Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Hej Alla!
Länge sedan jag skrev något, men nu måste jag fråga! Gäller en V70-00. Gamla skalet med nya motorn.
Kände att det luktade bensin när jag var vid höger bakdörr. Tänkte inte mer på det för någon vecka sedan men idag tänkte jag att jag måste kolla.

Vid bakre hjulhuset på höger sida sitter det någon liten plåtbehållare som bränsleslangen går in i. Denna droppar det lite från.

Känns lite sådär... att köra runt med bränsleläckage så undrar vad det är det läcker ifrån.

Droppar lite sakta när bilen är igång men i stort sett inget när den är avstängd.

Tacksam för råd.

Hälsningar
Magnus
av magnusd
Lucif3r skrev:"plåtbehållaren" är ett bränslefilter, som bör bytas med jämna mellanrum.
Tack Lucif3r! Misstänkte detta. Eftersom jag är av naturen lat och ofta låter mer intresserade :-) göra service på min bil ska jag framföra detta! Borde inte en vanlig verkstad med lite självaktning veta detta?
av nissesvolvo
Ligger med att byta filtret i serviceintervall. Minns ej dock vid vilket miltal. Annars brukar bilprovningen vara alerta att påpeka ev rostangrepp på filtret.
Användarvisningsbild
av Nexus
I min service bok v70-99 står det inget om bytesintervall på bränslefilter. Står bara att på dieseln ska det bytas var 45000 km.
av andy78
Jag brukar göra rent bränsle systemet 5-10 liter etanol i en full tank 2-3 tankar byter sedan filtret jag vet då att skiten fastnat där och följer med ut. Jag hade passat på.
av nissesvolvo
Nexus skrev:I min service bok v70-99 står det inget om bytesintervall på bränslefilter. Står bara att på dieseln ska det bytas var 45000 km.
Läs på ett serviceprotokoll, där står det att bytesintervallet är 150 000 km.

Bild
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]