NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sc88
Hej,
Jag köpte en v50 för ett par månader tillbaka.
Nu tänkte jag byta från sommardäck till vinterdäck, men jag hittar inte nyckeln någonstans i bilen. Förra ägaren har nog slavat bort den :-)-)

Har Volvo verkstäder en universal nyckel tro? eller måste man få bort dem på annat vis?

Tacksam för svar
sc88
av dieselputte
Om du har påsen med serienumret för kodhylsan kvar kan Volvo fixa fram nya på nån vecka.

Mitt råd är dock att ta bort låsbultarna för gott. Numera finns det verktygssatser med engångshylsor som slås in med en slägghammare, sen kan man skruva bort låsbultarna. Det kan m.a.o. även en tjuv göra, så låsbultarna ger inte fullt skydd.

Min kodplugg försvann också, åkte då iväg till en verkstad som tog bort alla 4 låsbultarna med engånghylsan till samma kostnad som Volvo skulle ha för en ny kodhylsa.

Nu blir det bara vanliga hjulbultar.
av sc88
Hej,
Tackar för svaret.
Jag vill få bort dem för gott. Känns inte värt att skapa en nyckel.
När tjuven slår till så lyckas de ändå alltid :lol: vare sig om man har skydd eller inte.

trevlig helg!
av Rådlös
Mina låsbultar har en fritt roterande kona längst ut, så det hjälper inte med någon hylsa på dom. Den kommer också att snurra fritt.
Det går naturligtvis att öppna dom också på något sätt, men det kräver säkert mer och annorlunda resurser.

V70 -08.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Har man låshylsor av "senaste" version så finns det ett masterkit som bara Volvos återförsäljare kan köpa in. Ring er lokala återförsäljare för att se om dom har detta masterkit för losstagning av låshylsorna.
Användarvisningsbild
av ER
Har man kvar kodkortet så är det bara beställa ny nyckel av tex MCGuard då det är dom som tillverkar dessa lås med roterande hylsa.
På dom fälgar jag haft har det varit på sin höjd 1mm mellan roterande hylsan och hålet i fälgen så att komma ner med verktyg är omöjligt.
Alt. är att åka till kompetent däcknisse som svetsar på en bult på den trilskade låsbulten och sen demonterar denna, kostade mig 50kr och 15 minuter för 2st när det var på tapeten och innan jag bytte modell av låsbultar pga byte av fälgar.
Sen jag bytte till Intera Special anpassade efter fälgarna så har jag inte haft problem med låsbultar eller klåfingriga typer.
av BjarneJ
Om den yttersta konan roterar är det bara att fatta svetsen och svetsa fast den sen svetsa på en rörbit (bäst med pinnspets för att skona fälgen) och sen dra loss med en rörtång. Håller med om att låsbultarna numera har tappat sin betydelse.

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]