Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Av nån konstig orsak snålade jag när jag köpte bilen i våras. Blev en XC70 D4 AWD Momentum.
Har de digitala instrumenten och HP stereon med 7" skärm (Audio HP CD 7"). Inget sensus vad jag vet.

Går det få in navigatorn i efterhand? Vad krävs och vad kan det kosta?
av para
Monteringsinstruktionen för Sensus CT såg tydlig ut men jag vet inte om jag skulle fixa det..

Såg priser i Bilias tillbehörskatalog för min XC70:
-Sensus Connected Touch med iGo navigator Pris från 15.000:-
-Bara RTi från 13600:-

Får ju bli Sensus-varianten isåfall men 15tusen? Kanske skulle sälja bilen o köpa en ny istället?
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt vi har konstaterat tidigare här finns det inte längre stöd för att lägga till RTI i efterhand. Vill man efterhandsmontera inbyggd navigation idag är det Sensus connected touch som gäller. Sensus har du för övrigt - det finns inte utan sedan 2012.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Skit i RVI:n. Den är värdelös enligt mig. Hopplöst omodern och navigeringen tar riktigt konstiga vägar. Trots att jag har RTI:n i min bil (även Sensus) så har jag gått tillbaka till min gamla Garmin-navigator. Den ligger numer alltid i handskfacket :)

Dock är IGO som finns med i Sensus rätt OK. Dock måste du välja till denna i SENSUS. Den finns inte med original i SENSUS. Iaf inte när jag valde. Fick ge 3.000 extra om jag minns rätt (utöver sensus)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, du kan beställa navigation till Connected Touch. Iaf när jag beställde min. 3000kr. Det är appen IGO. Funkar kanon! Dessutom fiffigt integrerad med google maps så att du kan söka på google maps och sedan direkt flytta över målet till IGO och börja navigera. Även lätt att lägga till egna POI etc.
av ChristerN
Nu är jag förvånad.
Finns det i verkligheten folk som vill ha en GPS fastmonterad i bilen längre?
Det finns ju oändligt många bättre alternativ som lösa GPSer och som dessutom inte kostar skjortan. Och de flesta telefoner har ett bättre navigeringssystem, och automatiskt uppdaterade kartor, än de som monteras i bilar.
När jag väljer bil (händer ju inte så ofta :D ) så väljer jag bort de med GPS.
Användarvisningsbild
av leiwi
ChristerN skrev:Nu är jag förvånad.
Finns det i verkligheten folk som vill ha en GPS fastmonterad i bilen längre?
Det finns ju oändligt många bättre alternativ som lösa GPSer och som dessutom inte kostar skjortan. Och de flesta telefoner har ett bättre navigeringssystem, och automatiskt uppdaterade kartor, än de som monteras i bilar.
När jag väljer bil (händer ju inte så ofta :D ) så väljer jag bort de med GPS.

Ja smaken är ju som b.... jag förstår dig men alla vi som inte vill fylla instrumenbrädan eller fönstret med prylar uppskattar intregrerade prylar.

Jag har nu sensus navigation och jag måste säga att jag är mer inponerad av sensus connect touch (igo navigation) än den nya, tyvärr går det inte att montera i sena 14 och framåt.

Dessutom så går det att roota SCT och då ladda vilka appar man vill(Android)
Användarvisningsbild
av apersson850
Finessen med den inbyggda är ju just integrationen. Funktion kan man få på annat vis, men inget jag har hittat har lika bra integration mellan navigatorn och andra mediakällor i bilen.
Då har jag ändå 15+ Garmin GPS av olika slag, så jag har provat några olika...
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ryssland hotar med evigt krig - ”Vi stred mo[…]