Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag sitter och tittar på en V70 som har dieselvärmare med tidur. Jag har även sett bilar där de inte står något om "tiduret". Kan någon förklara vad som är skillnad på dessa? Sen undrar jag också om kupén blir varm med dieselvärmare? :)
Är det i annonser på blocket som du läser?
Bilarna är oftast utrustade med tidur och ytterst få säljs utan. Skulle det vara så att bilen i övrigt är rätt så är det inga problem att lägga in tiduret i efterhand.

Kupén blir varm och fin när värmaren går.
Jo kollar blocketannonser.
Tack för snabbt svar!

En fråga till, vad menas med tidur? Kan man ställa så bilen är varm ett klockslag?
Vet att de finns nån fjärrkontroll som man kan starta med också, ingår detta i tidur?
Ställer du tiduret på klockan 06:00 så är bilen varm då. Värmaren startar i god tid beroende på hur kallt det är ute. Värmaren går cirka fem minuter extra efter programmerad tid.

Förr veta ja att det fanns en ren bränslevärmar fjärr, nu vet ja inte. Däremot kan du uppgradera till en anna nyckel till bilen. Den kallas PCC och har en extra knapp och ca 100m räckvidd. Den extra knappen startar inte värmaren i sig utan du kan läsa av bilens status inkl värmaren.

I tiduret ingår bara tiduret.
Det finns även tredjepartlösningar för fjärrkontroll (Autoplugin). Samma funktion som Volvos mjukvara men halva priset.
Användarvisningsbild
av Perc
Då jag köpte bilen lät jag installera elmotorvärmare som ju "hör till" på våra breddgrader. Strax efteråt beslöt jag att installera bensinvärmare och kan bara konstatera att elmotorvärmaren var den dummaste investeringen jag nånsin gjort. Har inte använt den en enda gång. Nu i höst kopplade jag ur själva värmaren och kupékontakten och kopplade i en batteriladdare istället. Jag kör mycket korta sträckor och vill inte bli stående med död bil så jag underhållsladdar ofta. Det blev trist att rota runt under huven varje gång det skulle laddas.

Den går i princip alltid minst två gånger om dagen, ofta tre eller fyra också. Likadant i firmaskåpet, den surrar varje dag om det är kallare än typ +4 ute.

Helt klart bästa tillbehöret jag nånsin kostat på.
Perc skrev:Då jag köpte bilen lät jag installera elmotorvärmare som ju "hör till" på våra breddgrader. Strax efteråt beslöt jag att installera bensinvärmare och kan bara konstatera att elmotorvärmaren var den dummaste investeringen jag nånsin gjort. Har inte använt den en enda gång. Nu i höst kopplade jag ur själva värmaren och kupékontakten och kopplade i en batteriladdare istället. Jag kör mycket korta sträckor och vill inte bli stående med död bil så jag underhållsladdar ofta. Det blev trist att rota runt under huven varje gång det skulle laddas.

Den går i princip alltid minst två gånger om dagen, ofta tre eller fyra också. Likadant i firmaskåpet, den surrar varje dag om det är kallare än typ +4 ute.

Hur fungerar det med laddare? Är den under huven eller är det typ kablar som ska in under huven varje gång från uttag? Jag är inte så bilkunnig som ni förstår:)
volvobrasse skrev:
Perc skrev:Då jag köpte bilen lät jag installera elmotorvärmare som ju "hör till" på våra breddgrader. Strax efteråt beslöt jag att installera bensinvärmare och kan bara konstatera att elmotorvärmaren var den dummaste investeringen jag nånsin gjort. Har inte använt den en enda gång. Nu i höst kopplade jag ur själva värmaren och kupékontakten och kopplade i en batteriladdare istället. Jag kör mycket korta sträckor och vill inte bli stående med död bil så jag underhållsladdar ofta. Det blev trist att rota runt under huven varje gång det skulle laddas.

Hur fungerar det med laddare? Är den under huven eller är det typ kablar som ska in under huven varje gång från uttag? Jag är inte så bilkunnig som ni förstår:)
finns ju en integrerad laddare du kan välja till där du då får uttag i grillen typ
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]