Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Så kunden som går på försäljningspropagandan får skylla sig själv och ingen kritik eller ifrågasättande av Volvos motiv, med att skänka bort AWD och den gamla motorn, är motiverad?
Watch out Robbi ..... Nu riskera nog vissa att kasta sten i glashus. D.v.s de som har gått stenhårt på försäljningspropagandan att om man köper en XC70 så är man lika ball och äventyrlig som Zlatan och man kommer att köra till Kebnekaises topp varje helg, och alla kommer att se föraren som en ytterst framgångsrik och äventyrlig person.

Fast man igentligen skulle haft en V70 då den är billigare men gör ett bättre jobb då den har mindre luftmotstånd högre prestanda och bättre väghållning, lägre förbrukning med identiska innerutrymmen . Till på köpet får man hela bilen lackerad istället för en massa ful påhängd skrovlig ABS plast ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PS, Nya VEA 4an är ju 30-35 meter efter, dvs astronomiska hela 5-6 billängder efter en gammal D5a 0-100 km/h .... bara det gör ju valet enkelt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DS
Nä nu! Snart utmanar jag dig på chicken race! BildBild
Robbi skrev:
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Så kunden som går på försäljningspropagandan får skylla sig själv och ingen kritik eller ifrågasättande av Volvos motiv, med att skänka bort AWD och den gamla motorn, är motiverad?
Watch out Robbi ..... Nu riskera nog vissa att kasta sten i glashus. D.v.s de som har gått stenhårt på försäljningspropagandan att om man köper en XC70 så är man lika ball och äventyrlig som Zlatan och man kommer att köra till Kebnekaises topp varje helg, och alla kommer att se föraren som en ytterst framgångsrik och äventyrlig person.

Fast man igentligen skulle haft en V70 då den är billigare men gör ett bättre jobb då den har mindre luftmotstånd högre prestanda och bättre väghållning, lägre förbrukning med identiska innerutrymmen . Till på köpet får man hela bilen lackerad istället för en massa ful påhängd skrovlig ABS plast ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PS, Nya VEA 4an är ju 30-35 meter efter, dvs astronomiska hela 5-6 billängder efter en gammal D5a 0-100 km/h .... bara det gör ju valet enkelt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DS
Nä nu! Snart utmanar jag dig på chicken race! BildBild
För mig räcker 50 cm :)
För "nytillkomna läsare" (om det nu finns någon) så kör jag en repris på en bild på en situation som jag typiskt hamnar i flera gånger om året, och att slippa den där traktorn varje gång är värt vad AWD kostar för mig.

Bild
Tycker absolut att husvagnsägare ska ha AWD och sluta mobba oss som glider fram i bekväma varv och låg förbrukning på motorvägen med ny motor och låda. Vi som valt en livstil utan att behöva använda bilen som traktor
Jag har (nog) skrivit det förr (och kanske också i denna låååånga tråd) men skriver det igen:
För mig var valet enkelt när jag hade möjlighet att köpa AWD. Att köra fast bara en enda gång ute på landet någon mil från närmsta hus mitt i vintern är inte lockande för mig och därför är jag beredd att ta alla nackdelar med högre kostnader.
Men vi är ju alla olika och det är ju tur det!
Idag mellan Svendborg och Kerteminde där motorvägen slutar i en korsning och man åker höger i 2 filer:

5 grad och en Bmw i högerfilen. Grönt, växellåda i s, in i högersvängen, kickdown, ner i 2:an, 475 nm direkt i asfalten.

Inget hjulsläpp, ingen sladd, inget däckljud, bara effektiv acceleration.

Absolut meningslöst, och så otroligt roligt.

Om man inte väljer awd och åker vea för att den går långt på litern: varför inte välja en Lupo 3L - eller åka med tåg eller hyrbil???
Att gå runt och tro att XC70 D5 är den bästa bilen i världen och alla som inte köper den borde ta tåget istället. Är inte det en smula naivt? Det finns rätt många egenskaper som för många är viktigare än att kunna "sätta 475nm i asfalten"...
Lövet skrev:Att gå runt och tro att XC70 D5 är den bästa bilen i världen och alla som inte köper den borde ta tåget istället. Är inte det en smula naivt? Det finns rätt många egenskaper som för många är viktigare än att kunna "sätta 475nm i asfalten"...
Det är långt ifrån den bästa bil :)

Har präcis beställd en BMW M3 RS 450 hk på Nürburgring en hel trackday till våren. Ska testa om det är bättre (självrisk 20.000 EUR!)

Av andra egenskaper för awd: åka på stranden på Römö en vecka om året.

Och så fortsätter det ...

Om du inte förstår gör det inget :)
Det är stor skillnad mellan att inte hålla med och att inte förstå.
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 130
Vilken packbox ?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/packbox-vevax[…]

Aha, det finns ju faktiskt hårdmetallborr av[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]