i motorn stängde jag av el fläkten!
lindern skrev:Finns ju t.o.m original på Volvo modeller så visst är det inget fel på idén...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=63623
Jo, många bilar har PTC-element i värmeanläggningen, så även min. Det är inte mycket att ha när det är riktigt kallt, men visst hjälper det litegrann. Med tonvikt på lite.

Faktum kvarstår dock. Alla 12 volts "kupévärmare" som man kan köpa är just billiga skräpprylar som inte ger nån vidare värmeeffekt, som jag skrev ovan. Om du lyckas bygga en hemgjord lösning av ett PTC-element likt det som dieselbilar har i instrumentbrädan så är jag den första att gratulera. :)
Är inte grundproblemet här att det blir imma på insidan av rutorna? Om bilen inte är fuktig inuti borde det ju bara vara att skrapa rutorna och åka iväg. Då blir motorn varm mycket snabbre och du slipper sitta och frysa. Mitt tips är att tvätta rutorna invändigt så de blir fria från fett/kladd, använd AC så luften avfuktas samt försök få ut värmen och fukten ur bilen innan du parkerar på jobbet på morgonen.
Det finns en hel del båtägare till äldre HT- båtar utan värme som använder (Biltemas?) 12V värmare mot rutorna vid dåligt väder. Det är ju helt andra yttertemperaturer, men det funkar att hålla imman borta vid dåligt väder. Sedan nämndes det om frost på insidan, det kommer ju bara om det är fukt i bilen.
Se till att alla mattor är ordentligt torra och var noga med att inte "dra in" snö. Så räcker det kanske med en (för en hyfsad peng) 12V värmefläkt. Jag har motor och kupévärmare både på jobbet och hemma (3 tim innan jag kör) men dom gånger jag inte använder det (helgerna), så är det aldrig fruset på insidan. Min bil är helt torr på insidan och jag använder AC (det går automatiskt igång) när "spaken" är i defrosterläge. Tror nog dom flesta AC gör det.
Jag har en 1000W inverter i båten. Om man skulle ha kablar från batteriet (i t.ex min 740) till den skulle man nog behöva uppåt 100mm² kabel (kanske uppåt 3m) för det inte skulle bli förluster och värme av en t.ex 900W värmare. Jag har 50mm² (kanske bara 35mm²) kabel, längd 0,5m (c:a)

Mvh
Lennart
Lucif3r skrev:
Perc skrev:Ett ciggtändaruttag är väl avsäkrat med typ 20A på 12V och det ger 240W.
Men man behöver ju inte nödvändigtvis gå via cigguttaget. Det går kalas att dra kablar direkt från batteriet och montera en brytare/relä.
Jag vet inte hur jag ska skriva för att få budskapet att gå fram. Dessa ciggkontakts-anslutna jävla skitvärmare är helt värdelösa, att köpa en sån är inget annat än kapitalförstöring.

Om man bygger en egen värmefläkt och drar 50 kvadrat direkt från batteriet så visst funkar det, om man tvunget vill. Men faktum är att det krävs oerhörda strömstyrkor för att tillverka nån meningsfull mängd elvärme på 12V så det är helt enkelt inte praktiskt genomförbart.

Det enda vettiga om man vill ha varm bil utan tillgång till 230V är att skaffa bränslevärmare.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]