Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
De gånger det visat sig kvalitetsbrister och prylen har garanti, så har det varit mycket bra hantering av detta, inget trassel alls. Vissa saker som jag köpte på BT -70 och -80 tal finns kvar hemma fortfarande trots hård användning, minns särskilt nån serie skruvmejslar man sålde, som typ inte gick att förstöra; det var väl kryptonit i dem eller nåt annat ohälsosamt. Nu vet jag inte hur kvaliteten är, men grejerna har ju blivit betydligt billigare (relativt sett), så det kanske märks i hållbarheten. Billighetskvalitet är ju inte nåt som bara berör BT precis, men alla vill/behöver ju inte ha full kvalitet som man hittar på NIMA eller Tools eller andra yrkesfirmor.
Intressant läsning. :D Visst kommer jag köpa verktyg där. Nu har vi inte haft någon som håller bra pris på de. Spännband kommer jag oxå köpa där. Brukar gå ganska många per år. :oops: Hylsnycklar & satser med dem duger gott att köpa hos BT. Men delar till bilen vill jag ha "Original" eller liknande. Har alltid varit så... (I) Min relation med Volvo i Visby är bra, & dem hjälper mig alltid om det är något. Men sen ska jag tillägga att det är jävligt kul att gå runt där. :D På BT alltså.
av llesrof
wissel skrev:det som jag tycker är intressant är att en del kommentarer ofta härstammar
från Jante ?
Klart som korvspad att Biltema har en del "skrot" i sitt sortiment liksom även " Volvo ÅF" och Mekonomen med flera.
:wink:
Mekar man själv och tycker att det är det roligaste som finns så kan man ju köpa bildelar där. Vissa delar håller bra och andra pajar efter en vecka. Då gör det ju inget om delen pajar efter en vecka och att man får en ny på garanti. Jag som varken har kunskap, tid, plats eller intresse av att skruva själv får då betala en massa för att verkstaden byter Biltemas skitdelar och om igen. Jag chansar inte så jag utgår från att alla deras bildelar är skit.
Lucif3r skrev:Ja du, tänk om du visste vad alla dom där blåa kartongerna innehöll :roll:

Men jag har aldrig haft problem med dem :-)-)
Dessutom köpte en kompis en drivaxel av BT till sin Ford. 4 Månader höll den. & då kör han bara till & från jobbet. :-O)
av *pettson*
Gotlandsbästa skrev:
Lucif3r skrev:Ja du, tänk om du visste vad alla dom där blåa kartongerna innehöll :roll:

Men jag har aldrig haft problem med dem :-)-)
Dessutom köpte en kompis en drivaxel av BT till sin Ford. 4 Månader höll den. & då kör han bara till & från jobbet. :-O)
En drivknut menar du?
Jag vänder på påståendet och berättar det som jag ser det som mekaniker. Då är det inget personligt mot din kompis.

OM du visste, hur fruktansvärt dåliga folk är på att göra rätt när man byter nåt så känsligt som en drivknut? Om du visste hur LITE folk vet innan dom byter, även om dom så bytt som utbildade mekaniker så verkar det OFTA vara så att dom missat just den lektionen. Det kan givetvis varit fel på den knuten för all del men hos dom liksom hos dom flesta saluföretag är det relativt hög kvalite på knutarna. Det finns ett danskt grossistföretag som har mycket billigare knutar än så och inte ens dom har problem med sina om vi kikar till fabrikationsfel. Däremot har dom samma problem som dom flesta..

Om jag kikar på vad jag fått tagit hand om på garantisidan åt en vän som säljer både nytt och begagnat, där jag hoppar in ibland.
Så kikar jag på vad som kom in i vilket skick och vem som monterat det. Ja då finns det egentligen bara en sak att säga: Man borde ha licens på att montera drivknutar.

Av låt säga 50 nya knutar som man ville göra garantiärende av till olika bilar var 47 torra invändigt och så fanns det även knutar man vridit sönder totalt. Man har skitit fullständigt i att massera runt fettet, att fördela fettet på två sidor om knutdelen, att överhuvudtaget göra ett fackmannamässigt jobb. Då var säkert hälften av dom företag och resten privatpersoner.
Dom som vridit sönder knutarna hävdar ju då med en stolles envishet att en knut kan vrida sej själv ett halvvarv när man startar på tomgång, när splinesen börjat vrida sej (850T5 knutar). Eller för all del en påse splitter där man hävdar att det hände i 100km/h, dom plötsligt exploderade. När man tar splitterbitarna och lägger dom brevid varandra ser man två saker. Där finns inget fett och verkar inte ha varit, och så ser man hammarmärkena.. (senare erkänt att dom köpt fel knutar och sen försökt ta ut på garanti).
Med andra ord så ingen av dom 50 hamnade i ett paket på väg tillbaka till tillverkaren för utvärdering.
Då jag ringde honom nyss så försökte jag få någon som helst statistik. 560 nya knutar sålda under 2år (lite jämfört med biltema). 2 garantiärenden överlämnade till tillverkaren.

Så knutar är väl nåt svenska folket skulle ha storteori på att lära sej byta. Att deras ilska är fixerad åt biltema hållet kan jag förstå, för dom skulle aldrig behandla en cdx knut för 2000spänn likadant när dom monterade. Då skulle dom förmodligen vända sej till någon som kan göra jobbet..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Att deras ilska är fixerad åt biltema hållet kan jag förstå, för dom skulle aldrig behandla en cdx knut för 2000spänn likadant när dom monterade. Då skulle dom förmodligen vända sej till någon som kan göra jobbet..

Det där har du ju fullkomligt rätt i. "Äh, det är ju bara en feltema del, det är inte så noga med moment/fett/renlighet/osv", en stund senare - "ja, jävla feltema, nu gick delen sönder, och det beror absolut inte på någon felmontering. skitdelar...."

:roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
De gånger jag lämnat tillbaka något har det aldrig varit något snack, eller lite snack kanske någon gång, men det har alltid gått utan allt för mycket påstridighet. Då har jag lämnat tillbaka verktyg med orden" den här fungerar inte för det den är tänkt till", eller liknande. Det tycker jag är rätt okej.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]