Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe240
Tjena! Jag har en 740 med b230 som jag kör med som dog för mig förra veckan när jag körde. Var som att det var soppatorsk. Felsökte endel om vad det kunde vara, bytte allt i tändväg och provat med olika delar som jag vet funkar men bilar startar ändå inte. Stiftena är helt dyngsura av bensin om man tar ut och kollar. Den har även gnista men vill ändå inte starta. Kollade oljestickan då var det mer bensin än olja. Tänkte om det kunde vara toppackning eller kolvringar som är slut. Så jag komptestade den och jag fick 8kg på alla cylindrar, alltså okej.
Så innan jag börjar riva hela motorn tänkte jag fråga om ni har några tips om vad det kan vara?
Det jag trodde var att kolvringarna var så slut att all soppa åkte ner till oljan men då borde det väl vara dåligt komp?
Tacksam för hjälp
Mvh Tobbe
av rid54
"Mer bensin än olja"? Det är väl åtminstone 4 liter olja i motorn... Är nivån långt över max-strecket? I så fall, börja med att ta ur säkringen till bränslepumpen och byt olja. Testa sedan med startgas, för att säkerställa att tändningen funkar. Går den på startgas får man börja titta på bränslesystemet.
av NilsO
Om motorn verkligen rinner över av bränsle finns det två saker man kan kolla.

Det ena är att inte bränsletrycksregulatorn läcker bakvägen genom vakuumslangen.

Det andra är att inte spridarna står konstant öppna (det kan de nämligen göra om bränsleboxen gått sönder). Enklaste sättet är att lossa någon av spridarkontakterna (kvittar vilken), koppla in en testlampa och slå på tändningen. Lampan ska inte lysa (gör den det står spridarna konstant öppna). Kör man på startmotorn ska den blinka svagt.
av Tobbe240
Kollade oljestickan och det är bensin över max strecket, är ju inte mer än 4 liter bensin i motorn ;) Har provat med startgas och allt i tändväg och boxar osv. Ändå inte hoppat igång. Hostat till 1 sekund nångång sen bara stendött. Kan det vara så att det är nåt skumt med spridarna? Värt att kolla tack för tipsen :)
Användarvisningsbild
av lilleman
Min gamla 740 1990 gjorde likadant och det var bränsletrycksregulatorn
som hängt sig ??:-/ lossa slangen till returledningen o kolla om där kommer bensin
om inte så har bt-regulatorn hängt sig så allt bränsle trycks in i cylindrarna och går ner i oljan.

Med vänlig hälsning/Roger :)
av Tobbe240
Jag tömde oljan och bytte btr ifall det kunde vara den. Startade bilen och den funkade fint som den gjort innan. Körde ur den ur garaget och skulle prova den, då dog den. Det var ett stort vitt moln bakom bilen när den var igång så gissar att det kommer in vatten, troligen topplockspackningen? Trodde det var soppatorsk så jag tankade och provade att starta igen. Gav inte ifrån sig något liv så jag kollade oljestickan. Samma sak igen, bensin i oljan.
Kan det vara så att topplockspackningen är så kass så det åker in bensin i någon oljeledning? Ska riva toppen och byta packningar i helgen ifall det är det.
av rid54
Alltså, hur indikerar du bensin i oljan? Vatten är ju rätt enkelt, det blir liksom vit/beige geggig inblandning i oljan och det är svårt att missa, men bensin... Den blandar sig ju in i oljan och märks inte annat än som att oljan blir tunnare.

Det finns inte vad jag vet någon direkt möjlig bana mellan bensinsystemet och kylsystemet inuti topplocket, men visst är det möjligt. Vatten och olja, däremot, går i kanaler i topplocket.
av maxn51
Det kanske luktade soppa om oljan? Kan va cylinderhuvudspackningen som gått, men håller med föregående talare om att det är skumt! Är du säker på at det inte är olja som ryker? Alltså att den blåryker för då kan ju en eller flera kolvringar va kassa och resultera i att olja läcker in i cylindern och skapar rök medan bränsle/lyft blandningen trycks ut i vev huset och får oljan att lukta bränsle!

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]