...

Moderator: Moderatorer

ER skrev:Finns INGET som heter att man "tvingas pressa sig ut i trafiken i för liten lucka", då finns ingen lucka att ens ta från början, hur skulle det se ut om man som bilist kastar sig ut framför en tradare på samma vis, då blir det inget kvar av bilen så hur man än vänder "vinner" tradaren kampen.
Om en lastbilschaffis beter sig enligt regelverket och står stilla och väntar på att kunna köra ut i en lucka stor nog för att inte hindra någon, vad gör du då? Om jag noterar en sådan situation släpper jag fram tradaren. Det är orimligt att tradaren ska vänta 10-15 min, ibland mer, innan läge uppstår. Vi har ett par ställen i stan där detta är ett frekvent problem. Det kostar mig endast liten tid. Och ingen prestige. Nästa gång kanske jag väntar bakom en tradare och då blir jag glad om någon släpper fram tradaren framför mig.... Lite samarbete skadar inte i långa loppet. Men det är klart: om en förare av ett stort fordon tränger sig fram enligt principen "störst går först" blir även jag irriterad. Men här i stan är det mest kollektivtrafikens busschaffisar som kör så. Och de har det inte lätt här i stan, vill jag lova. Det är högerregel på mer än ett ställe...
mattish skrev:Jag ska erkänna en tabbe jag gjorde igår... :oops:

Först då börjar jag fundera på hur dåligt jag tyckte mitt halvljus lös...
Gjorde ung. samma sak själv för ett par veckor sedan. Tankade, skulle skriva upp mätarställningen och det var mörkt så jag tände parkeringen för att se. Glömde vrida tillbaka reglaget, kom ganska långt innan jag kom till en väg utan gatubelysning. Undrade vad som hänt med halvljuset innan jag kom på vad det var...
Camel skrev:
ER skrev:Finns INGET som heter att man "tvingas pressa sig ut i trafiken i för liten lucka", då finns ingen lucka att ens ta från början, hur skulle det se ut om man som bilist kastar sig ut framför en tradare på samma vis, då blir det inget kvar av bilen så hur man än vänder "vinner" tradaren kampen.
Om en lastbilschaffis beter sig enligt regelverket och står stilla och väntar på att kunna köra ut i en lucka stor nog för att inte hindra någon, vad gör du då? Om jag noterar en sådan situation släpper jag fram tradaren. Det är orimligt att tradaren ska vänta 10-15 min, ibland mer, innan läge uppstår. Vi har ett par ställen i stan där detta är ett frekvent problem. Det kostar mig endast liten tid. Och ingen prestige. Nästa gång kanske jag väntar bakom en tradare och då blir jag glad om någon släpper fram tradaren framför mig.... Lite samarbete skadar inte i långa loppet. Men det är klart: om en förare av ett stort fordon tränger sig fram enligt principen "störst går först" blir även jag irriterad. Men här i stan är det mest kollektivtrafikens busschaffisar som kör så. Och de har det inte lätt här i stan, vill jag lova. Det är högerregel på mer än ett ställe...
Om man samspelar så fungerar det ju och då måste båda vara med på noterna för att minimera stoppet/flaskhalsen det innebär att stoppa upp trafiken om ett stillastående fordon som inte vill offra lite diesel för att få upp farten kvickt skall släppas fram och detta i rusningen, men här är det oväntat och mera farligt än smart att kasta sig ut framför trafik som skall korsa ens körfält(ryska dashcams flashback).
Så frågan är om inte det gått fortare att stanna och fullgöra sin plikt och sen kört ut utan att stoppa upp trafiken så som nu sker eller skulle blivit fallet om man stannar och vinkar förbi denne om han halvsover och inte är med på noterna så Joel fått tutat på sig i tron att HAN sitter och sover oväntat.
Om inte annat så såg ju luckan lagom för denne ut att finnas EFTER Joel passerat eller så visade bakre kameran fel på avstånd där så något längre stopp hade det ej blivit utan bara ren dumhet och lathet att kasta sig ut före med en lucka stor nog efter passagen.
Har aldrig i cirkulationsplatser upplevt att det inte funnits plats för tung trafik då det alltid funnits stora luckor nog tätt nog att fullgöra sina plikter gentemot medtrafikanterna.

Dom gånger jag själv underlättat för tung trafik genom att backa x antal hundra meter på skogsvägar i djup snö, mörker mm, backat halvvägs ner i diken, in på stickvägar som är som stigar, till mötesplatser, stannat för att låta timmerbilar, tunga transporter, annat som är större än mig själv är flera gånger än gånger jag "tagit för mig" dom gånger då medtrafikanterna har skyldigheter mot mig.
Den här diskussionen" böljar" fram och tillbaka, jag tror detta råd skulle vara nyttigt för en del :!:
Nybbe_gefle skrev: Åk med en dag för att se hur vår vardag ser ut så kanske ni får en lite annan syn på trafiken efter det!
Grunden i trafiken måste ju vara att följa de skyldigheter man har... och sen utöver det försöka hjälpa varandra och underlätta, men vara lite försiktig med hur man gör det speciellt om det finns andra fordon förutom dig själv och den du vill hjälpa.
Ibland kan det uppstå situationer där tredjepart blir väldigt förvirrad om något inte går till enligt hur det borde.

En klassiker i ryska dashcamfilmer är någon i en fil på flerfilig väg som stannar för att släppa fram nån som ska göra en u-sväng eller in på nån avtagsväg, men där det i filen bredvid inte uppfattats varför andra filens bil stannat och så smäller det.
joel80 skrev:Grunden i trafiken måste ju vara att följa de skyldigheter man har...
Ja, för några rättigheter har man ju inte. :)
ÅÅhh.. Come and get some! Jävlar vad jag skulle mysa om dom jävlarna fastnade på en dashcam!
http://www.expressen.se/gt/man-latsas-b ... ar-forare/

Kanske dags för fler av er att investera i en också? ;)
Förlåt om jag gör lite reklam här för en annan tråd.. Men det har nästan med ämnet att göra. :)

Det sitter en webbkamera som filmar gävlebocken som nu är uppe, och jag tänkte vi skulle ha en gissningstävling om när den brinner! (Bocken alltså.. inte kameran..) ;)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=112208
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 356
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]