Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enduroåkaren
Nu har jag tagit första längre turen med min nyinköpta V60 D2 2013, och är ganska nöjd?
Medelförbrukningen blev 0,51 l, och det är väl ok. Mycket backe upp, och ner, och en del motorväg.
0,51 vad den förbrukning som stod i färddatorn innan nollställningen, och den var antagligen inte nollställd på länge, kanske inte under alla mil som bilen rullat?
Användarvisningsbild
av Perra83
Mät vid pumpen. Sällan som färddatorn stämmer.

0.44 i min färddator blev 0.5 vid pumpen.

En D2 bör du kunna köra snålare än så.
av Enduroåkaren
Ska mäta vid pump nästa gång! Bilen var nämligen inte fulltankad när jag påbörjade resan. Resan gick mellan Fagersta och Örebro, alla som åkt där vet att det är väldigt kuperat (länets högst belägna väg passeras under resan)+ motorväg mot Askersund en bit, och sen hem igen.
Användarvisningsbild
av Kite
Läste en tråd på en snarlikt forum där det påstods att färddatorn faktiskt visar mer korrekt än pumpen gör... Ex med argument som att "fylla fullt" sällan resulterar i samma mängd osv.
Är det någon som vet om och hur pumparnas exakthet testas?
Användarvisningsbild
av Perra83
Enduroåkaren skrev:Man får ju även den diesel som går åt till värmaren med då, och det kanske man inte vill?
Stäng av extravärmaren och starta inte värmaren manuellt så är det bara motorns värmare som räknas.

Ja tankar alltid vid samma pump och försöker att få i lika mycket. Exakt är det inte men cirkus. Tanken ska rymma 68l men ja har fått i över 70l.
av Lövet
Hej
Vi kör i denna tråd istället som handlar om samma sak: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&start=60
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]