Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stef750
Kan någon förklara för mig varför ac alltid ska vara påslagen. Själv stänger jag av den på knappen när jag inte tycker det finns någon anledning att ha den på. Självklart ser jag ju till att starta upp den minst ett par ggr varje månad och på vintern när jag står i parkeringshus/tvättar bilen är det ju läge att motionera systemet några minuter.
Blir det inte ett ökar slitage om det här alltid ska snurra med i förjämnan? Räcker det inte med att göra som jag, eller tror ni biltillverkarna utgår från att folk inte fattar att man måste dra igång det ibland och därför rekomenderar att alltid ha det på....
När man stänger av med knappen, är systemet helt avstängt då förresten?
Användarvisningsbild
av Danne855
ECC:n kanske använder den till att avfukta luften när det behövs har jag fått för mig. Tex när man startar bilen på morgonen kör den AC:n ett tag för att torka upp luften i kupen som brukar kunna vara ganska rå på morgonen. Men det är bara en gissning :)
Användarvisningsbild
av Danne855
Om jag ha nått fönster öppet på sommaren brukar jag slå av den för att den inte ska försöka tokkyla kupen men annars vet jag inte varför man skulle ha den av, den slår ju av sig själv när den inte behövs.
Användarvisningsbild
av Humlannitton
Lånar tråden för en fråga. Har en V70 -08 Summum som gått 15000 mil. Vid servicen senast så informerade serviceteknikern om att det är något av ett generalfel på just 08-orna att AC-kompressorn kan skära. Han menade att det kan vara fördelaktigt att byta den i förebyggande syfte, då det finns en risk att remmen till kompressorn går av och kan "fastna" i kamremmen och orsaka motorhaveri.

Jag är helt jävla okunnig om motorer, så jag har ingen aning om hur sant detta är eller framförallt hur vanligt det är att det hänt. Om jag förstod det rätt så gick det på styvt 8000:- att byta den, så det känns väl inte som något jag vill göra i onödan. Å andra sidan är ju ett motorbyte inte heller något jag är så sugen på.
Användarvisningsbild
av xerent
Humlannitton skrev:Lånar tråden för en fråga. Har en V70 -08 Summum som gått 15000 mil. Vid servicen senast så informerade serviceteknikern om att det är något av ett generalfel på just 08-orna att AC-kompressorn kan skära. Han menade att det kan vara fördelaktigt att byta den i förebyggande syfte, då det finns en risk att remmen till kompressorn går av och kan "fastna" i kamremmen och orsaka motorhaveri.

Jag är helt jävla okunnig om motorer, så jag har ingen aning om hur sant detta är eller framförallt hur vanligt det är att det hänt. Om jag förstod det rätt så gick det på styvt 8000:- att byta den, så det känns väl inte som något jag vill göra i onödan. Å andra sidan är ju ett motorbyte inte heller något jag är så sugen på.
Det är sant att felet finns och att det förekommer. Det är faktiskt två saker som kan inträffa:

1. AC-pumpens frihjulslager skär, varvid AC-remmen bränns av och hjälpremmen går sönder.
2. Remspännaren till hjälpremmen går sönder, varvid hjälpremmen går sönder.

När detta händer kan hjälpremmen trassla in sig under kamremskåpan och händer det så går kamremmen av och det blir ventilsallad av hela toppen (halva motorn havererar). En teknisk beskrivning av felet finns här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p911324

Tar man antalet drabbade bilar och ser till totala antalet bilar blir utfallet litet. Därmed är risken ändå ganska liten.
Men man bör nog byta AC-pumpen och remspännaren till hjälpremmen (om den inte är bytt vid 9000 mil eller du inte vet om den är bytt). Om man byter AC-pumpen ska man tydligen få en bättre variant enligt en Volvotekniker på forumet:
eccy243 skrev:Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
Modeller 2010- har kompressor av märket SANDEN, och de håller mycket bättre och är inte utsatta i alls samma grad.
.
Men risken måste vägas mot kostnaden. Själv bytte jag till en bil med kamkedja istället :lol:

Mera läsning:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111737
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=92222
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100961
Användarvisningsbild
av xerent
S6024t skrev:vad byter dom till för fabrikat då som ska vara bättre? Jag har en -09 S80 2,5 FT med en Valeo kompressor,
Det står i posten ovanför.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]