...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#920371
SvenB skrev:Det fanns ingen lag på att bilar skulle ha halvljusautomatik heller före DRL lagen, ändå hade de flesta det. Så vad var bättre förr?
Dom senaste decennierna har alla biltillverkare (utom Mercedes) haft halvljusautomatik på alla bilar avsedda för den nordiska marknaden. Nu plötsligt måste billisterna själva använda sin hjärna och vrida på halvljuset då det mörknar, eftersom man inte längre anser det vara motiverat att slösa pengar på att specialutrusta de bilar som säljs här uppe.

Det som irriterar mig är att allt ändå är datastyrt och att det räcker med en kodrad eller två för att t.ex. få bakljusen att lysa ihop med DRL. Som på min bil.
#920378
Det som irriterar mig är att man inte alla biltilvverkare anser det motiverat att utrusta bilar som säljs i Europa med automatik som tänder full belysning när det mörknar, eftersom det skulle gynna hela Europa. :|
#920380
Ja, det finns inget som förbjuder det i lagtexten. Det är inte ens förbjudet att tända bakljusen.
ECE Regulation No. 48 Revision 9 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf

5.11. The electrical connections shall be such that the front and rear position lamps, the end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and the rear registration plate lamp can only be switched ON and OFF simultaneously.
/.../
6.2.7.6. If daytime running lamps are present and operate according to paragraph 6.19., either
6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)
/.../
6.19. Day-time running lamp (Regulation No. 87)
6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11. may be switched ON when the daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are operating according to paragraph 6.2.7.6.2., where at least the rear position lamps shall be activated.
Användarvisningsbild
av PaNi
#921196
SvenB skrev:Det som irriterar mig är att man inte alla biltilvverkare anser det motiverat att utrusta bilar som säljs i Europa med automatik som tänder full belysning när det mörknar, eftersom det skulle gynna hela Europa. :|
Även om det är irriterande är det ändå förståeligt att inte alla bilar är utrustade med automatik som styr ljuset beroende på yttre förhållanden. Sensorerna kostar pengar, och priskonkurrensen är stenhård.

Det som för mig framstår som fullständigt idiotiskt är att bilar utan automatik tillåts ha ett läge där DRL-ljusen är tända fram samtidigt som bakljusen är släckta. Som någon sa tidigare, med en kodrad i någon styrenhet hade bakljusen också varit tända.

Ett exempel från verkligheten: I april 2011 köpte vi en VW Polo MY11. Den hade vid leverans denna idiotiska ljuslogik. Innan vi körde ifrån återförsäljaren hade vi en kort diskussion om hur korkat detta var, och verkstaden löste problemet på fem minuter genom att ladda ner logiken för MY10 där bakljusen fortfarande var tända i kombination med DRL:arna i grillen. Lätt som en plätt, bara man vill.
Användarvisningsbild
av Perc
#921444
Mötte en Mondeo av senare årgång nyss. Enda som lyste på hela bilen var LED-remsorna i kofångaren. Det var ingen gatubelysning på platsen pga vägarbete och dessutom pissregn. Kolsvart alltså.

Att folk inte själv märker att dom saknar halvljus? Jag kan inte begripa.
#921465
Perc skrev: Att folk inte själv märker att dom saknar halvljus? Jag kan inte begripa.
Möter varje vecka moderna bilar helt utan fram/bakljus när det är kolsvart ute. De virrar vidare och förstår inte bättre. Det blir ju inte bättre av att de möter en polisbil som bara kör vidare, men det är klart, de kanske inte såg bilen pga avsaknaden av belysning ??:-/
#921480
Tjänstefel av polisen enligt mig.. kan ju faan vara livsfarligt att inte synas i trafiken. Vid livsfara bör väl polis ingripa? Även om man inte ser sig som trafikpolis..
:evil:
#921486
Precis joel80.

Hade det inte varit för bilens vältvättade svartblanka läck som blänkte i vägbelysningen hade antagligen jag som hade väjningsplikt kört ut framför nissen. Ibland önskar man att man köpt en Blackvue :D

Men vi är väl ett släkte för sig här och på liknande forum som ser att båda halvsljuslamporna fram är på dels på vägen och dels på omgivning/skyltar som reflekterar ljuset när det är mörkt ute. :wink:

Missade iof själv att sätta på halvljuset efter att p-ljuset använts en gång efter att jag parkerat för att posta ett brev mitt på ljusa dagen, längre fram hade polisen blåskontroll och de stannade mig enbart för att påpeka att p-ljuset var på och vinkade sedan iväg mig. :wink:

Hr ungefär 2 mil till jobbet och blinkar numera på hemvägen mellan 2-5 ggr på drl-nissar eller helt avsaknaden av belysning, samt en och annan cyklist som trampar på vägen utan belysning.
#921514
andy78 skrev:Fler moderna bilar har så vad är grejen är automatljus inte standard?
Nej, det är tillval på många bilar. Ytterligare en anledning till att det nya är skit.
#921519
Plus att automatiken på vissa inte tänder när det är dimma/snörök eller på annat sätt nedsatt sikt dagtid.. Samt att vissa verkar aktivt stängt av automatiken.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]