Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

För andra gången så satte jag dieselvärmaren på att den skulle vara varm när jag körde till jobbet. Kommer ut idag och märker att den hade stängt av sig. på instrumentbrädan står det att den hade slagits av pga låg batterinivå. Ringde en kompis som kom med startkablar och vi kopplade på men hela bilen bara blinkade som en julgran. Efter ett tag när den hade laddats så gick bilen igång och nu när jag kör så har jag 2 meddelande 1: Motorsystem serv. erfodras 2: Försämrad motorprestande. Visst tänker jag och kör till jobbet för bilen fungerar. Kanske inte så konstigt att det lyser med tanke på all elektronik i bilarna idag. Men när jag kom till jobbet så skulle jag öppna bagageluckan och den är elektronisk men den öppnas inte. Visst det går ju att öppna manuellt. Till mitt jobb är det 3 mil så jag tycker att batteriet borde laddas upp tills dess plus att jag försökte öppna den när bilen var igång men det gick inte. Nytt batteri? eller är det så att det kan vara problem med dieselvärmaren att den inte fungerar som den ska? Och den ska gå på diesel och inte ström väl?

PS: första gången jag satte igång dieselvärmaren var det inte som helst problem och det kanske var för 1 månad sedan.
Tacksam om någon har någon fundering
Spänningsövervakningen när du kör värmaren förutsätter att du har ett relativt nytt och friskt batteri för att mjukvaran ska kunna räkna ut hur mycket ström som finns kvar för att kunna starta.

OM ditt batteri är lite slitet så har de inte originalprestanda längre och kan enkelt knäckas av lite för mycket strömuttag/urladdning som när du kör värmaren tex.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Tyvärr nog bara byta batteri som gäller. Du kan ju alltid försöka långtidsladda batteriet med en laddare i garaget. Men alltid bra att ha nytt fräscht batteri inför vintern. Till det skrev att du kört 3mil och då borde den laddat, nja så enkelt är det inte. Idag är laddningen behovsstyrd, och laddar effektivast i typ nerförsbacke och då du motorbromsar osv. Med all elektronik i bilarna så förser den dom i första hand, laddning av batteri kommer sen. Är då till batteri dåligt, och kanske inte tar emot laddning så bra. Dieselvärmaren går på diesel, men behöver bra med spänning i batteri för att kunna fungera.
Jag hade samma julgransbelysningstema i min bil när batteriet var kass. Alla felmeddelanden gick igång samtidigt, fel på airbag, bromsar, motorn, alltihopa, men det är bara batteriet som är kass. Du kan försöka rekonda det med en batteriladdare (typ CTEK), ifall det bara är totalt urladdat, men är det trasigt så får du byta det. Jag rekondade mitt batteri över natten och körde till Volvo där de satte i ett nytt, det tog bara fem minuter för dem att fixa. Sen funkade bilen perfekt igen.

Dieselvärmaren drar relativt mycket ström. Det går att ladda ur batteriet genom att köra dieselvärmaren tillräckligt ofta och köra korta sträckor.
Rosenlind skrev: För andra gången så satte jag dieselvärmaren på att den skulle vara varm när jag körde till jobbet. Kommer ut idag och märker att den hade stängt av sig. på instrumentbrädan står det att den hade slagits av pga låg batterinivå. Ringde en kompis som kom med startkablar och vi kopplade på men hela bilen bara blinkade som en julgran.
Dum fråga antagligen, men du provade att starta bilen innan du ringde kompisen?
Rosenlind skrev:Ja, det är som jag misstänkte. Det är bara till att byta batteri. Men om man bytar batteri och bryter strömmen, får man inte upp en massa fel då i och med att bilen stått strömlös?
Bara ställa om klockan och återställa fönsterhissarna.
av AndS
Mitt batteri "dog ihjäl" över längre tid, igår fick jag byta det efter 17000mil och efter 6,5år (det var original).
Men ingen avstängd värmare. varning eller blinkande lampor, bara en seg startmotor som inte orkade starta bilen.
Igår var värmaren igång så jag stängde av den manuellt, men batteriet hade då inte strömstyrkan att dra runt startmotorn.
På med CTEK i 20 min och lite återhämtning för batteriet så startade den sedan, sedan togs beslut om batteribyte.
Så ett batteri kan avsluta sitt liv på olika sätt och med olika livslängd.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]