Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en V70n -00 med ett irriterande fel på förarstolen, den fungerar bara i ca 30 sekunder efter att man startat bilen, sen är den död. Jag har googlat en hel del och det verkar vara fler som haft just det problemet och vissa pratar om att man kan uppdatera mjukvaran och lösa det men jag har inte hittat något riktigt bra svar.

Är det någon som haft samma problem och lyckats lösa det? Vilken mjukvara är det man ska ladda upp isf?

Jag är mycket tacksam för svar

Mvh
Det är inte så att tidigare ägare har bytt stol och monterat från fel årsmodell, stolens styrenhet går nämligen in i "bus off" läge efter 30sekunder och bilen inte pratar samma språk som stolen så att säga. Det ger iaf det symptom du beskriver.
Tack för svar. Nej, stolen är original men det låter som att problemet kan ha att göra med det du nämner. Jag vet att andra har haft samma problem och har lyckats lösa det.

Tror du att det går att lösa med mjukvaruuppdatering?
v70nv70nv70n skrev: Tror du att det går att lösa med mjukvaruuppdatering?
Jag har löst elstolsproblem med just mjukvaruuppdatering. Men då hade det att göra med minnesförlust och inte att den var "död".

Det gäller dock att mekanikern kollar upp ordentligt om det finns uppdatering.
StringerBell skrev:Jag har löst elstolsproblem med just mjukvaruuppdatering. Men då hade det att göra med minnesförlust och inte att den var "död".
Vad hade du för symptom då? Min stol har också lite dåligt minne och jag har fått för mig att det beror på att minneskretsen blivit gammal och tappar information efter ett tag.
Storfot skrev:
StringerBell skrev:Jag har löst elstolsproblem med just mjukvaruuppdatering. Men då hade det att göra med minnesförlust och inte att den var "död".
Vad hade du för symptom då? Min stol har också lite dåligt minne och jag har fått för mig att det beror på att minneskretsen blivit gammal och tappar information efter ett tag.
Jag vet inte om en minneskrets kan bli gammal, men det kan möjligen vara något backup-batteri som blivit det i så fall.

Mitt problem var att stolen "glömde bort" vilken nyckel som låst bilen och därmed inte ställde in stolen efter vilken nyckel/förare som öppnade bilen. Det var just när bilen stått över natten som det inte fungerade; gjorde man proceduren med kort tid mellan låsningarna fungerade det. Den första mekanikern orkade inte riktigt efterforska uppdateringar eftersom han testade under kort period där stolen inte glömde, men den andra mekanikern gjorde en lite djupare sökning efter uppdatering och löste det.
Sorry för OT, men manöverpanelen för elstolen är exakt samma på min V70 -05 som det var på min 960 -94 vilket är enda interiördetaljen som är samma mellan de två modellerna vad jag har hittat...

Hoppas du hittar lösningen på ditt problem!
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]