Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noorm
Hej,

Jag har försökt byta hjulen själv, framhjulen byts utan problem, bakre hjul sitter som fastsvetsad.
Man hade inte behövt ha bultarna om de sitter så hårt. Är det något trick jag inte lärt mig?
Detta är min första Volvo!

/noorm
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du har lossat bultarna med hjulet sitter kvar? Ta en planka eller 2"4 på typ 1,5m och ställ dej bakom bilen, svinga från det ena däcket mot det andra.
av noorm
Ja, bultarna är av, förstår inte riktigt hur du menar, har försökt skaka och sparka på däcken, den sitter fastklistrad.
Det bör vara hur enkelt som helst alltså, bilen är 1mån gammal så det bör inte vara rost redan.
Tar och testar igen imorgon, hoppas på fler råd som jag kan testa samtidigt.
Användarvisningsbild
av leiwi
Du är inte ensam om detta!

fälgen har satt sig på "navet" om bilen står stabilt upplyft så sätt dig på marken och sparka med båda fötterna på hjulets nedsida , det kommer att lossa.
Du kommer att se den lilla kant på bromsskivan / navet som höll fast fälgen smörj gärna lite innan du monterar hjulet igen så lossar det lättare nästa byte. :lol:
av Lövet
Jag använder en helt vanlig liten slägga och slår däcket fram och tillbaka från insidan. Lossnar alltid efter några slag. Du behöver VIKT bakom slagen, en vanlig planka eller fot räcker inte om det sitter fast ordentligt.
av TobbeViktor
Min var likadan nu när jag satte på vinterhjulen. Var en rejäl spark i ena kanten av hjulet som gällde. Sparka som om du skulle igenom däcket! Sparka bakut som en häst, brukar funka bra. :D
av Lövet
Om man sparkar hårt på däcket finns risken att det skadar hjulhuskanten på vägen ut när det väl lossnar (jo, jag har testat...)
Mitt tips är som sagt att slå långsamt och bestämt med något tungt istället.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det släpper med en planka, dessutom är det minst åverkan på fälgar, skärmkanter osv eftersom man slår mot däcket. Bilen ska vara hissad precis så hjulet är ovanför marken, sen svinga från det andra hjulet (plankan ska alltså vara under bilen, och du står bakom den) mot det som sitter fast. Tips är att ha en hjulbult kvar, släppt några mm så slår du inte iväg hjulet.
av Lövet
TommyP86 skrev:Tips är att ha en hjulbult kvar, släppt några mm så slår du inte iväg hjulet.
Precis. Gör då så har du större möjligheter att slå med valfritt tillhygge. Jag är dock för slö för att inte ta loss alla muttrar när knacken väl är i handen :mrgreen:
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]