Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrisse
Sabla bil, köpt en xc70 2.5t 2006 och den har då strulat sen vi köpte den för en månad sen. Först luftmassemätaren sen kylaren sen bakluckelåset :x Nu tändes oljelampan och texten inget oljetryck stanna motorn tändes. Stängde av bilen och startade den igen efter att ha kollat oljan, då lyste inte oljelampan och inget varningsmeddelande kom.

Har sen kört några mil till och dagen efter tändes lampan ytterligare en gång och slocknade efter att jag stängt av och startat efter ett tag igen. Bilen har gått 25000 mil servad hos Volvo fram till 18000 sen mekonomen sista service för 2400 mil sen. Vad kan det vara? Har beställt tid hosVolvo och felsökning men får inte tid förrän om ett par veckor.

Tänker laga själv iaf men vore bra att veta vad det är. Tänkte prova att byta olja, filter och givaren och se om det blir någon skillnad. Vad kan det annars vara? Vevhusventilationen med skit i tråget och silen som följd? Har dom inte gjort nån annan lösning på det sen 90 tals och tidiga 2000 talsbilarna? Har inte tid att vänta två veckor på att felsöka. Hur kan jag kolla om det är vevhusventilationen och skit i tråget? Tips?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Nu kan du ha tur att det är givaren som strular men jag kan ju säga direkt att det inte ser så lovande ut med 2400mil sedan senaste service och att bilen gått 25000mil.
Har tidigare ägare alltid kört 2500-3000 mil mellan oljebytena?
Isåfall ser antagligen den där motorn inte alltför rolig ut inuti och då är det rätt stor sannolikhet att oljesilen geggat igen.
Det är vansinnigt med dom där långa serviceintervallerna.
av rid54
Nu verkar ju moderna motorer få problem som aldrig drabbade äldre konstruktioner, som igensatta oljesilar och liknande, men en 2006 med så många mil borde ha gått rätt intensivt och då tycker man att "igenkoksning" inte borde vara jätteöverhängande, inte på de senaste 2400 milen. Men det är ju bara min uppfattning... Jag skulle börja med att byta givaren, oljan och oljefiltret. Återkommer problemet med varm motor och tryckvarning, så måste nog tråget ned och diverse andra kontroller göras.
nja njae det är ingen fara med långa bytesintervaller då dagens helsyntetiska oljor är mycket tåliga o långlivade, men det förutsätter att den alltid blir ordentligt varmkörd.

Som exempel kan nämnas att stora dieselmotorer klarar upp till 10 000 mil på en gamma 15W-40 mineralolja
Användarvisningsbild
av TommyP86
Under förutsättning att bilen körts på just longlifeoljor, och att service har gjorts efter ordning. Tummar man på det (a3/b3 och 4-5000 mellan bytena) så händer det grejer.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]