Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Kanske lite dyr? Annars, främre länkarmsbussningar i bakvagnen. Är dom inte bytta ÄR dom sönderrostade. Väldigt smalt register på en 2,4d, men med automat märker du nog inte det lika väl.
Användarvisningsbild
av Axan
TommyP86 skrev:Kanske lite dyr? Annars, främre länkarmsbussningar i bakvagnen. Är dom inte bytta ÄR dom sönderrostade. Väldigt smalt register på en 2,4d, men med automat märker du nog inte det lika väl.

Tackar för infon.

Har D3 ett bättre register? Eller vilken motor ska man satsa på?

Kravet är automat och diesel. Sen minimum momentum.
Användarvisningsbild
av RWD
Axan skrev:
TommyP86 skrev:Kanske lite dyr? Annars, främre länkarmsbussningar i bakvagnen. Är dom inte bytta ÄR dom sönderrostade. Väldigt smalt register på en 2,4d, men med automat märker du nog inte det lika väl.

Tackar för infon.

Har D3 ett bättre register? Eller vilken motor ska man satsa på?

Kravet är automat och diesel. Sen minimum momentum.
2,4d har INTE ett smalt register, det är D3an som har det. Ska du ha en D3 ska du ha automat.

2,4D med manuell fungerar hur bra som helst. Ta och provkör en D3 och och en 2,4d (175hk) med manuella lådor så får du se.
D3an har inget kvar att ge över 3000 varv.

2,4d har dessutom fullt vrid 420Nm mellan 1500 och 3000 varv

Tror det är ett ok pris för den bilen med tanke på all utrustning och de milen om den är i fint skick och fullservad också.
Då jag letade för ett drygt år sen så verkade 2,4d med automat vara mer svårsålda än de med manuell. Så fort jag hittade en manuell 2,4d med rätt utrustning så tog det inte många dagar innan den var såld.
Automaterna låg dock kvar länge på annons. Skulle tro att det berodde på den högre skatten.

Länkarmsbussningarna brukar behöva bytas vid 11-12000 mil så de är förmodligen inte bytta. Kostar c:a 4000kr att byta hos Volvo.
Det fanns också en kampanj på byte av spännaren till hjälpapparatsremmen/multiremmen som skall vara gjord.

http://teknikensvarld.se/volvos-nya-24d ... or-129275/
Användarvisningsbild
av TommyP86
Mitt fel, tänkte på 163hk 2,4d. 175 har jag ej kört. Men automat tycker jag är viktigt oavsett. Den du länkade såg dessutom bra ut.
av Mwi
Den 2.4D som bara fanns som 2010 i V70 går riktigt fint lite törstigare och högre skatt jämfört med D3/D4, men går helt underbart äldre 2.4D och nyare D3/D4 är inte i närheten helt klart jämförbar med D5 fast billigare (de hade faktiskt samma vridmoment 2010). Tycker att bilen du länkade till är privärd, kombinationen 2,4D 175 hp med automat är perfekt.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]