Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
Gul lampa som symbol för dieselvärmaren, alltså symbolen med 3 svängande uppåtgående pilar? Undra om ni som har gul lampa för detta har det digitala instrumentet och vi andra med analogt instrument har vit symbol?
av AndS
Jag trodde att det varnade att direktstart var På men att motorn inte hade behov det när den tändes.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Gustav: det är skillnad på nyare bilarna och de äldre med "gamla" instrument före MY14. Trådskaparen har en MY09.

Om du har extravärmare på auto så får ingen inikering på när dieselvärmaren går. Men kör du på direktstart så går den hela tiden och då lyser den gula " i " lampan
av Pnjk
Har en v70 2011.

Stänger värmaren av sig själv när bilen kommer upp i temp om man startat den med direktstart?

Bilen var helt kall när jag starta värmaren sen gick jag ut och starta bilen och åkte iväg.gissar på att värmaren gått ca 15- 20 min... ( 10min med körning) sen slockna lampan för värmaren i displayen när jag åkt en bit...

Kom fortfarande värme i bilen så den hade nog kommit upp i temp...

Men jag trodde den gick tills jag stängde av den själv om man startat direktstart.
av AndS
Pnjk skrev:Ingen som kan bekräfta det?
Enligt instruktionsbok för -08 gäller:
VId direktstart kommer parkeringsvärmaren
att vara aktiverad i 50 minuter. Uppvärmningen
av kupén startar så fort kylvätskan i
motorn uppnått en temperatur av 38 ºC.
av Pnjk
Konstigt detta...
Undrar om det har nån betydelse om man startat värmaren när bilen är igång eller avstängd.

Jag har för mig att jag startat värmaren förut när bilen varit igång och jag åkte med den och då fick jag stänga av den själv efter ett tag.

Nu sist så starta jag värmaren med bilen avstängd 10 min innan jag skulle åka iväg med den, och då tror jag värmaren stängde av sig själv efter ett tag.
av Pnjk
Okej nu har jag testat lite mer idag.
Extravärmare auto är satt på off
Ca 0 grader ute.
började bli is på rutorna.

Gick ut till bilen och vred på hjulet på spaken och aktivera parkvärmare på.
Den gick i ca 10 min innan jag kom tillbaka till bilen och hoppade in i den,starta och åkte iväg.
Efter ca 1 min så stängdes värmaren av automatiskt ( inga medelanden eller liknande)
DÅ hade den alltså gått totalt 11 min.
Isen var borta och det kom värme i kupén när värmaren stängdes av.

Då provade jag att aktivera den igen när jag åkte med bilen, då gick den i 20 min sen stängde jag av den själv.

Det har alltså betydelse om man startar värmaren innan man startat bilen eller när bilen redan är igång.

Ingen mer förutom knut1955 som märkt detta?

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]