Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfs
volvobrasse skrev:Någon som vet vad min Volvos leveransvecka betyder? Är det leverans till slutkund, eller är det leverans till ÅF? Det har jag aldrig riktigt fattat :)
Det är ungefär när du ska få bilen, sen beror det ju bara på när ÅF har tid o göra klart den.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Rudolfs skrev:
volvobrasse skrev:Någon som vet vad min Volvos leveransvecka betyder? Är det leverans till slutkund, eller är det leverans till ÅF? Det har jag aldrig riktigt fattat :)
Det är ungefär när du ska få bilen, sen beror det ju bara på när ÅF har tid o göra klart den.
Ah ok. Hmm det innebär ju då att eftersom ÅF behöver snitt en vecka och jag har 5 veckor kvar, så bör ju bilen rimligtvis tillverkas senast om 3 veckor kan man ju tycka...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Funk skrev:På fabrikens rundtur sägs det ca. femtio timmar från "färdigpressad plåt till färdig bil"

/Thomas
Ja, men det måste ju innebära femtio mantimmar? Dvs inte nästan en och en halv vecka kontinuerligt arbete på en och samma bil? :)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Kite skrev:Nej tror de menar 50h som i lite drygt 2 dygn. Dvs inräknat tid när fabriken står stilla (ex natt)
Exakt! Verkar mer realistiskt!:)
Användarvisningsbild
av Funk
Ca. 50 byggtimmar är det, vilket i realiteten blir 3 dagar eftersom fabriken går ungefär 16 timmar per dygn i dagsläget.
Mantimmar/direkt tid är ett hemligt nyckeltal som väldigt få verksamheter delar med sig av..

/Thomas
av fyrahjul
Funk skrev:Ca. 50 byggtimmar är det, vilket i realiteten blir 3 dagar eftersom fabriken går ungefär 16 timmar per dygn i dagsläget.
Mantimmar/direkt tid är ett hemligt nyckeltal som väldigt få verksamheter delar med sig av..

/Thomas
Heheh, ja gör man en beräkning av antalet V60´s som produceras i månaden eller per år samt tar hänsyn till antalet anställda och utöver det kanske ett besök i fabriken så är det nog inte så svårt att räkna ut :)

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]

Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Belysning

Jag har en S80 -99. Belysningen lägger av ibl[…]