Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Jag sätter alltid min laddare på batteriet, men då är ju inte min bil fullproppad av onödig elektronik heller. Nya skräpbilar kan man ju istortsett totalhaverera med statisk elektricitet :roll: så där är det nog mer noggrannt.
För 17 år sen var det din bil som var skräp och fullproppad med onödig elektronik. Enligt 240-förarna dvs.
av volvoc70cab
Talade med en expert idag angående var man ska ansluta minuskabeln från laddaren. Han svar var på plus och minus- polerna på batteriet. Dock var undantaget om man skulle ansluta till ett urladdat batteri var risken ,men dock liten att det skulle kunna bli en explosion från gaserna från batteriet. Han instämde i att bilens chassi och minus på batteriet är elektriskt samma punkt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
På ctek laddare iaf, så kopplar man på batteriet INNAN man stoppar i vägguttaget. Så det är istortsett omöjligt för batteriet att explodera pga gaserna när man kopplar på.
Visst kan det ju explodera när man pluggar in vägguttaget, men då är man ju iaf så pass långt borta att det inte utgör någon direkt personfara.

Dom flesta hyffsade laddare har ju dessutom 'mjukstart', så det inte blir den där direkta "smällen" som det blir när man t ex kopplar på startkablar.

Och ja visst är chassit och minus på batteriet samma punkt. Batteriet's minuspol är ju bara ditbultad direkt i chassit(chassit är en enda stor jordpunkt, för dom som inte visste).
av xxargs
Moderna underhållsfria kaliciumlegerade batterier gasar väldigt lite och har täta proppar så risken är inte så stor längre.

Det var värre med de gamla med skruvpropp och regelbunden påfyllning med batterivatten, För att en låga skall gå igenom en öppning så måste den vara ganska stor om man ser på bränsleångor i luft - men med vätgas så måste öppningarna vara mindre än mm i diameter för att det skall hindra och propparnas öppning var större än så - där fanns det fog att man skulle vara försiktig då en smäll i batterikärlet kunde spräcka batteriet utöver all uppstänkande battersyra i samband med smällen.

jag brukar alltid med munnen närmast reflexmässigt blåsa över batteriet innan anslutning för att blanda ut och få bort rester av ev brännbar gas just innan man skall ansluta och det har fungerat hittills...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvoc70cab skrev:Talade med en expert idag..
Han instämde i att bilens chassi och minus på batteriet är elektriskt samma punkt.
Nexus skrev:Enligt uppgifter jag fått sitter övervakning på minus som tidigare nämnts
Hur ska ni ha det? Sitter stömshunten på minuskabeln eller ej. Eller sitter den på pluskabelm
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:
Perc skrev:För 17 år sen var det din bil som var skräp och fullproppad med onödig elektronik. Enligt 240-förarna dvs.

En V70 -97 har inte speciellt mycket mer elektronik än en 240. Det ska väl vara färddatorn isf :)
Tror inte man kan få ut felkoder ur förarsätet eller växellådan på en 240, t.ex. :D

Men visst, det är natt och dag skillnad till V70N.
Fel centerhögtalare?

Ett komplett H/K system ser ut så här f[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]

Jag har hört att det kan vara problem i CEM o[…]

Hej Dessa instrument är till för att s[…]