Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nåja, den klarade sig i över 80 sidor. Det var inte dåligt.

Men de flesta har väl ändå insett att för somliga är fyrhjulsdrift en välsignelse året om, medan för andra är det kanske nyttigt någon gång på vintern bara. Som tur är så finns båda delar att köpa, så man kan få det man tror sig ha bäst nytta av.
Det är nog ingen som argumenterat mot de som behöver 4wd som köper det.
Det är väl mer de som köper det utan att behöva det som vi reagerar lite på...
Glad tjänstebilsbilist i annan tråd skrev:Jag har aldrig haft AWD tidigare och tog det egentligen bara för att det inte var så stor prisskillnad för tillfället så jag fick in det under gränsen för leasingbilar på mitt företag.
Lövet skrev:Det är nog ingen som argumenterat mot de som behöver 4wd som köper det.
Varför skulle ni göra det? Det är ju inte dina/era pengar jag slösar bort på en AWD.
Jag skaffade AWD av en enda anledning: Det är förbannat roligt med bus på grus och på vinterväglag, till skillnad på framhjulsdrivet.

Och någon gång i framtiden kommer jag kanske att få tillfälle att hjälpa någon som kört fast. Och, jo... för två vintrar sedan hade jag faktiskt nytta av AWD när jag skulle hem från Stockholm i full snöstorm. 10-15cm kramsnö i ett täcke över motorvägen, och när idioterna började rada upp sig 3-4 meter bakom kofångaren :-O) (och vägrade förstå vad jag menade med bromsljuset och dimljuset :-(O) ) när vi fastnade i en kö som kröp fram i 60km/h, då var fyrhjulsdriften en välsignelse: ut i omkörningsfilen och blåsa om allihopa, sedan slapp man kö-eländet.
Lövet skrev:Det är nog ingen som argumenterat mot de som behöver 4wd som köper det.
Hvem er det som definerer hvilke som "behöver det..."?

Jeg kjøper AWD hvis jeg vil. Jeg bestemmer om jeg behøver det.

Det syns jeg alle andre skal få lov til også.

;)
Måste hålla med vegard. Det är upp till var och en, utan att behöva klankas ner på av andra som valt andra alternativ. Nu har ju inte detta med tråden att göra, ber om ursäkt för det.
Till ämnet, jag kan inte märka att den inte skulle hinna med i vatten på vägen och snösträngar när man ska byta fil tex. Helt odramatiskt upplever jag det.
snabbis skrev: Till ämnet, jag kan inte märka att den inte skulle hinna med i vatten på vägen och snösträngar när man ska byta fil tex. Helt odramatiskt upplever jag det.
Min uppfattning också med min Gen5. Well, vatten vet jag inte. Försöker undvika att provcera fram vattenplaning. Men snösträngarna jag hann prova förra året märkte jag inte att jag körde över på motorvägen..
Jag märker inte heller av snösträngarna när jag kör Volvo, jämfört mot vår tidigare Huyndai. Jag har bara FWD men Volvos DSTC är enligt mig överlägsen många andra (Huyndaien hade antisladd) och är det som i första hand hjälper mot att få sladd både i vatten och i snösträngar. Och DSTC är ju extremt snabb på att gå in och hjälpa, och går alltså troligen in betydligt snabbare och styr upp än vad haldex gen5 gör.

De gånger AWD kan vara en stor fördel är vid acceleration, och där är jag troligen lite försiktigare med gasen än er med AWD när jag t.ex byter fil över modd/snösträng. Vid en undanmanöver och inbromsning är det ingen skillnad på om du har AWD eller FWD.. Min bil har nämligen AWB. (All wheel brakes.)
;)
Totalt oseriös reklam......

Däremot har goose slagit huvudet på spiken till 100%.
gooose skrev: För att knyta åter till TS början så för 95% av AWD förarna så fungerar haldex Gen 5 perfekt det är dom sista 5% av awd användarna som vart bortskämda med Gen 4
Har man åkt Gen 4 och provat gränserna så blev man oerhört bortskämd med hur blixtrande snabbt och effektivt det går att bygga ett "on-demand-awd" system.

Tyvärr blev det på tok för dyrt och ett lågpprisalternativ var tvunget att tas fram för att kunna köra dagens kampanjer "Gratis AWD på köpet", då behövs billiga grejjer i drivlinan så som Gen 5 är.
  • 1
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]