- tor 27 nov 2014, 08:20
#922242
Du har endera ett laddningsproblem eller nåt som drar ur batteriet när bilen står.
Kolla systemspänningen på batteripolerna när motorn går och lyset, kupéfläkten och bakrutevärmningen är på. Minst 13,7 V eller därikring, inte under!
Om detta ovan är OK, måste du mäta ev tjuvström, men det innebär att man måste lyfta av en batteripol och det verkar göra vissa bilar helt konfysa, så jag vågar inte föreslå det.Om jag hade vågat, så skulle jag sagt att man låter bilen stå en timme, lyfter av minuspolen och kopplar in en Ampèremätare mellan polskon och batteripolen (+ till polskon och - till batteripolen). Läs av strömmen. Över 100 mA är suspekt i mina ögon, över 500 mA är definitivt inte OK.
Kolla systemspänningen på batteripolerna när motorn går och lyset, kupéfläkten och bakrutevärmningen är på. Minst 13,7 V eller därikring, inte under!
Om detta ovan är OK, måste du mäta ev tjuvström, men det innebär att man måste lyfta av en batteripol och det verkar göra vissa bilar helt konfysa, så jag vågar inte föreslå det.Om jag hade vågat, så skulle jag sagt att man låter bilen stå en timme, lyfter av minuspolen och kopplar in en Ampèremätare mellan polskon och batteripolen (+ till polskon och - till batteripolen). Läs av strömmen. Över 100 mA är suspekt i mina ögon, över 500 mA är definitivt inte OK.