Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#922247
Jag har läst att rekommendationen är att man ska köra lika länge som man kört dieselvärmaren. Men detta måste väl bero på vad det är för typ av körning?

Det bör väl vara hur långt man kör som spelar någon roll? Hur mycket spolarna roterar? Det är ju en jäkla skillnad på..

- 30 minuter krypkörning och 5 km

och..

- 30 minuters landsväg/motorväg och 3 mil

Kommer nämligen flytta upp till Luleå (kallt!) och ha ca 3 mil till jobbet vilket kommer köras på ca 30 minuter så frågan jag ställer mig är då, måste jag begränsa dieselvärmaren till 30 minuter eller kan jag låta den gå en timme?
#922253
Längsta tiden den går är väl 50min.. Och behöver du låta den gå så länge? Det är ju bara i extremfall.. Typ -25 - -30 bilen behöver så lång tid för att få upp värmen. När det bara är några minus rävker det ju oftast med typ 20min..
Har du tidur/VOC?
Jag ställer alltid tiden ca 15min efter jag tänkt åka.. Den är varm när jag kommer ut ändå och all is är borta från rutorna.. om jag blit lite sen är det också bra att den fortsätter hålla värmen en kvart till...
#922254
Nej! Det är över tid som batteriet tar laddning, hjälper inte att tokvarva i tio minuter istf att köra en halvtimma...
Och det skiljer inte mycket på att krypköra, kanske 1500rpm i snitt, eller ligga och tuffa på sexan i 90km/h, runt 1500rpm också!
Dessutom så är inte laddningen linjär, bilen styr först generatorströmmen till förbrukarna, sedan till laddning om det blir något över, så med elvärme i sits, speglar o bakruta är det inte säkert att du ger batteriet så mycket laddning den första biten av sträckan....

Men med Volvos vanliga säkerhetsmarginaler borde en kvarts körning vara nog, de vill inte lova något utan att ha god marginal, kör som du vill och ta fram batteriladdaren några gånger under vintertid för att verkligen toppladda batteriet istället.
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
#922255
60 minuter står det i min instruktionsbok. Men det kanske de har ändrat i mjukvaran på senare år?

Nä vi har ju tyvärr inte VOC. verkar ju mer eller mindre omöjligt att eftermontera också. Däremot tidur. Dock är det lite jobbigt att behöva passa tiden baserat på tiduret, ofta kommer man inte iväg hemifrån eller från jobbet precis när man planerat.

Tänker att tre mils körning med snitthastighet 60-70 borde vara nog för att ladda upp. Snitthastighet i stan är ju 19 km/h har jag läst.
#922261
Gamla sanningar har svårt att dö .....

På 1960 talet när man hade likströmsgeneratorer då var det grym skillnad på laddning om man inte varvade motorn. Så kom kraft-dioderna och man bytte till växelströmsgeneratorer som laddar bra redan från låga varv.
#922336
Skaffa batteriladdare typ Ctek och ladda lite då och då och det finns kontakt du permanent monterar i bilen och den bara kopplar du på laddaren istället för klämmorna vid behov.
Då behöver du inte bry dig om körtiden efter att värmaren gått för batteriladdningens skull. Däremot se till att värmaren blir genomvarm så den inte sotar igen om den får gå ofta för kort tid med ev problem i längden.
Min bok säger också upp till 50 min.
#922357
ER skrev:Skaffa batteriladdare typ Ctek och ladda lite då och då och det finns kontakt du permanent monterar i bilen och den bara kopplar du på laddaren istället för klämmorna vid behov.
Då behöver du inte bry dig om körtiden efter att värmaren gått för batteriladdningens skull. Däremot se till att värmaren blir genomvarm så den inte sotar igen om den får gå ofta för kort tid med ev problem i längden.
Min bok säger också upp till 50 min.
Ja det får nog bli en laddare då för att vara på säkra sidan.

Men hur länge är "för kort"?
#922360
Jag kan tipsa om att INTE använda stolsvärmen om man vill prioritera dieselvärmaren. Den enda gång jag fått lågt batteri i samband med tidsinställd dieselvärmare har varit just när frun kört full stols- och bakrutevärme. Bakruta vill man ju ha ren, men man stänger av den så fort man kan vispa bort det smälta slasket.

(Jag kör f.ö. aldrig stolsvärme, inte ens när det är minus -15. Stolen är ju ändå -15 när man sätter sig på den… att den blir varm tre minuter senare hjälper ju inte, då har ju skinkorna redan värmt upp ytan).
Fahlekorv skrev: Men hur länge är "för kort"?
När värmaren är helt kall har den en uppstartstid som går från inget till en långsam "uppvarvning" ett knackande och ett svagt väsande ljud som ökar i intensitet, lite grand som en flygplansmotor. När värmaren är "uppe i varv" har den ett likartat konstant ljud där fläkten går på sitt maxvarv även det väsande ljudet är konstant. Det är detta läge man vill att värmaren hinner komma till, innan man stänger av. Det kanske tar fem, max tio minuter.

När värmaren är uppe i temperatur, och motorns värme börjar sjunka, kommer värmaren gå kortare tid, men då har den inte samma långa uppstartsprocedur som vid helt kall, och att den går kortare intervaller då är helt i sin ordning. Det är t.ex. så att om den står parkerad med direktstart PÅ, och motorn är helvarm stängs den av för att sedan gå på igen när motorn svalnar. Inga konstigheter.

Behöver man köra ett stopp, t.ex. lämna av ungarna vid skolan, springa in på posten el. dylikt sätter man lämpligen värmaren i direktstartsläge PÅ, då kommer den fortsätta värma under tiden motorn är avslagen, och så får man en varm go' bil att sätta sig i när man kommer tillbaka!
#922383
StringerBell skrev: Det är t.ex. så att om den står parkerad med direktstart PÅ, och motorn är helvarm stängs den av för att sedan gå på igen när motorn svalnar. Inga konstigheter.
Det där är jag verkligen osäker på om det stämmer. Enligt instruktionsboken går värmaren kontinuerligt i 50 minuter, eller till den stängs av, då den står på direktstart.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]