Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vilken veckodag har ni fått besked om att er bil är färdigbyggd (enligt minvolvo.se)

Måndag
4
36%
Tisdag
4
36%
Onsdag
Inga röster
0%
Torsdag
2
18%
Fredag
1
9%
Lördag
Inga röster
0%
Söndag
Inga röster
0%
Min Volvo kan vara det sämsta som någonsin konstruerats. Alla siffror är ju bara hokus pokus. Inget som stämmer förutom då i bland leveransvecka. Exempelvis under helgen kan kösiffran påverkas även fast det inte finns produktion i fabriken, logiskt? Nä.

Är bättre dom lägger ner det tills som gjort något som fungerar istället.

Det enda som möjligtvis är positivt med detta system är att folk blir upptagna att fundera över detta, därmed förkortar det väntetiden lite, mentalt.
Håller med om att det verkligen är frustrerande att titta på dessa könummer
men vad jag fått till mig så är det systemet "just in time" som ställer till det , detta innebär tydligen att INGET finns på lager till bilarna utan levereras av underleverantörerna "just in time" och om det finns problem i det ledet med att tex leveransen är försenad en timma eller så reagerar datasystemet direkt och ändrar könummret.

En tröst är ju att leveransveckan inte verkar påverkas negativt utan snarare med att bilen blir färdigbyggd tidigare.
fyrahjul skrev:
leiwi skrev:En tröst är ju att leveransveckan inte verkar påverkas negativt utan snarare med att bilen blir färdigbyggd tidigare.
Vad menar du med tidigare? Är leveransen ofta tidigare än vad som uppges?
Ja så har det varit för både mej och mina kollegor också , minst en vecka tidigare än vad som sagts :D
AMKV60 skrev:
fyrahjul skrev:
leiwi skrev:En tröst är ju att leveransveckan inte verkar påverkas negativt utan snarare med att bilen blir färdigbyggd tidigare.
Vad menar du med tidigare? Är leveransen ofta tidigare än vad som uppges?
Ja så har det varit för både mej och mina kollegor också , minst en vecka tidigare än vad som sagts :D
Hmmm hoppas att jag har samma tur då! För jag har 4 veckor kvar från och med onsdag :) Skulle jag få 3 veckor så hinner jag nog få den strax innan jul :) Hoooppppaassss....:)
[/quote]

Vad menar du med tidigare? Är leveransen ofta tidigare än vad som uppges?[/quote]

Hoppas det volvobrasse
det är faktiskt så att levveckan håller och oftast med god marginal , det är handlarn som kan vara lite seg med att fixa bilen leveransklar , du får hänga på låset

Fick min i våras 1,5 veckor före utsatt tid , och nu har jag en som skall lev 2 men jag kanske får den före jul :)
Personligen tror jag inte på meddelandet i min volvo att bilen är färdigbyggd. Min xc60 blev färdigbyggd en fredag morgon för snart 3 veckor men ingenting mer verkar hända. Den skulle ha levererats till handlaren i lördags den 22 men har inte kommit. När säljaren undersökte saken med fabriken så visade de sig att någon del från en underleverantör saknades och den är alltså inte färdigbyggd. Hoppas dock att lev. vecka stämmer då min nya vecka är v50. Kanske kan bli en julklapp trots allt.

PS Och nu läste jag i tidningen att belgarna skall strejka varje måndag fram till jul- skojigt
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]