NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RödC30
dieselputte skrev:..Vet inte hur pass viktigt det är, men jag kopplar alltid bort batteriet när jag skall göra några som helst ingrepp i det elektriska på bilen
Absolut! Inte minst därför att det sitter en air-bag just ovanför.

Är det ingen som har tagit isär den där grejen "CEM".. och har bilder på insidan?
Det problemet som jag lär stöta på är ju dels att förstå vilket relä som är vilket, samt var man skaffar ett nytt.

Hela konstruktionen verkar ju idiotisk, bland annat så sitter det mekaniska reläer i denna pryl både för torkarmotorer fram och bak.
Det är ju som gjort för att gå sönder, speciellt i nordiska förhållanden med fastfrusna torkarblad.
Man får en känsla av att konstruktionen är gjord för att kosta så lite som möjligt i tillverkningsledet samt inbringa
så stora inkomster som möjligt i service...
Googlade lite om CEM, helljusrelä och Volvo V50/s40/C30, hittar inte mycket, en del bilder tyvärr liknande din bild.

Verkar inte finnas som reservdel heller, kollade bara Ebay , fick nåt svar "multipurpose relay" , men det har vanliga kabelsko anslutningar. Är du helt säker på att relä är fastlött? SÅg iofs att det är verkar vara det på S80 i nåt forum, så det kanske är lött här också.

Det du kan göra är att knacka på de svarta boxarna med skaftet till en skruvmejsel, har du tur så kanske det släpper. Om CEM inte går att få isär kanske man måste ta sönder reläet för att lokalisera anslutningarna och därefter löda kablar till ett externt relä. (Glöm inte att reläet måste ha frihjulsdiod, eller sätt dit en diod parallellt med spolen)

Prova att ringa det här företaget , de kanske kan lösa ditt problem http://innosund.com
Användarvisningsbild
av RödC30
dieselputte skrev: Är du helt säker på att relä är fastlött?
Nä, men om du kollar på en av bilderna ovan, där står det "Relays - soldered", jag tror de menar allvar med det.

Och när man söker lite på nätet så hittar jag för S40, och den ser ut som nedan, misstänker att CEM för C30 ser ungefär likadan ut:
VolvoCEMPCBRelays.jpg
VolvoCEMPCBRelays.jpg (95.42 KiB) Visad 359 gånger
Dieselputte - Tack för att du försöker hjälpa till, jag återkommer om hur det här går.. :???:
Jag tror den där bilden härrör från S40 före -04 , de vita kontakterna finns inte i den CEM du har. Har däremot sett bilder på 2 olika modeller av CEM efter 2004 och det verkar som åtminstone den ena har typ kabelskoanslutningar för reläer på platser som inte använts för just den modellen.
Kolla in de här länkarna, min tolkning är att CEM är från modeller efter 2004 och det verkar finnas 2 olika modeller.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... 40-cem-pix (Notera, längst ned i denna tråd står nåt om problem med helljuset)

http://www.xemodex.com/technologyimprov ... for-volvo/ (Möjligt att denna är en kopia som man för över data från original?) Så det kanske bara finns en original variant?
Användarvisningsbild
av Camel
Att det finns lödda reläer inbyggda i CEM är vanligt. Det finns på samtliga något äldre Volvomodeller med CEM. Och det gäller helljus såväl som andra funktioner.

På C30 är det troligen bara en våning på kretskortet så man bör komma åt. Men jag har inte öppnat en sådan CEM som för övrigt ser lika ut som den som sitter i Ford Focus. Men på V70II MY08-09 är det två våningar och ett rent h*****e och komma åt att löda loss och byta reläer. Och efter alla xenonkonverteringar på helljuset som folk gör kommer antalet reläer som behöver bytas att bli stort. Reläerna slits dock ut även med halogenlampor. På bilar som är nyare an MY10- är det vanligen MOSFET elektroniska drivsteg. De slits inte på samma sätt men om de går sönder blir de inte lika lätta att byta som ett relä.
av getsome
Om du känner nån som är duktig på att löda (och då menar jag lödar dagligen under mikroskop) så går CPUn att flytta till en annan CEM som du kan köpa på skroten och då flyttas din config , nyckel data osv...

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]