Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dastas
Camel skrev:
Dastas skrev:vet vi att det är CEM som skickar ut spänningen på canbus systemet ?
På CAN-bus samsas alla noder och spänningen både mäts och genereras av alla. Det är en balanserad bus, dvs. differensspänningen mellan linorna avgör status. Den spänningen är bara runt 1,5V eller något mer. Men om du lossar kontakter till någon av ändnoderna med 120 ohms påverkas nog spänningen.

okay okay jag ska kolla vidare lite på detta i morgon och åter kommer på förmiddagen så ska vi se vad jag kan komma fram till Tusen tack för den infon du har get mig såhär länge :D
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag måste säga att detta är en imponerande tråd! Läser med intresse fast jag inte fattar någonting. Jaja, bry er inte om mig, fortsätt. Ser med spänning fram emot upplösningen.
av Dastas
Dastas skrev:
ska mäta lite på mellan hastigheten i morgon om jag har några volt där..
Japp Godmorgon!! här kommer en uppdatering på dagens mätningar.

Utan battteri
OBD nr 3 och 11 Mellan CAN 62 Ohm
OBD nr 6 och 14 High CAN 62 Ohm
OBD nr 4 och 14 Jord o High CAN OL Ohm
OBD nr 4 och 6 Jord o High CAN OL Ohm
OBD nr 6 och chassit Jord o High CAN OL Ohm
OBD nr 14 och chassit Jord o High CAN OL Ohm

Med batteri

OBD nr 16 och 4 plus till Chassie jord 14v
OBD nr 16 och 5 plus till Singnal jord 14v
OBD nr 6 och 14 High CAN 0v
OBD nr 3 och 11 Mellan CAN 1v

Med den slutsatsen så känner väl jag rent spontant att High CAN verkar vara hel då den inte verkar ha någon kontakt mellan chassie och nån utav ledarna dock ingen spänning ut på den slingan så då är det väl någon dum box som vill bråka med mig.
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev: OBD nr 6 och 14 High CAN 0v
Ser inte bra ut på High CAN. Borde vara några volt. Men det verkar vara låg spänning på mellan CAN. Vad har du för instrument? Är det högohmigt? VAd är mätområdet/noggranheten? Du skriver att spänningen är 1 V utan decimaler. Om instrumentet inte har decimaler och dessutom har ett högt område kan det bli problem att mäta spänningar på endast några volt. Onnogranheten brukar vara delar av % samt plus/minus några siffror. Och utan decimaler blir det ju flera volt. Det är dessutom högre frekvens på High CAN vilket kan lura en del instrument.
Dastas skrev:Med den slutsatsen så känner väl jag rent spontant att High CAN verkar vara hel då den inte verkar ha någon kontakt mellan chassie och nån utav ledarna dock ingen spänning ut på den slingan så då är det väl någon dum box som vill bråka med mig.
Ja, det lutar åt det om inte ditt instrument lurar dig.
av Dastas
Camel skrev:
Dastas skrev: OBD nr 6 och 14 High CAN 0v
Ser inte bra ut på High CAN. Borde vara några volt. Men det verkar vara låg spänning på mellan CAN. Vad har du för instrument? Är det högohmigt? VAd är mätområdet/noggranheten? Du skriver att spänningen är 1 V utan decimaler. Om instrumentet inte har decimaler och dessutom har ett högt område kan det bli problem att mäta spänningar på endast några volt. Onnogranheten brukar vara delar av % samt plus/minus några siffror. Och utan decimaler blir det ju flera volt. Det är dessutom högre frekvens på High CAN vilket kan lura en del instrument.
Dastas skrev:Med den slutsatsen så känner väl jag rent spontant att High CAN verkar vara hel då den inte verkar ha någon kontakt mellan chassie och nån utav ledarna dock ingen spänning ut på den slingan så då är det väl någon dum box som vill bråka med mig.
Ja, det lutar åt det om inte ditt instrument lurar dig.

Jobba med en FLUKE T5 1000v
http://www.fluke.com/fluke/sesv/Electri ... ?PID=55986

Men är på väg till jobbet nu så har 2 mätare till som jag kan mäta ner till riktigt små spänningar så ska ta en titt med de också :P

Har varit i kontakt med som håller på med cem enheter här 2 mil hemifrån så ska riva ut min cem enhet i morgon och ta den till honom så programerar han om en beg cem åt mig. då man kollar med ett oscilloskop på ut från cem så ska det vaknar direkt och det är cem som e moderator och skickar vi inte ut nått där så lär det vara ett problem där. så börjar där får vi se gissar på att ett svar kommer till helgen hoppas att kunna få i mitt "nya" cem på fredag förmiddag om allt går som det skall
'
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev:Jobba med en FLUKE T5 1000v
Det instrumentet borde fungera.
Dastas skrev:Men är på väg till jobbet nu så har 2 mätare till som jag kan mäta ner till riktigt små spänningar så ska ta en titt med de också :P
Ja, prova skadar ju inte detta läget. Det gäller att vara säker på att själva mätningen blir rätt så du inte jobbar i onödan.
Dastas skrev: det är cem som e moderator och skickar vi inte ut nått där så lär det vara ett problem där.
Ja, om inte CEM är med på noterna får du ingen kommunikation. Och som jag skrev i tidigare inlägg innan så tyder ju dina mätningar tyvärr på att något har hänt med CEM. Inte helt ovanligt. Hur mycket fungerar på bilen som t.ex. parkeringsljus, varningsblinkers, etc.? Om detta fungerar har CEM åtminstone strömförsörjning. Om det inte fungerar kan det löna sig att kolla så att CEM får matning.
Dastas skrev: så börjar där får vi se gissar på att ett svar kommer till helgen hoppas att kunna få i mitt "nya" cem på fredag förmiddag om allt går som det skall
Lycka till, hoppas det löser sig.
av Dastas
Camel skrev:
Dastas skrev:Jobba med en FLUKE T5 1000v
Det instrumentet borde fungera.
Dastas skrev:Men är på väg till jobbet nu så har 2 mätare till som jag kan mäta ner till riktigt små spänningar så ska ta en titt med de också :P
Ja, prova skadar ju inte detta läget. Det gäller att vara säker på att själva mätningen blir rätt så du inte jobbar i onödan.
Dastas skrev: det är cem som e moderator och skickar vi inte ut nått där så lär det vara ett problem där.
Ja, om inte CEM är med på noterna får du ingen kommunikation. Och som jag skrev i tidigare inlägg innan så tyder ju dina mätningar tyvärr på att något har hänt med CEM. Inte helt ovanligt. Hur mycket fungerar på bilen som t.ex. parkeringsljus, varningsblinkers, etc.? Om detta fungerar har CEM åtminstone strömförsörjning. Om det inte fungerar kan det löna sig att kolla så att CEM får matning.
Dastas skrev: så börjar där får vi se gissar på att ett svar kommer till helgen hoppas att kunna få i mitt "nya" cem på fredag förmiddag om allt går som det skall
Lycka till, hoppas det löser sig.
Tog en seriösare mätare och har följande

mellan canbus 0.78v
hög canbus 0.00

har 4.8 kohm på samtliga mellan kaross o canbus kablarna och 61.4 på både hög o mellan

ska klippa strömmen ut ur cem ikväll o kolla där
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Robbi skrev:Jag måste säga att detta är en imponerande tråd! Läser med intresse fast jag inte fattar någontingBild. Jaja, bry er inte om mig, fortsätt. Ser med spänning fram emot upplösningen.
+1!!
av Dastas
Hejsan

Nu har jag bytt cem enhet dock kvarstår problemet med att ansluta dock har jag fått lite spänning på high canbus

high canbus 0.8v
jord o high canbus 1.5v
jord o den andra high canbus 0.8v

mellan canbus 0.8v
jord o mellan canbus 2.1v
jord o andra mellan canbus 3.0v

någon som har några idér

Du har kanske läckande ventil på rö[…]

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen