Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlund
Hej!

Jag står inför mitt livs första bilköp. Vi har bestämt oss för en XC60 med automatlåda för att det är bekvämt och OK pris och för att vi gillar Volvo. Jag har några frågor inför köpet. OBS! Jag är helt ny på detta med bilköp och inte alls kunnig om bilar, frågorna kan säkert reflektera detta.

1) AWD D4 eller D5? Prisskillnaden verkar inte jättestor. Är D5 ett givet val om man vill ha något som svarar lite när man trycker på gasen?

2) Vad borde den kosta efter prutning? Prutar man förresten fortfarande i bilbranschen på nybilspris? På webben står det att en AWD D5 med automat och momentumpaket och elbaklucka kommer upp i 387,700 SEK. Vad borde den kosta, enligt er? Jag avskyr att hålla på och pruta, finns det inget sätt att komma runt detta moment. Avskyr det. Skulle helst beställa bilen på webben om det gick.

3) Har hört att XC60 AWD D5 vill ha ca 1l/mil. Det känns otroligt mycket men inte förvånande vad gäller Volvo. Kan någon bekräfta detta?

4) Någon som har koll på ungefärlig leveranstid? 2 mån?

5) Är det nåt annat jag borde tänka på?

Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vill du ha AWD och du tycker prisskillnaden är liten mellan D4 och D5, välj D5. Jag tror du har igen en del av skillnaden den dagen du säljer bilen.

Är inte AWD ett krav för dig kan ju D4 automaten vara ett alternativ, då får du den nya D4:an med den åttastegade automaten. AWD bilarna har den gamla motorn och den gamla 6-stegade automaten.
Användarvisningsbild
av Robbi
MartinS skrev:Vill du ha AWD och du tycker prisskillnaden är liten mellan D4 och D5, välj D5. Jag tror du har igen en del av skillnaden den dagen du säljer bilen.

Är inte AWD ett krav för dig kan ju D4 automaten vara ett alternativ, då får du den nya D4:an med den åttastegade automaten. AWD bilarna har den gamla motorn och den gamla 6-stegade automaten.
Ojoj, nu kommer AWD-ligan slänga sig på dig, stå och rekommendera XC60 utan AWD? Fast förövrigt håller jag med dig. Vardagskör man och kanske längre sommarkörning så tjänar man på att ta den nya VEA D4 och den nya autolådan. Lägre skatt och förbrukning, en Haldexpump man slipper reparera. Det är lite hype just nu att alla ska ha AWD, vare sig det är motiverat eller inte.
av ansjo
1. Det är stor skillnad mellan D4 och D5, men köper du en D4 AWD kommer med all sannolikhet en Polestaroptimering för ca 9300:- till försommaren och motorn blir då exakt som en D5.
2. Jag var inne hos handlaren i förrgår och byggde en bil, och fick utan prutning 7% rabatt på bilpriset. Prutningen kommer att fortsätta idag ;).
3. Du kan räkna med ca 0,8 i förbrukning på en D4/D5 AWD, den nya motorn är snålare men då får du endast FWD. Än så länge...
4. Det beror på utrustning, Ocean Race är längre leveranstd på, och den XC60 jag tittat på skulle ta ca10 veckor innan leverans.
5. Det finns massor att tänka på, men med VOC är inte fel, trots att den kostar några kronor.
av tlund
Tack Robbi, Martin och Ansjo.

Till Ansjo: 7% rabatt. Ja, det är ju precis det där jag menar är så fel. Om jag går in till handlare och INTE får några 7% i rabatt så kommer jag känna mig lurad. Varför kan de inte hålla sig till listpriser som i många andra branscher. Det är inte jättemånga jag känner som prutat på en TV eller dator. Nåväl, det är ju inte ditt fel såklart. Jag är tvärtom mycket tacksam för att du delade med dig av erfarenheterna.

Stort tack så långt. Vi får se hur det går. Jag antar att det kokar ner till följande: Vill man ha en ekonomisk Volvo XC60 borde man ta nya FWD D4, men om man vill ha körglädje borde man ta D5 AWD, fast till 60-70% mer dieselförbrukning vad jag kan se av specen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så stor är nog inte skillnaden i förbrukning i verkligheten mellan D4 FWD och D5 AWD, 2dl/mil kanske? Mindre skillnad på landsväg och större skillnad i stan. typ.

@Robbi, jag rekommenderar ingen att välja eller inte välja AWD, men man bör vara medveten om skillnaderna mellan de två olika alternativen.

@tlund, Du BÖR provköra de olika alternativen. Det är ju mainstream alternativ du är ute efter så de bör finnas hos de flesta större handlare.
Användarvisningsbild
av Robbi
Det låter som en korrekt slutsats. Fast jag tycker att du ska provköra en ny D4. Det är körglädje så det räcker. Min medelförbrukning ligger på 0.59 / mil. Skatt med automat 1680:-.8-växlad låda innebär också låga varv vid hög fart. 1750 varv vid 120 km / h. Med AWD blir det avsevärt högre. Så du får nog tänka på ditt körmönster. Ligger du mest på motorväg och stad, finns många fördelar med att välja den nya motorn.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
D5 känns betydligt piggare enligt mig. Dom extra hästarna är ett trevligt tillskott! :wink: Vill man ha ännu piggare bil kan man köpa Polestar-mjukvaran då blir det 230hk/470Nm istället! :-)-)

För att komma upp i 1l/mil får du köra stadstrafik och vara först till och ifrån varje rödljus. Jag har en D5 awd Black-R aut (230hk och 20"-fälgar) och ligger på ca 0.75l/mil nu med motorvägs- och stadskörning.
av tlund
Japp. Tack för alla svar.
När jag gick in i detta forum var jag nästan helt övertygad om att AWD D5 fick det bli, men efter denna tråd kommer jag kolla på D4 FWD också (eller hur man nu skriver det) då den motorn verkar såväl nyare som avsevärt snålare. Det är ju bara att inse, drivmedelsförbrukning spelar ju roll i långa loppet, särskilt om man gillar att åka bil så mycket som jag och min familj gör.

Fortsätt gärna komma med kommentarer. Jag har som sagt noll koll själv varför alla inspel är välkomna.

Tack.
av Mrpandy
tlund skrev:Japp. Tack för alla svar.
När jag gick in i detta forum var jag nästan helt övertygad om att AWD D5 fick det bli, men efter denna tråd kommer jag kolla på D4 FWD också (eller hur man nu skriver det) då den motorn verkar såväl nyare som avsevärt snålare. Det är ju bara att inse, drivmedelsförbrukning spelar ju roll i långa loppet, särskilt om man gillar att åka bil så mycket som jag och min familj gör.

Fortsätt gärna komma med kommentarer. Jag har som sagt noll koll själv varför alla inspel är välkomna.

Tack.
Hej!
Vi har en XC60 D4 manuell, FWD som nu har rullat 1600 mil, körde den ner till Italien i sommaras. Motorn är verkligen skön att köra, bra drag och kraft att ligga i 160 på Autobahn var som en dröm, mycket kraft över till att öka och tyst gick den med. Tror vi snittade 0,68 genom Tyskland. Det är ju bra om du frågar mig. Känner inte att jag saknar AWD, bor i Göteborg. När vi kör den här i stan så snittar vi på 0,60. Ta och prova den.

/Anders
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]