Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Tänkte kolla med er andra hur ni tar hand om era biler under vinterhalvåret? En bekant till mig som arbetar med rekond och lackskydd gav mig följande råd:

Torka aldrig bort snö med händer etc på vinter, förstör och repar lacken, låt det hellre ligga kvar Hur gör ni andra? Hur ofta tvättar ni bilen osv. Där jag bor saltas vägar tyvärr.

Sedan fick jag rådet att lägga på lackskydd, ett slags glas skydd som dom använder direkt när jag får nya bilen. Lägger ni andra på lackskydd etc?
Jag borstar av snön med händerna, tvättar kanske 1gång i månaden, bilen blir 3år i december och har inet fått en gnutta vax sedan den första rekonden då den var nästan ny, men efter vintern tänkte jag gå över den, om jag orkar.

Lackskydd är enligt mig överreklamerat, men många andra tycker det är fantastiskt bra.
Borstar snön från lysena och rutor försiktigt. Lackskyddar alltid mina bilar, wax är ju värdelöst då det försvinner efter 4-5 tvättar. Använder detailer vid typ var tredje tvätt. Tvättar 2 gånger/månad på vintern.

mvh jensa
Polerat och lackskyddat allt på bilen, inklusive dörrgångar, fälgar, avgaspipor osv och lagt Aquapel på alla rutor där det inte är från fabrik.

Jag har en mjuk borste som jag tar av den snön som inte värmaren tar bort. Att låsa snön vara kvar och sen yra bort eller få den på rutan och få 0 sikt är inget alternativ.

Är det inte väder att tvätta själv så lämnar jag in bilen på handtvätt.
Beror på om man ska köra i stan eller på 70-väg eller snabbare. På det senare uppskattar varken jag eller medtraffikanter snöyran som uppstår så då åker den väck försiktigt.

Hur ofta beror ju helt på hur snabbt den blir skitig. Men någon gång i veckan i alla fall. Annars beror själva tvätten på hur skitig den är samt hur vädret förväntas vara de närmsta dagarna. Ibland blir det till att spraya bilen med Turtle Vax svarta flaska Prewash-T som lyfter smutsen och sedan spolar jag av bilen på en 10 kr avspolning. Ska det vara finare väder blir det tvätthall med tvättsvamp efter lite turlte spray.
Borstar bilen med borste, ja det som inte försvinner med Dieselvärmaren. Tvättar gör jag när det är någon plus. Väldigt dåligt med tvätthallar på Gotland. Är jag på fastlandet brukar jag skölja av saltet & skiten vid en manuell tvättstation som är obemannad & 24/7 öppen. Dem har varmvatten högtryck där. :D
Sopar av snön med en mjuk borste. Tvättar bilen i tvätthall vid en del tillfällen, men sällan när det är minusgrader ute. Blir det plusgrader passar jag på helt enkelt. Sen försöker jag alltid bananvaxa bilen en gång inför sommaren och en gång inför vintern, men nu i höst blev det lite si och så med den saken.
Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]