StringerBell skrev:Jag kan tipsa om att INTE använda stolsvärmen om man vill prioritera dieselvärmaren. Den enda gång jag fått lågt batteri i samband med tidsinställd dieselvärmare har varit just när frun kört full stols- och bakrutevärme. Bakruta vill man ju ha ren, men man stänger av den så fort man kan vispa bort det smälta slasket.
(Jag kör f.ö. aldrig stolsvärme, inte ens när det är minus -15. Stolen är ju ändå -15 när man sätter sig på den… att den blir varm tre minuter senare hjälper ju inte, då har ju skinkorna redan värmt upp ytan).
Fahlekorv skrev:
Men hur länge är "för kort"?
När värmaren är helt kall har den en uppstartstid som går från inget till en långsam "uppvarvning" ett knackande och ett svagt väsande ljud som ökar i intensitet, lite grand som en flygplansmotor. När värmaren är "uppe i varv" har den ett likartat konstant ljud där fläkten går på sitt maxvarv även det väsande ljudet är konstant. Det är detta läge man vill att värmaren hinner komma till, innan man stänger av. Det kanske tar fem, max tio minuter.
När värmaren är uppe i temperatur, och motorns värme börjar sjunka, kommer värmaren gå kortare tid, men då har den inte samma långa uppstartsprocedur som vid helt kall, och att den går kortare intervaller då är helt i sin ordning. Det är t.ex. så att om den står parkerad med direktstart PÅ, och motorn är helvarm stängs den av för att sedan gå på igen när motorn svalnar. Inga konstigheter.
Behöver man köra ett stopp, t.ex. lämna av ungarna vid skolan, springa in på posten el. dylikt sätter man lämpligen värmaren i direktstartsläge PÅ, då kommer den fortsätta värma under tiden motorn är avslagen, och så får man en varm go' bil att sätta sig i när man kommer tillbaka!
Bakrutan/speglarna går ju ändå bara ca 15minuter eller liknande sen slår den av sig själv, eller så är det så bara på min kärra precis som på förra och förrförra kärran.
Har man problem med batterispänningen kan det vara läge att se över batteriets laddning eller byta batteri om man inte kan köra rövvärme i högsta läget på alla 4 platserna samtidigt som bakruta/speglar och värmare används.
Kommer alltid prioritera komfort i form av isfria rutor, isfria speglar, slippa frysa i baken även om det så är minimalt även för dom som sitter bak. Sätter hellre på laddaren 1ggr veckan och låter den gå över dan/natten istället och batteriet kommer hålla med om det då det trivs bättre. När det inte fungerar längre så blir det nytt batteri istället för att trixa för att komma runt grundproblemet för hellre bränna lite diesel än frysa i onödan och mottot att aldrig mera skrapa rutor/speglar kommer hållas stenhårt i vinter och framöver även om jag måste ladda 1ggr veckan så är det lågt pris för detta.
Har man inte största batteriet så kan det vara ide att fundera på om uppgradering/byte till den rätta modellen inte är nödvändigt då det skall väl ändå vara just detta som monteras på bilar med värmaren från fabrik.
Ville jag frysa om baken/hacka tänder hade jag köpt en annan bil utan komfortdetaljer som värmare.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..