...

Moderator: Moderatorer

Jag klarade mig skapligt.. Åkte vid 15 från Sollentuna och in till Kungsholmen.. Tog 40min.. Jävligt segt från Järva Krog.. Och sjukt många fuskare i högerfilen.
Fått mycket frågor om det så jag gjorde en kort video med hur jag "installerat" mina kameror.. Det är mycket kabel... Hehe.

[youtube]
[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=5V1WioIuTLI
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Får jag ge ett litet tips? Göm undan förgreningskontakten och kabelkaoset i typ handskfacket. Ta ström från säkringsboxen med en sk. piggyback-säkringshållare så slipper du ha en sladd från ciggkontakten.

Jag snor ström från säkringen till bakrutetorkaren. Den bryts med tändningen och är så kraftig att någon tiondels ampere till kameran inte gör varken från eller till. Tror den låg på 25A. Piggybackkontakten har två säkringar på sig, en för för säkringsplatsens originalfunktion och en för det man vill koppla in.

Bjuder på lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Jag har förvisso bara en kamera men jag skulle nog hitta på nån liknande lösning för bakre kameran också om jag hade en. Åtminstone V70N har ju en säkringscentral även i bakluckan, kanske V70II har det också?
Jag hade förresten också en G1W först men den gav upp och ville inte läsa SD-kortet. Fick ingen hjälp från ebay-säljaren, dom ville att jag skulle posta tillbaks den men det tänker jag ju inte göra, det är nästan lika dyrt som att köpa en ny. Det blev en Transcend Drivepro från en finsk firma istället.

Transcend-kameran har bra bildkvalitet och även wi-fi så man kan ta videoklipp direkt till telefonen om man vill. Det är dock fruktansvärt långsamt, mitt tålamod räcker inte längre än till ett 1-minutsklipp. Men det kan vara bra att ha om nåt händer och man vill kunna visa åt polis el dyl. Sen tar kameran ganska stor plats på höjden också. Tror jag ska titta på en Blackvue nästa gång det blir aktuellt. Den har mycket trevligare formfaktor :)

Inte min bild här nedan.

Bild
Joel: Gillar verkligen hur enkelt det var att sätta i och ta loss frontkameran, den funktionen saknar jag! :)

Perc: Ruggigt bra lösning måste jag säga, jag hade nog 3 olika placeringar i åtanke när jag skulle dölja min dragning men INGEN visade sig fungera i praktiken. Så det där låter klart intressant!
Perc skrev:Får jag ge ett litet tips? Göm undan förgreningskontakten och kabelkaoset i typ handskfacket. Ta ström från säkringsboxen med en sk. piggyback-säkringshållare så slipper du ha en sladd från ciggkontakten.

Jag snor ström från säkringen till bakrutetorkaren. Den bryts med tändningen och är så kraftig att någon tiondels ampere till kameran inte gör varken från eller till. Tror den låg på 25A. Piggybackkontakten har två säkringar på sig, en för för säkringsplatsens originalfunktion och en för det man vill koppla in.

Bjuder på lite bilder.
Spoiler »
Jag har förvisso bara en kamera men jag skulle nog hitta på nån liknande lösning för bakre kameran också om jag hade en. Åtminstone V70N har ju en säkringscentral även i bakluckan, kanske V70II har det också?
Tack för tipset! Ja där skulle jag kanske kunna sno lite ström till kameran.. Var köper man en sån där piggyback-säkringshållare? Biltema??
Behöver dock ytterligare två sladdar till GPS och Aktiva Brodit-hållaren för mobilen.. Så det blir bara lite renare.

Jag har uttag i bakluckan (Tack Eccy och Brainy för hjälpen med installation. :) ) men där är det ström hela tiden så det passar inte så bra att sätta en kamera där! :)
Om trådskaparen inte misstycker att jag hijackar tråden lite till så kan jag förresten demonstrera hur jag monterat kameran. Jag ville inte sätta dubbelhäftande tejpen på den prickiga delen av rutan men samtidigt ville jag få den så högt upp som möjligt bakom backspegeln för att inte skapa ett onödigt sikthinder. Jag tog en bit plexiglas och sågade till, och slutresultatet blev så här:

Bild

Plexiglaset är intryckt mellan klädseln och innertaket. Det skakar litegrann på ojämn väg, men det borde gå att åtgärda genom att kila in nånting mellan plexibiten och det svarta "röret" som syns på bilden där.

Det är lite otydligt på bilden men "röret" innehåller kablage till regnsensorklumpen bakom backspegeln. Och strömsladden till kameran är numera osynligt dragen, även den bakom innertaksklädseln.
Nej det här gillar jag bara! :) Bra idéer som jag kanske snor.

Men hittade ingen piggyback på biltema.. Du kanske får skicka mig några, mot betalning såklart. ;)
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 356
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]