Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

1,2 med manuell låda och 18-tummare.
1,4 med Husvagn vilket är riktigt imponenrande. Förmodligen för att Etanol är mycket effektivare med en motor under stor belastning.
Mamel skrev:Låter obegripligt lågt. Är det verklig förbrukning eller har ni glädjemätare i bilen?

Min förra V50 F - en betydligt mindre och motorsvagare bil - kunde jag som lägst köra på 0,9 liter etanol i verklig förbrukning. Min nuvarande V70 Bifuel (2-litersmotorn) drar som lägst 0,8 liter bensin vid fiskörning i 90-100 km/t. Detta enligt mätaren, har inte mätt verklig förbrukning än men den lär väl vara ännu högre. Är inte alls nöjd med den förbrukningen.
Kan vara så att du behöver en starkare motor :D
Har man för klen motor så kan den i gengäld dra mera än en motorstarkare motor.
Min gamla V70 2,4T drog endast 0,7 l/mil vid långkörning.
Jahaja skrev:Min förbrukning kan man kika på på denna sida https://www.spritmonitor.de/en/detail/640040.html

1,158 l/mil verkar vara lägsta (juni). Det är ju så fruktansvärt lätt att köra oekonomiskt med den här bilen :oops:

En annan bra måttstock är väl 15 sept. då vi åkte från Linköping till Arlanda och tillbaka. Förbrukning på den resan blev 1,368 l/mil. Tre pers och i princip 99% motorväg (och 1% parkering på ARN).

Jag har alltså aldrig legat under litern,

Blir intressant efter helgen när vinterdäcken åker på! Friktionen ökar ju med dubb men smala 16" istället för breda 19" och borde göra en del åt andra hålet också.
Kan hålla med dig om att det är svårt att inte köra ekonomiskt.
Gasfoten vill verkligen trycka lite extra :D
Ska bli intressant att testa/jämföra med E85 nästa vår/sommar, hållit mig till bensin sen jag köpte den för några månader sen. Men på bensin så säger mätaren i bilen 0.79, men jag kan tänka mig att den är lite missvisande åt det lägre hållet. Dessutom utslaget över många hundra mil med varierande vägar.

Ska hålla koll på tråden dock, sorry för off-topic ;p
Steffe3 skrev:Ska bli intressant att testa/jämföra med E85 nästa vår/sommar, hållit mig till bensin sen jag köpte den för några månader sen. Men på bensin så säger mätaren i bilen 0.79, men jag kan tänka mig att den är lite missvisande åt det lägre hållet. Dessutom utslaget över många hundra mil med varierande vägar.

Ska hålla koll på tråden dock, sorry för off-topic ;p
Ingen fara för Off-Topic, svarar Off-Topic också :D

Rekommenderar dig att köra på E85, billigare än med Bensin för mig ialla fall.
Denna motor är gjord för att gå på E85 hela tiden så varför inte köra på det.
Samma serviceintervall oavsett drivmedel dessutom.
Körde på bensin i början men sen när jag testat E85 i den så kommer jag ALDRIG byta tillbaks, jag tycker ju det är en stor skillnad.
Du har ju endast runt 200 Hk om du kör på bensin medans du har 231 Hk cirkus på E85!

Let's continue on the topic now :D
Njaej, det är väl 231 hk på bensin och lite mer på E85 snarare?
För MY09 hade 200 hk bensin som 2,5T, och fanns även som 2,5FT.
MY10 fanns också som 2,5T och hade då 231 hk.
Att etanol ger lite mer effekt är många överens om, från teoretiska och praktiska erfarenheter, men bilen är ju typad med bensin så den ska hålla utlovad effekt oavsett drivmedel.
Sen tillhör jag dem som tycker att 200 hk såväl som 231 hk T/FT inte är så pigga, men det beror ju på: stor bil, mycket tyst, sävlig gång, mjuk och "gungig", hög utväxling, mysigt snarare än sportigt motorljud...
PH
Rådlös skrev:Steffe3: Varför kan du inte börja testa E85 redan nu?
Det är väl egentligen skräckhistorierna om att bilen kan bli svårstartad vid lägre temperaturer som spökar i bakhuvudet. Fast just nu är det ju inte överdrivet kallt, så det skulle säkert gå att testa redan nu. Får se vad vädret säger när tanken väl är "tom" ^^

Hästkrafterna ska ju enligt Volvo inte ändras vid olika drivmedel, dom har prioriterat lägre förbrukning istället, säger dom. Fast det förhindrar ju inte att det känns lite rappare, det är ju ändå helt olika bränslen.
Steffe3:
Jag lovar dig, det är bara helt lösryckta tramshistorier utan något fakta eller vettigt underlag att du inte skulle kunna starta din bil. Kunde jag starta min V70 2.0 F i -27°C på enbart E85, utan motorvärmare, så måste ju du kunna starta din 2.5 FT på E85 i dag också.
När du byter bränsle så är det adaptering som gäller. Du kanske har hört talas om det tidigare? Men vi tar det som repris i alla fall.
Efter att du har bytt bränsle skall du köra bilen i lugn landsvägfart, 60 - 90 km/tim i ungefär en kvart. Detta gör man för att styrdatorn skall "lära sig" det nya bränslet och ställa in sig efter bränslets egenskaper. Detta är inget Hokus Pokus eller något annat magiskt. Bara en enkel liten rundtur. När du har gjort detta behöver du aldrig tänka på det mer så länge du håller dig till samma bränsle. Styrdatorn minns det själv. Avbryt inte körningen (stanna inte motorn) Då måste man börja om från början i så fall.

Detta står också i instruktionsboken, så det är inget okänt.

Motorvärmare: Det finns en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare i alla Volvo Fxx-motormodeller och en anslutningskabel skall naturligtvis finnas med i bilen. (Kolla detta när ni köper en begagnad F-modell) Det är inget fel i att använda motorvärmare. Det gäller alla bilar oavsett vad man använder för bränsle. Det är nyttigt både för bilen, plånboken och miljön. Men det är ju inget absolut krav på något sätt. Men det underlättar.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]