...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
erikn skrev:
Repetition är kunskapens moder så vi drar det igen.
Vi pratar alltså om proffs med mångårig utbildning som inte
sysslar med något annat om dagarna. De inte är dumma i huvudet.
De vet vad de håller på med, hur man ska räkna, vilka parametrar
man ska använda, vilka man inte ska använda, vilka slutsatser
som kan dras av beräkningarna, och vilka som man inte kan dra osv.
Jag har träffat proffs i andra sammanhang som har kunskaper och utbildning som sedan inte visar sig vara värda så mycket när man kommer ut i verkligheten. Och jag håller nog med Camel om att man ser inte helheten, man koncentrerar sig på sin lilla del och det är sååååååå fel. Jag ger inte mycket för dessa proffskunskaper om de inte sammanflätas med hur verkligheten ser ut, man kan teoretisera hur mycket som helst utan att det blir bra om man inte väver in alla andra parametrar.
Ursäkta mig, men det där låter som det vanliga föraktet mot teori som mer... hm... praktiskt lagda personer brukar uppvisa prov på. Det är rätt mycket önsketänkande bakom det hela.
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev: De har använt potensmodellen, endast potensmodellen,
och de har räknat exakt rätt. Sedan har NTF kopierat
experternas påstående rakt av. Utan omformulering,
utan att rycka informationen ur något sammanhang,
no nothing. Glöm NTF, de har inte med saken att göra.
Med potensmodellen kan man inte få fram hur stor del av befolkningen som tycker på ett visst sätt om något. NTF påstår att de vet vad folk tycker.
torbjorn_75 skrev:
Camel skrev:Och NTF påstår att mer än hälften av befolkningen accepterar hastighetsgränser som innebär att ingen skadas eller omkommer i trafiken. Om man ska nå detta mål med enbart hastighetsanpassning blir det kraftigt sänkta hastigheter enligt potensmodellen.
Man ska inte nå målet med enbart hastighetsanpassning.
Inte enligt NTF i alla fall. Inte enligt mig heller,
inte enligt experterna, och inte enligt nollvisionen.
Det får stå för dig helt och hållet.
Exemplen som NTF tar upp rör hastighetsanpassning. Inget om något annat. Givetvis är det för den skull inte uteslutet att man menar att hastighetsanpassningen inte är det enda. Och jag skrev ordet *om*. Men framställningen i påståendet hur befolkningen tycker, är sådan att hastighetsanpassningen framställs som enda behövliga lösningen. Vilket det absolut inte är. Att nå målen med enbart hastighetsanpassning skulle medföra orimliga konsekvenser för transportarbetet.
torbjorn_75 skrev:
Camel skrev:Och därför kan man aldrig säga med enbart potensmodellen att om man kör x km/h saktare minskar risken för att dö med Y %.
Jo, det är precis vad man kan säga med enbart potensmodellen!
Det är det som är hela grejen med potensmodellen. Hastighet
är den viktigaste faktorn som påverkar trafiksäkerheten.
Därför har man utvecklat mycket exakt kunskap om sambandet
mellan hastighet och trafiksäkerhet - potensmodellen.
Potensmodellen är tillräckligt precis för att användas
för att beräkna effekter på trafiksäkerheten genom
förändringar i hastighet.
Nej, potensmodellen är inte exakt. Det säger forskarna själva. De har empiriskt kommit fram till vissa samband. Men konfidensintervallen är mycket stora. T.o.m. negativa värden i vissa situationer. Och potensmodellen behöver olika potenser i olika trafikmiljöer och hastighetsområden. Man har andra modeller också på senare tid eftersom potensmodellen inte stämmer så bra längre. Ett skäl till det är samvariationerna med alla aktiva system som finns i dagens bilar. Bara för att nämna något exempel, det finns många andra exempel.
torbjorn_75 skrev:Och det är just vad experterna har gjort. De har använt
potensmodellen för att beräkna hur många liv som skulle
räddas om alla höll hastighetsgränserna. De har avänt
potensmodellen, enbart potensmodellen och *inget annat*.
Japp, det var detta jag lade märke till att man gjort. Så jag räknade baklänges enligt potensmodellen med NTF:s eget potensvärde för att se vilken förändring av medelhastigheten det skulle innebära. Inget annat. Däremot ifrågasatte jag varför man påstår att mer än hälften av befolkningen anser att de medelhastigheter som måste till för att ingen ska skadas eller omkomma är ok. Det är inget som man får fram med potensmodellen. Jag har aldrig sett i någon undersökning att befolkningen fått reda på det. Inte heller vilka medelhastigheter som måste till för att 150 liv ska sparas om alla höll hastighetsgränsen. Dessutom fungerar potensmodellen mycket dåligt när man applicerar den på ett urval av transportarbetet, i detta fall de som överskrider hastighetsgränsen. Och matematiskt är det tveksamt om dagens överskridande påverkar medelhastigheten så mycket som krävs enligt potensmodellen. Visserligen kör många över hastighetsgränsen. Men det största flertalet överskrider inte hastighetsgränsen med så mycket. Och medelhastigheten för hela transportarbetet ligger under hastighetsgränserna för nästan alla hastighetsgränser och för de högre hastighetsgränserna alltid under. Och dessutom är antalet döda mycket ojämnt utspritt över hastighetsgränserna vilket innebär att en extrem medelhastighetsförändring måste till som definitivt inte enbart kan uppnås genom att alla håller hastighetsgränsen på de vägavsnitten. Men i NTF:s påståenden finns inga nyanser. Bara hårda ord om hastighet.
torbjorn_75 skrev: Repetition är kunskapens moder så vi drar det igen.
Vi pratar alltså om proffs med mångårig utbildning som inte
sysslar med något annat om dagarna. De inte är dumma i huvudet.
De vet vad de håller på med, hur man ska räkna, vilka parametrar
man ska använda, vilka man inte ska använda, vilka slutsatser
som kan dras av beräkningarna, och vilka som man inte kan dra osv.
Jag har inte sagt att trafikforskare är dumma i huvudet. Men det NTF påstår, om hur stor del av befolkningens som har åsikter om de påståenden som NTF framför, kan man inte få fram med potensmodellen. Och NFT påstår det de påstår. Menar de något annat måste de tala om det. Många missbrukar kunskapens moder och repeterar lösa samband så att de till slut blir hela den absoluta sanningen och den enda sanningen. Till slut citeras dessa "sanningar" i debatten även av andra aktörer som från början inte tagit fram grundsambanden. Detta är klassiskt och förekommer ofta.
Camel skrev:Med potensmodellen kan man inte få fram hur stor del av befolkningen som tycker på ett visst sätt om något.
Det är väl ganska självklart.
För att få reda på vad folk tycker får man fråga dem.
Camel skrev:Men framställningen i påståendet hur befolkningen tycker, är sådan att hastighetsanpassningen framställs som enda behövliga lösningen.
Nej, så framställs det inte.
av BennyL
Dimma idag = inte många rätt...
Idag var det ganska skaplig dimma och då har mamma sagt att man skall trycka på alla knappar som har en ljussymbol på, joråsåatt...
Hur svårt kan det vara att förstå att jag ser dig ändå, utan dina dimbakljus, nu när jag ligger fast bakom dig med lagom avstånd?
Fast om man skall vara så´n så var det faktiskt lite läskigare på motorvägen när man kom ikapp bilar utan baklyse, då hade jag gillat att dessa hade haft dimljuset på, eller åtminstone de vanliga bakljusen...

Faktiskt trist när inte ens polisen bryr sig om att folk kommer och kör i dimman utan ljus, eller som ett möte som dök upp med bara parkeringsljus fram, inte ens en liten blink... :evil:

Men men... 9/10 använder ju belysningen på ett föredömligt sätt så problemet är nog inte större än att det är försumbart, eller?
Användarvisningsbild
av vetten
9 av 10 det är 10% som ju är 10 av 100 vilket är alldeles för mycket. Körde 5 km i stans utkant idag och såg säkert 10 bilar utan baklyse DLR såklart flera taxibilar och VW verkar överrepresenterade, tät dimma och allmänt grått väder.
Svagt att inte vara mera uppmärksam på detta av bilförarna.
Dimman var tät här inne i Stockholm imorse också (och en bra bit in på dagen för den delen), när jag vid 08.00 tog bilen till skolan så såg jag bara EN bil med släckt röv, snacka om positivt överraskad. :lol:
Eftersom man inte måste blinka då så är det säkert därför som många inte gör det...

Håller dock med om att det är mycket bra och smart att göra det!
  • 1
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 552
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]