Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Det där med att den går igång. Hur märker man det? Det kommer ju liksom värme ändå. Låter det mer eller kommer det upp på display? Jag hade värmare i min förra bil också men märkte aldrig någonting. Använde dock värmaren via VOC ganska ofta så den fungerade men kanske stod på av?
av mattish
Du märker ju att värmaren går på just att det blir varmt. Betydligt snabbare än om du inte hade kört med den. Man hör det också om man lyssnar efter den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
svedan skrev:
Robbi skrev:Så, om jag har fattat det hela rätt, på läge Auto går värmaren i gång när det är kallt? Hur kallt? Den drar då mer bränsle. Om man kör korta sträckor så sotar den igen? Om man värmer upp bilen ibland med tidur då borde den väl sota ur?
Nä, om du läser några av oss ska den stå i "Auto" hela året!
Jag hade min i Auto "Hela året" och då auto-startar den ju redan när det fortfarande är sommarvärme ute, typ + 7 grader, det gjorde att jag fick rejält högre förbrukning än om den var i läge off.

Dessutom auto-startar den ju bara man tex behöver flytta bilen 5 meter på garageuppfarten för att få ut bil nummer 2 på gatan eller flytta i bilen i garaget, Alla dessa småstarter knäcke mian värmare på 2 vintrar.
Användarvisningsbild
av Robbi
Så i mitt fall som kör ganska korta sträckor men länge ibland, är det bättre att stänga av auto och sätta på manuellt när det behövs? Fast å andra sidan, bilen levererades med auto på så det verkar ju som att det finns en tanke att värmaren ska integreras i bilens uppvärmingssystem? Hur lång tid tar det att få varmt i bilen utan extravärmare?
av Lövet
Ja, du bör nog starta den manuellt istället. Kör inte värmaren om den inte får gå i 10-15 minuter i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag får rejält varmt i bilen på 6 minuter även utan extravärme.. men då åker jag ut på motorväg redan efter 5 minuter och det verkar "boosta" värmen i bilen. Kan ta några minuter extra för full värme om man kör stadstrafik och mycket stillastående.. i de fallen kan jag förstå de som sätter värmaren på auto.

Jag kollade värmen i motor via OBD-läsare och Torque till mobilen och testade med start där jag kört värmaren innan och start där jag inte kör värmaren alls. Det var 0-gradigt vid testerna och med värmaren startade det på 55-60 grader i motorn och steg till 80-85 de första 5km. (fram till påfart motorväg typ).
På samma sträcka med motorn helt kall var den uppe på 55-60 grader just där. Det tog alltså 5km att "komma ikapp" startvärmen jag hade när jag hade kört värmaren innan. Hade jag haft på auto kanske jag skulle "tjänat" en minut..
Jag får utföra testet igen nån gång med autovärmare på. :)

Jag upplever ändå aldrig att jag sitter och fryser i bilen.. Efter 2 minuter/2km har jag värme så jag känner det från sätesvärmaren... och efter det känns det aldrig kallt i bilen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Robbi skrev: Fast å andra sidan, bilen levererades med auto på så det verkar ju som att det finns en tanke att värmaren ska integreras i bilens uppvärmingssystem?
Det kan vara värt att nämna att auto och direktstart är de enda alternativen på C70/S40/V50-modellerna. Det går alltså inte undvika att värmaren startar i kallt väder (under fem plus). Så någon avstängningsfunktion har kan inte vara så väsentlig i det stora hela.
Robbi skrev:Hur lång tid tar det att få varmt i bilen utan extravärmare?
Det är helt beroende på belastningen. Eftersom dieselmotorer använder så mycket luftöverskott så vädras en stor del av spillvärmen ut med avgaserna vid låg belastning (typ stadskörning). Vid riktig kall väderlek typ, kanske minus tio-tjugo, och låg belastning eldar man väldigt mycket för kråkorna. Det är därför diesel inte är ett optimalt bränsle för personbilar i kalla områden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
Robbi skrev: Fast å andra sidan, bilen levererades med auto på så det verkar ju som att det finns en tanke att värmaren ska integreras i bilens uppvärmingssystem?
Det kan vara värt att nämna att auto och direktstart är de enda alternativen på C70/S40/V50-modellerna. Det går alltså inte undvika att värmaren startar i kallt väder (under fem plus). Så någon avstängningsfunktion har kan inte vara så väsentlig i det stora hela.
Exakt, det gick inte att stänga av auto med mindre än att rycka säkringen och det ville jag inte göra. Tyvärr funkade autostart inte med mitt kör-mönster utan värmarna dog på två vintrar. Då försökte jag ändå bränna ur dem lite nu och då med långkörningar.

Sen kan man ju fundera på om det är väsentligt att värmaren håller mer än 2 år i det stora hela.... :mrgreen:
av svedan
Värmarens förbrukning räknas inte i färddatorn. Så hur vet man att den ökar totalförbrukningen?? Bara vad man tror eller önskar (så man får rätt?)? Tekniskt så drar en motor mindre när den blir varm, så värmaren ska ju vara på enligt mig. Om jag flyttar bilen 5 m, hinner den inte starta! Fast som sagts tidigare, kör jag bara korta sträckor, kan den ju stängas av. men då kör jag ju varje gång med kall motor, vilket inte är så bra!! Lycka till :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
svedan skrev:Värmarens förbrukning räknas inte i färddatorn. Så hur vet man att den ökar totalförbrukningen?? Bara vad man tror eller önskar (så man får rätt?)? Tekniskt så drar en motor mindre när den blir varm, så värmaren ska ju vara på enligt mig. Om jag flyttar bilen 5 m, hinner den inte starta! Fast som sagts tidigare, kör jag bara korta sträckor, kan den ju stängas av. men då kör jag ju varje gång med kall motor, vilket inte är så bra!! Lycka till :wink: :wink:
En bensinare drar rejält extra vid kallstart då den måste ha en fetare blandning så där kan du tjäna in det som värmaren förbrukar. . En diesel drar väldigt lite extra vid kallstart så där kan du inte spara in bränslet värmaren förbrukat, speciellt som dagens hitech syntetoljor inte blir trögflytande vid normala vintertemperaturer.

Värmaren drar ca 0.6 l/timme det är nästan exakt samma som motorn som också drar ca 0.6 liter/timme på tomgång. Man kan alltså gå ut och starta värmaren en timme innan avfärd eller gå ut och starta motorn en timma och kör tomgång det är hugget som stucket.

Visst hann värmaren igång när jag flyttade runt bilar på uppfarten, den ska ju ned på gatan och upp igen, grymt irriterande då att stänga av bilen när värmaren bara gått typ 60 sekunder... kände och luktar inte alls bra...

Men som sagt det var när värmaren var sprillans ny, när man hade gjort det för många gånger blev värmaren snabbt, trött och sotig och tog massor med tid för att starta och rök som Lutzens dimma innan den packade ihop helt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Beställt lite prylar, bla xenonlampor, nya hj[…]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Omkopplaren för gas-/bensindrift, som sitte[…]

Dämpare/fjäder bak?

Aj då, ja det var ju faktiskt en markant ski[…]

Bränsletanks-reparation